Citat:
Även kyrkan visste om att jorden var rund. Det där är så att säga en myt i myten - att kyrkan propagerade för en platt jord. Kyrkan var tvärtom väldigt tydliga i sin symbolik om den sfäriska planeten. Har du sett sigillet föreställande kung Erik Eriksson (1234-1250)? Titta på vad han håller i handen. Ett riksäpple, format runt och med ett kors på toppen. Detta riksäpple gavs ut av kyrkan som en symbol för kungens jordiska makt. Riksäpplet var således inte föreställande ett äpple alls, utan den skulle symbolisera jorden.Absolut!
Som sagt, ta Magellan som exempel återigen... han hade fel på omkretsen men rund var han helt säker på :-)
Dock säger du att "man" (folk i största allmänhet?) trodde/tyckte/tänkte att jorden var rund... detta är jag tveksam över faktiskt...
Men jag vill nog påstå att folk i största allmänhet faktiskt trodde att religionerna dom tillhörde var korrekta... folk hade liksom inte kemi/fysik i bibel skolan...
Som sagt, ta Magellan som exempel återigen... han hade fel på omkretsen men rund var han helt säker på :-)
Dock säger du att "man" (folk i största allmänhet?) trodde/tyckte/tänkte att jorden var rund... detta är jag tveksam över faktiskt...
Men jag vill nog påstå att folk i största allmänhet faktiskt trodde att religionerna dom tillhörde var korrekta... folk hade liksom inte kemi/fysik i bibel skolan...
Andra saker du kan titta på är den där cirkeln ovanför kyrkoportarna, t.ex. den på Uppsala domkyrka. Även den cirkeln skulle föreställa det jordiska. Vidare fanns det en man vid namn Kosmas Indikopleustes som levde på 500-talet. Han propagerade för att jorden var platt vid ett kyrkomöte i Konstantinopel. Han blev därefter förlöjligad av andra kyrkomän för sin dumdristighet, vilket i det närmaste betraktades som en intellektuell härdsmälta och hans namn kom att smutskastas.
Så nej, att kyrkan skulle diskuterat i termer av en platt jord är helt enkelt inte sant. Och eftersom att kyrkan på den tiden var den enda riktiga folkbildaren i Europa på 1000-talet så är det ytterst tveksamt att folk i gemen fick uppfattningen av att jorden var platt. Det syns f.ö. i litteraturen. Begrepp som "jorden runt" förekom flitigt i medeltida ballader och folksagor (t.ex. den populära reseberättelsen av John de Mandeville på 1300-talet).