Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Obamas sanktioner är väl de som kom vid jul och förbjöd dem att använda den där gården vid kusten utanför wash dc, bla. Bara markeringssanktioner alltså.
Ja. Två semesteranläggningar stängdes ned precis före det viktiga ryska nyåret (som kan vara en hel vecka). 35 ryska diplomater utvisades. Jag är inte jurist och kan inte internationell rätt, men nog tycker jag att detta liknar sanktioner.
Jag har inte studerat alla sanktioner och kan inte den amerikanska beslutsgången, men om Obamas införde sanktioner mot individer eller företag med generalklausuler (EO), så kan Trump avskaffa dem (Palme härskade med generalklausuler en tid och kringgick riksdagen).
De riktigt stora sanktionerna kan bara kongressen ändra. Trump måste kohandla, om han vill ha bort dem, det är kanske därför han smörjer republikanerna med ministrar som de tycker om. Låt säga att han fixar till ett fint nedrustningsavtal med Ryssland och får med sig den trilskande kongressen. Han är en duktig förhandlare och vill se resultat innan han fattar beslut.
Hur han annars är kan vi debattera. Iran exporterar inte terrorism och Kina hittade inte på klimatbluffen, som han påstår. Jag tror dock att Trump menar allvar när han säger att ha vill ha bättre relationer med Ryssland och rädda sitt älskade USA.