2017-02-10, 01:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du kan ha rätt i din tolkning, men det är också möjligt att han i takt med framlagda tekniska bevis endast berört sin egen roll (beskrivit hur det hela utspelat sig därinne i sovrummet, osv), ev. med inslag av viss perifer hjälp från JM som skulle kunna tolkas som ett från hennes sida helt omedvetet bistånd, t.ex. att hon gått med på att låna ut sin bil - och att hon sedan också av ett rent allmänmänskligt intresse velat bistå honom med ett alibi så att han i sin egenskap av ensamkommande flyktingbarn med åtföjande utsatta position, etc, inte skulle råka illa ut.Inte om anstiftaren varit någon annan än JM, eller i maskopi med henne. - Vad som sedan hänt i drunkningsdelen vet vi ännu inte; möjligen kan dåden ha ett samröre vad betr. anstiftan/deltagande.Det är möjligt att MR i samband med sitt erkännande har kommit med nya uppgifter. - Offentlig försvarare går snabbt att få fram. - Hur som helst synes JM tidigare ha förtigit att andra personer fanns på plats när AP drunknade. - Hon sov ju...

Några saker som IMO pekar i en viss riktning.

JM har tydligt deklarerat att hon och MR var hemma när föräldrarna attackerades. Vi vet ett bra skäl för henne att hålla sig till det, men om hon blir överbevisad om att det var en lögn, hur ser hennes historia ut då?

Om det inte funnits bevis mot henne och MR tagit på sig allt och hävdat att JM inte var inblandad, då har dom inte kunnat hålla henne kvar fortsatt häktad för detta.

Hur ser historien ut som förklarar att MR utan JMs inblandning, åker till sommarstugan för att mörda "svärföräldrarna" som vi inte ens vet om han träffat? JMs motiv vet vi ju.

Om du med "offentlig försvarare" tänkte på de nu anhållna, så borde dom väl redan ha försvarare?
Ankis utsågs t.ex., om jag minns rätt, på natten eller tidigt på morgonen efter mordet.

Citera
2017-02-10, 01:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

JM har tydligt deklarerat att hon och MR var hemma när föräldrarna attackerades. Vi vet ett bra skäl för henne att hålla sig till det, men om hon blir överbevisad om att det var en lögn, hur ser hennes historia ut då?

Om det inte funnits bevis mot henne och MR tagit på sig allt och hävdat att JM inte var inblandad, då har dom inte kunnat hålla henne kvar fortsatt häktad för detta.

Hur ser historien ut som förklarar att MR utan JMs inblandning, åker till sommarstugan för att mörda "svärföräldrarna" som vi inte ens vet om han träffat? JMs motiv vet vi ju.

Om du med "offentlig försvarare" tänkte på de nu anhållna, så borde dom väl redan ha försvarare?
Ankis utsågs t.ex., om jag minns rätt, på natten eller tidigt på morgonen efter mordet.

MR ska tydligen börjat sjunga för någon månad sedan. Ungefär samtidigt som JM nästan i panik försökte skicka meddelanden till honom i duschen och försökte muta någon häktesanställd att lämna meddelande.
Anade hon att något höll på att hända med hans "tystnad" då?
Försökte hon förmå honom att knipa?
Vad kan det stått i meddelandena?
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-10 kl. 01:18.
Citera
2017-02-10, 01:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
MR ska tydligen börjat sjunga för någon månad sedan. Ungefär samtidigt som JM nästan i panik försökte skicka meddelanden till honom i duschen och försökte muta någon häktesanställd att lämna meddelande.
Anade hon att något höll på att hända med hans "tystnad" då?
Försökte hon förmå honom att knipa?
Vad kan det stått i meddelandena?

Jag minns att jag tänkte att om jag haft någon roll i utredningen så hade jag sett till att få lägga vantarna på minst en del av den där korrespondensen.
Brevet som skulle smugglas ut för 5000:- borde också vara spännande!

Om hon skrev något komprometterande och förstod att det kunde upptäckas, då är hon antingen dum eller desperat.
Om det inte var viktigt, kan man ju undra varför hon tog risker att upptäckas och erbjöd 5000:-.

Jag felbedömer nog JMs förmåga till konsekvensanalys här.
De brott som vi tror att hon begått under de senaste 25 månaderna tyder ju på att hon inte har någon sådan förmåga alls. Hon tror nog att hon är "untouchable".

