2017-02-09, 15:56
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Helt rätt, det tänkte jag inte på.
Om JM, mot förmodan, skulle erkänna, så gäller det det henne också.

Nu vill jag inte vara någon party-pooper men hur är det egentligen med ett erkännande? Jag har för mig att ett det inte räknas som bevis. Hur många har erkänt mordet på Palme t.ex.?
Citera
2017-02-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Nu vill jag inte vara någon party-pooper men hur är det egentligen med ett erkännande? Jag har för mig att ett det inte räknas som bevis. Hur många har erkänt mordet på Palme t.ex.?
Just i detta fall lär det vara så att detaljer i erkännandet stämmer överens med den bild utredarna skapat sig utifrån sina egna fynd.
Annars skulle det bli som du påpekar mindre värdefullt, kanske till och med oanvändbart.
Citera
2017-02-09, 16:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash

Enbart erkännande, utan andra bevis, duger inte.
Det har ju varit några fall där erkännande har tillmätts för stor betydelse och efter det har "bevisvärdet" för erkännande sänkts.

Om man däremot har en mer eller mindre fullständig teknisk bevisning som binder den misstänkte vid brottet så blir ju erkännandet lite att "kronan på verket".

Personligen så tycker jag också att "dömd mot sitt nekande" inte känns så bra, om det finns någon som helst möjlighet att bevisningen har blivit fel eller kanske t.o.m. manipulerad.
När DNA började komma så blev det ju lite av en "religion" nästan, så att ett "planterat" DNA-bevis nästan säkert ledde till dom. jag tror att det är väldigt ovanligt, men möjligheten att lämna någons avtryck eller DNA finns ju. Det innebär ju, om än mycket ovanligt, en rättssäkerhetsrisk.

I det här fallet så tror jag (vi måste ju fortfarande hänge oss till spekulationer - hoppas dom är rimliga) att för MR har det presenterats övertygande bevisning. Han har i stort sett bara haft kontakt med advokat och de som förhört honom. Efter fem månader och överbevisad, klarade han inte att neka längre. Jag trodde att tolkningen skulle försvåra att få fram ett erkännande och det kan det ju ha gjort. IMO måsta det vara lättare att relatera på alla nivåer till en person som man kan prata med direkt och titta i ögonen samtidigt.

Jag är under alla omständigheter glad att han har erkänt. Jag tror inte han i något avseende kommer att ljuga om vad som hänt och det kommer att bidra till att alla spikar som behövs slås in i JMs kista också. Om uttrycket ursäktas...

Tantigheter: Ser att du hann före.
Min specialdistans är inte att fatta mig kort...

Citera
2017-02-09, 18:22
Bannlyst
Citat:
Enbart erkännande, utan andra bevis, duger inte.
Det har ju varit några fall där erkännande har tillmätts för stor betydelse och efter det har "bevisvärdet" för erkännande sänkts.

Om man däremot har en mer eller mindre fullständig teknisk bevisning som binder den misstänkte vid brottet så blir ju erkännandet lite att "kronan på verket".

Personligen så tycker jag också att "dömd mot sitt nekande" inte känns så bra, om det finns någon som helst möjlighet att bevisningen har blivit fel eller kanske t.o.m. manipulerad.
När DNA började komma så blev det ju lite av en "religion" nästan, så att ett "planterat" DNA-bevis nästan säkert ledde till dom. jag tror att det är väldigt ovanligt, men möjligheten att lämna någons avtryck eller DNA finns ju. Det innebär ju, om än mycket ovanligt, en rättssäkerhetsrisk.

I det här fallet så tror jag (vi måste ju fortfarande hänge oss till spekulationer - hoppas dom är rimliga) att för MR har det presenterats övertygande bevisning. Han har i stort sett bara haft kontakt med advokat och de som förhört honom. Efter fem månader och överbevisad, klarade han inte att neka längre. Jag trodde att tolkningen skulle försvåra att få fram ett erkännande och det kan det ju ha gjort. IMO måsta det vara lättare att relatera på alla nivåer till en person som man kan prata med direkt och titta i ögonen samtidigt.

Jag är under alla omständigheter glad att han har erkänt. Jag tror inte han i något avseende kommer att ljuga om vad som hänt och det kommer att bidra till att alla spikar som behövs slås in i JMs kista också. Om uttrycket ursäktas...

