Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Jag känner något liknande. Men får snabbt en krasch efter 3-4 timmar, ännu värre på 50 mg än på 30 mg. Den är så illa att inget fungerar, påfyllning av mer elvanse hjälper heller inte helt, men när den sitter i fungerar jag som en helt annan människa (mycket bra effekt den korta stunden, fokus, inre lugn, slipper distraktioner osv). Dock ingen depoteffekt alls som jag upplever det.
Visst känner jag att den finns i blodet efter krasch, men det är enbart negativa känslor 3-4 timmar efter morgondosen. Känns även som en rätt instabil medicin, den kan gå lite upp och ner och känns inte lika stark varje dag, även om jag försöker äta och i övrigt leva som jag brukar varje dag. Hade den kunnat vara över en hel dag hade det varit perfekt.
Kraschen är enormt jobbig, blir svårt att fokusera pga den starka ångesten. Vill dock inte helt ge upp medicinen, bara undrar om någon haft samma problem och lyckas lösa det genom annan dosering, t.ex.
Märker ingen bättre kocentration på Elvanse. Mer fokuserad bara. Dvs att man hör inte lika tydligt om tvn e på i bakgrunden. Sen gladare och mer energi typ.
Dock på 50 mg så känner jag varken mer eller mindre. Aningen mindre typ. Konstigt då de e högre dos. Vet inte riktigt när den går ur på mig. Men känns som alla mediciner har mycket negativt. Därför börjar man tänka om det e värt eller ej.
Visst medicinen just är betydelsefull då jag orkar göra saker, kan göra samma saker en längre tid utan att bli uttråkad. Men sen blir jag skum, tom, överdrivet inre lugn. Kan sitta o drömma mer. Sjuk muntorrhet och känner ingen aptit typ.
Hade bara dessa punkter fungerat utan bakslag på diverse så hade det varit toppen.
1. Mer koncentration
2. Mer fokus
3. Mer självkänsla och social
4. Mer energi och ork
Testade concerta och ritalin först. Fick en positiv effekt och det var att jag märkte att jag kunde läsa utan att hoppa över hälften av texten. Vara mer fokuserad och koncentrerad på spel och dylikt.
Men sen var det 100 andra negativa effekter som gjorde att jag inte kunde fortsätta. O då testa jag bara 20 mg.
Får se vad läkaren säger, kan vara att jag behöver 80 mg. Vem vet.
Är det någon som varit i liknande situation som testat t.ex. Elvanse, men efter flera doshöjningar fick fler effekter och allt blev bra?