Citera
2017-02-10, 01:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Hon kan väl säga att hon dragit till med en nödlögn för att inte MR skulle misstänkliggöras - eftersom hon inte i sin vildaste fantasi skulle kunna föreställa sig att den man hon planerade att hjälpa och t.o.m. gifta sig med skulle kunna göra sig skyldig till ett så gräsligt brott. Aldrig att hon ens tänkt tanken att han på minsta sätt skulle kunna vara inblandad.
Citat:
Det är klart att det finns mer eller mindre starka indicier. - Sedan om dessa indicier räcker för att fälla henne för mord/medhjälp/anstiftan, det återstår att se.
Citat:
Han (och ev. en kompis) var i stort behov av pengar och visste att JM:s föräldrar var täta. Alltid skulle man kunna hitta något som gick snabbt att avyttra. - Utanför sovrummet överraskades han (de) av JM:s far och såg ingen annan möjlighet än att knivhota honom tillbaka till sängen. Väl där uppstod en fight som eskalerade. - Eller: Någon önskade att JM skulle få ärva så att hon sedan skulle kunna plockas på pengar, alt. leda arvet vidare efter en... ja, varför inte ytterligare en drunkningsolycka?
Citat:

Vet vi säkert att någon är anhållen? - Eller är förhören ännu inte avslutade..?
Citera
2017-02-10, 01:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Har för mig att detta avhandlats tidigare (tråden är lång).

Det framkom då att JMs ex "polisen" jobbade i ett helt annat polisdistrikt och bör inte kunnat vara den som var skyldig till att Akis drunkning(?) avskrevs.

Rätta mig gärna om mitt minne sviker.

Mitt minne är lite diffust om detta, men jag tror att mannen fortfarande jobbar i Eskilstuna eller i alla fall i Sörmland. Däremot tror jag att relationen mellan "de tu", polisen och JM var ganska lång tid innan JM träffade Aki. Jag tror att det t.o.m. kan ha varit innan JM träffade rektorn.
Det kan också vara så att den här relationen inte blivit daterad i tråden.

Joh*n Nygr*n (*=a,e "biträdande länsvakthavande befäl vid polisen i Södermanland")

Det är säkert en slump, men domaren som tillstyrkte begäran om gravöppning hette Nygren…

Citera
2017-02-10, 01:48
Medlem
Citat:
...
Det finns i JM/MR:s närhet en person, ev. flera, som kan ha funnits med i bilden vid AP:s drunkning. Regissören kan ha varit en annan: X, ev. i nära samarbete med JM - och i rond två vid sommarhuset har MR kommit att användas som verktyg. - Det kan med andra ord ha varit tänkt att bli JM:s tur i den tredje ronden. - Även en fjärde rond kan ha befunnit sig på skisstadiet...

Hmm, vart är du på väg?
/Nyfiken
Citera
2017-02-10, 01:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag minns att jag tänkte att om jag haft någon roll i utredningen så hade jag sett till att få lägga vantarna på minst en del av den där korrespondensen.

Om hon skrev något komprometterande och förstod att det kunde upptäckas, då är hon antingen dum eller desperat.
Om det inte var viktigt, kan man ju undra varför hon tog risker att upptäckas och erbjöd 5000:-.

De brott som vi tror att hon begått under de senaste 25 månaderna tyder ju på att hon inte har någon sådan förmåga alls. Hon tror nog att hon är "untouchable".

Det tror jag också - hon ser sig som untuchable!
Ingen ånger, pudel eller tagelskjorta i sikte där inte!
Citera
2017-02-10, 01:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vet vi säkert att någon är anhållen? - Eller är förhören ännu inte avslutade..?

"Gripits" sa VLT. Vad som sedan hänt har jag inte hittat något om. Vi får se om det blir en häktning i morgon…

Det kan ju bli som med JM och MR. Dom släpps och plockas in igen efter ett par veckor…

Citera
2017-02-10, 02:53
Medlem
Citat:

Ja, att hon har en Grandios självbild är uppenbar. Hur det nu är med den vet jag inte. Men hon putsar säkert på den och försöker räkna ut hur hon skall minimera skadeverkningarna. För sin egen del.
Citera
2017-02-10, 10:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, att hon har en Grandios självbild är uppenbar. Hur det nu är med den vet jag inte. Men hon putsar säkert på den och försöker räkna ut hur hon skall minimera skadeverkningarna. För sin egen del.