Tantigheter: Ser att du hann före.
Min specialdistans är inte att fatta mig kort...

första fetningen: jo,det kan man nog lungt säga.tex tomas quick...

håller med dig att det är bra att älskling har landat i att erkänna. första steget för att öht kunna bli en hel människa såsmåningom. lång, lång process att hantera insikten om vad man gjort

andra fetningen: vi tackar för att din specialdisstans är väldigt upplysande!bra resonnemang!
Citera
2017-02-09, 21:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag är under alla omständigheter glad att han har erkänt. Jag tror inte han i något avseende kommer att ljuga om vad som hänt och det kommer att bidra till att alla spikar som behövs slås in i JMs kista också. Om uttrycket ursäktas...
Det kan antas bero på frågan om han anser sig ha något att tjäna på att ensam ta på sig brottet (ev. med ej namngiven medbrottsling). - Kanske kan han se något positivt i att efter straffets avtjänande ha vissa hållhakar kvar..? - Misstankarna mot JM verkar dock ej ha avtagit i styrka, men om detta beror på MR:s utsagor är f.n. något oklart. - Det finns i JM/MR:s närhet en person, ev. flera, som kan ha funnits med i bilden vid AP:s drunkning. Regissören kan ha varit en annan: X, ev. i nära samarbete med JM - och i rond två vid sommarhuset har MR kommit att användas som verktyg. - Det kan med andra ord ha varit tänkt att bli JM:s tur i den tredje ronden. - Även en fjärde rond kan ha befunnit sig på skisstadiet...
Citera
2017-02-09, 21:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Om någon några vart gripna för att varit närvarade vid Akis död häromdagen som tråden säger, så borde väl häktningsförhandling vara lördag, eller när blir detta?
Citera
2017-02-09, 23:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Om någon några vart gripna för att varit närvarade vid Akis död häromdagen som tråden säger, så borde väl häktningsförhandling vara lördag, eller när blir detta?

Minst en, förmodligen två personer greps 7/2. Senast kockan 12.00 tredje dagen, dvs i morgon (10/2) ska de (den) anhållne begäras häktad eller släppas.
Det är tydligt uppgivet att dessa (denna) är misstänkta för inblandning i mordet på exmaken.
Nästan sedan trådstarten har det ju funnits två misstänkta här i tråden...

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan antas bero på frågan om han anser sig ha något att tjäna på att ensam ta på sig brottet (ev. med ej namngiven medbrottsling). - Kanske kan han se något positivt i att efter straffets avtjänande ha vissa hållhakar kvar..? - Misstankarna mot JM verkar dock ej ha avtagit i styrka, men om detta beror på MR:s utsagor är f.n. något oklart. - Det finns i JM/MR:s närhet en person, ev. flera, som kan ha funnits med i bilden vid AP:s drunkning. Regissören kan ha varit en annan: X, ev. i nära samarbete med JM - och i rond två vid sommarhuset har MR kommit att användas som verktyg. - Det kan med andra ord ha varit tänkt att bli JM:s tur i den tredje ronden. - Även en fjärde rond kan ha befunnit sig på skisstadiet...

JM nekar till allt som hon misstänks för:
– Försök till försäkringsbedrägeri och urkundsförfalsning
– Mord på exmaken
– Brott X, som inte specificerats (kan t.ex. vara anstiftan till grov misshandel och övergrepp i rättssak)
– Mord och mordförsök eller anstiftan till dessa brott mot pappa Göran och mamma Anki

Det enda konkreta vi vet om MRs erkännande är att det skett succesivt under den senaste månaden och att det bekräftar den bild som fanns innan om händelseförloppet, enligt Jessica Wenna.
Jag har svårt att tolka det som att han deklarerat att JM är oskyldig.
Någon mer inblandad i mord/mordförsök på föräldrar? Kanske, men jag är tveksam. Barnvakt kanske?
Borde inte det, om det fanns någon mer än JM och MR inbladad i dåden mot hennes föräldrar, på något sätt "rört upp" någon rök tidigare?

Kanske skingrar häktningsframställan i morgon en del av röken…
Om dom (han/hon) inte släpps så ska det bli intressant att se vilka/vem det är och vilken brottsmisstanken är.
Hon/han/de kan ju ha assisterat vid angreppet mot föräldrarna, som barnvakt t.ex.
Borde inte offentlig försvarare ha utsetts?

