Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
JM har delgivits misstanke om mord på Aki. Skulle enbart detta räcka för att kvarhålla henne fortlöpande i häktet?
Om MR erkänt mordet/mordförsöket på föräldrarna, men lämnat JM utanför, skulle hon kunna ha släppts men kvarblivit pga av Akis mord? Måste man göra om häktingsproceduren med ny framställan om hon nu mest skulle vara häktad pga ett annat mord?
Nu tror jag med 99% säkerhet att hon sitter pga mord/medhjälp/anstiftan till mord/mordförsöket på föräldrarna. Men skulle det kunna vara så att hon inte sitter häktat främst för detta längre?
Enbart mordet på Aki? Vi vet ju så lite om vad dom har där...
Redan i början av september när JM häktades tillsammans med MR som på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök alternativt anstiftan, så fanns tillräckligt med underlag för häktningen. Sedan dess har en omfattande utredning genomförts med underlag från sommarstagen, bilen, kanske telefoner, GPSer, hemmet och säkert fler bevis som vi inte fått veta något om.
Jag tror att hon är bunden till attacken på föräldrarna, som delaktig eller för anstiftan.
Jag har också tänkt som du att
kanske har dom lagt till t.ex. försök till grovt bedrägeri för att inte riskera under utredningens gång att det som fanns mot JM i något läge skulle ha sett svagt ut.
Jag tror dock inte att det varit så.
Om jag minns rätt så "sprattlade" JM lite den första månaden, med att överklaga häktning och motsätta sig fortsatt häktning, men fick inte gehör för sina ansträngningar i någon instans.
Senare motsatte hon sig inte omhäktningarna.
Det innebär ju att hon hela tiden suttit häktad för attacken på föräldrarna.
Jag tror att hon är körd. Jag tror att hon på någon nivå, i sitt medvetande, insett detta, men blånekar ändå. Jag har inte gett upp hoppet om att hon, om inte innan, kommer att falla inför rätten. Jag vet att analogin haltar, men Christine Schürrer (CS) nekade ju hela vägen.
Utan någon närmare kunskap skulle jag föreställa mig två infallsvinklar i situationer som MRs, JMs och CSs.
– De vedervärdiga brotten är så totalt oacceptabla även för gärningsmännen, så dom kan inte medge att dom har begått dessa.
– Inför att ha blivit överbevisade så ser dom ingen annan utväg än att medge vad dom gjort. Erkännandet och redan när det närmar sig ger någon slags känsla av lättnad.
Vi kan ju tycka här att JM har något allvarligt fel på huvudet, men nog var väl CS ett snäpp värre?
–