Citat:
Ursprungligen postat av
Marknadsfrid
du är en klok person som gett massor av bra grejer i denna här tråden men när du tycker att den andra arbogamörderskan christin schyrrer var (är?) värre än johanna möller så håller jag inte med.
cs drevs av en totalt vanvättig och riktigt sjuk svartsjuka.cs är en kaninkokerska på riktigt. cs är ingen slug och planerande kvinna som johanna möller är. cs tålde inte att bli lämnad så hon hämnades. på ett vidrigt vis avbsolut.
fast mördar-möller (johanna) hon drivs av visst hat mot män men framför allt är hennes girighet värre än farbror joakims.johanna möller älskar pengar mer än livet.
johanna möller har inget allvarligt fel på huvudet. johanna möller har allvarligt fel på känslolivet. johanna möller är fanimej livsfarlig!
därför dömas till livstid!
Jag skrev:
"Vi kan ju tycka här att JM har något allvarligt fel på huvudet, men nog var väl CS ett snäpp värre?"
Med ett frågetecken efter. Med frågetecknet ville jag ge uttryck för hur svårt det är att göra sådana här jämförelser över huvud taget. Jag har ingen bestämd uppfattning om rangordning och är skeptisk till att rangordna över huvud taget.
Att jag, när jag skrev, lutade åt att CS var snäppet värre var att bilden av en människa som med hammare slår ihjäl två små barn, är så stark för mig att den nästan saknar motstycke. Om man ser till brottet och beaktar CS mentala tillstånd så kanske man ser det lite annorlunda?
Företeelsen JM är på en annan skala. Hon arbetar inom ett område där hon ska spela en nyckelroll inom att ta hand om hjälpbehövande. Hon har sexutnyttjat sådana hjälpbehövande. Hon har sex barn. Hon har kallsinnigt planerat sina brott under lång tid, driven av girighet. Kanske finns det fler faktorer som påverkat henne, men girigheten är uppenbar utgående från hur hon i god tid "arrangerade" så att hon skulle få 2,5 mille när hon hade tagit livet av Aki. Första försöket misslyckades, men hon gav inte upp. Det andra försöket överlevde inte Aki, så tvillingarna och två barn till blev faderlösa.
Kanske kommer vi att få veta att det var en brist på cash som blev akut när JM fick veta att hon inte skulle få 2,5 mille från försäkringsbolaget runt den 20/7-16 som gjorde att hon satte igång planen på att mörda föräldrarna. Även om hon hade pratat om det långt innan.
Män som hatar kvinnor och kvinnor som hatar män, även om det har betydelse för det här fallet, vet jag inte om jag vill gå in på. Det är liksom t.ex. girighet, svartsjuka, avund och hat generellt företeelser som finns och som, tragiskt nog IMO, har stor betydelse i många människors liv.
Hur dömer man JM? Det är ju i praktiken en juridisk fråga, men vad jag känner är att världen är en bättre plats om jag är säker på att slippa möta henne. Livstid, alltså...
–