Jag skrev nog lite fel tempus om hennes "untouchable"-känsla.
Jag tolkade det som att den var lite kantstött när hon upphörde att ifrågasätta omhäktningarna.
Kanske lägger jag för mycket i det, men ett litet tecken tyckte jag det var.
Det kan ha varit i slutet av oktober, efter att hon "pratat ut" i samband med p7, som vi först såg den, som jag tolkade det, lilla attitydförändringen.

Citera
2017-02-10, 10:17
Medlem
Tre former av frihetsberövande
Gripen
Om det finns skäl att anhålla någon kan ett beslut att gripa en person i brådskande fall fattas av en polis. Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas. Om den misstänkte inte anhålls ska beslutet om gripande omedelbart hävas.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 7 och 8 §§.

Anhållen
En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 6, 11, 12 och 13 §§.

Häktad
En misstänkt person får häktas om det finns risk för att hon eller han ska hålla sig undan från lagföring under en brottsutredning, exempelvis genom att avvika från landet, försvåra utredningen eller fortsätta att begå brott. Det krävs att personen är misstänkt för brott där det är föreskrivet fängelse ett år eller mer.

Beslut om häktning ska alltid fattas om brottet har minst två års fängelse i straffskalan, men det finns vissa undantagsfall. Beslut om häktning fattas av domstol, därefter ska åtal väckas av åklagaren senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen. Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 1-5 och 18 §§.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/
Citera
2017-02-10, 11:51
Bannlyst
Citat:
Enbart mordet på Aki? Vi vet ju så lite om vad dom har där...

Redan i början av september när JM häktades tillsammans med MR som på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök alternativt anstiftan, så fanns tillräckligt med underlag för häktningen. Sedan dess har en omfattande utredning genomförts med underlag från sommarstagen, bilen, kanske telefoner, GPSer, hemmet och säkert fler bevis som vi inte fått veta något om.
Jag tror att hon är bunden till attacken på föräldrarna, som delaktig eller för anstiftan.
Jag har också tänkt som du att kanske har dom lagt till t.ex. försök till grovt bedrägeri för att inte riskera under utredningens gång att det som fanns mot JM i något läge skulle ha sett svagt ut.
Jag tror dock inte att det varit så.
Om jag minns rätt så "sprattlade" JM lite den första månaden, med att överklaga häktning och motsätta sig fortsatt häktning, men fick inte gehör för sina ansträngningar i någon instans.
Senare motsatte hon sig inte omhäktningarna.
Det innebär ju att hon hela tiden suttit häktad för attacken på föräldrarna.

Jag tror att hon är körd. Jag tror att hon på någon nivå, i sitt medvetande, insett detta, men blånekar ändå. Jag har inte gett upp hoppet om att hon, om inte innan, kommer att falla inför rätten. Jag vet att analogin haltar, men Christine Schürrer (CS) nekade ju hela vägen.
Utan någon närmare kunskap skulle jag föreställa mig två infallsvinklar i situationer som MRs, JMs och CSs.

– De vedervärdiga brotten är så totalt oacceptabla även för gärningsmännen, så dom kan inte medge att dom har begått dessa.

– Inför att ha blivit överbevisade så ser dom ingen annan utväg än att medge vad dom gjort. Erkännandet och redan när det närmar sig ger någon slags känsla av lättnad.

Vi kan ju tycka här att JM har något allvarligt fel på huvudet, men nog var väl CS ett snäpp värre?

du är en klok person som gett massor av bra grejer i denna här tråden men när du tycker att den andra arbogamörderskan christin schyrrer var (är?) värre än johanna möller så håller jag inte med.

cs drevs av en totalt vanvättig och riktigt sjuk svartsjuka.cs är en kaninkokerska på riktigt. cs är ingen slug och planerande kvinna som johanna möller är. cs tålde inte att bli lämnad så hon hämnades. på ett vidrigt vis avbsolut.

fast mördar-möller (johanna) hon drivs av visst hat mot män men framför allt är hennes girighet värre än farbror joakims.johanna möller älskar pengar mer än livet.

johanna möller har inget allvarligt fel på huvudet. johanna möller har allvarligt fel på känslolivet. johanna möller är fanimej livsfarlig!
därför dömas till livstid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in