Citera
2017-02-10, 00:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
[...]
På tal om poliser, JM har ju knullat den här polisen vad han nu hette. Det var väl vid tiden för Akis död? Hur som helst, kan vi förvänta oss hans vittnesmål som karaktärsvittne? Var det månne han som avskrev ärendet som olycka?
[...]
Har för mig att detta avhandlats tidigare (tråden är lång).

Det framkom då att JMs ex "polisen" jobbade i ett helt annat polisdistrikt och bör inte kunnat vara den som var skyldig till att Akis drunkning(?) avskrevs.

Rätta mig gärna om mitt minne sviker.
Citera
2017-02-10, 00:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Minst en, förmodligen två personer greps 7/2. Senast kockan 12.00 tredje dagen, dvs i morgon (10/2) ska de (den) anhållne begäras häktad eller släppas.
Det är tydligt uppgivet att dessa (denna) är misstänkta för inblandning i mordet på exmaken.
Nästan sedan trådstarten har det ju funnits två misstänkta här i tråden...

JM nekar till allt som hon misstänks för:
– Försök till försäkringsbedrägeri och urkundsförfalsning
– Mord på exmaken
– Brott X, som inte specificerats (kan t.ex. vara anstiftan till grov misshandel och övergrepp i rättssak)
– Mord och mordförsök eller anstiftan till dessa brott mot pappa Göran och mamma Anki

Det enda konkreta vi vet om MRs erkännande är att det skett succesivt under den senaste månaden och att det bekräftar den bild som fanns innan om händelseförloppet, enligt Jessica Wenna.
Någon mer inblandad i mord/mordförsök på föräldrar? Kanske, men jag är tveksam. Barnvakt kanske?
Borde inte det, om det fanns någon mer än JM och MR inbladad i dåden mot hennes föräldrar, på något sätt "rört upp" någon rök tidigare?

Om dom (han/hon) inte släpps så ska det bli intressant att se vilka/vem det är och vilken brottsmisstanken är.
Hon/han/de kan ju ha assisterat vid angreppet mot föräldrarna, som barnvakt t.ex.

JM har delgivits misstanke om mord på Aki. Skulle enbart detta räcka för att kvarhålla henne fortlöpande i häktet?

Om MR erkänt mordet/mordförsöket på föräldrarna, men lämnat JM utanför, skulle hon kunna ha släppts men kvarblivit pga av Akis mord? Måste man göra om häktingsproceduren med ny framställan om hon nu mest skulle vara häktad pga ett annat mord?

Nu tror jag med 99% säkerhet att hon sitter pga mord/medhjälp/anstiftan till mord/mordförsöket på föräldrarna, men skulle det kunna vara så att hon inte sitter häktad främst för detta längre?
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-10 kl. 00:31.
Citera
2017-02-10, 00:21
Medlem
Solglittrets avatar
JM ena minderåriga barn bor nu hos sin far.
Hennes faderlösa tvillingar på 3-4år är enligt uppgift temporärt fosterhemsplacerade. Kan detta vara hos någon av barnens halvsystrar som har egna småbarn? Som också var med till Thailand.

Om nu någon av JMs döttrar är anhållna för medhjälp vid Akis död blir det ju många barn/barnbarn till JM som måste omplaceras...
Stackars GMs hustru som nybliven änka och offer nu också kanske får se inte bara barn utan också barnbarn häktade framöver... och fosterhemsplacerade barnbarnsbarn.

Familjesoppa utan dess like!
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-10 kl. 00:26.
Citera
2017-02-10, 00:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det enda konkreta vi vet om MRs erkännande är att det skett succesivt under den senaste månaden och att det bekräftar den bild som fanns innan om händelseförloppet, enligt Jessica Wenna.
Du kan ha rätt i din tolkning, men det är också möjligt att han i takt med framlagda tekniska bevis endast berört sin egen roll (beskrivit hur det hela utspelat sig därinne i sovrummet, osv), ev. med inslag av viss perifer hjälp från JM som skulle kunna tolkas som ett från hennes sida helt omedvetet bistånd, t.ex. att hon gått med på att låna ut sin bil - och att hon sedan också av ett rent allmänmänskligt intresse velat bistå honom med ett alibi så att han i sin egenskap av ensamkommande flyktingbarn med åtföjande utsatta position, etc, inte skulle råka illa ut.
Citat:
Inte om anstiftaren varit någon annan än JM, eller i maskopi med henne. - Vad som sedan hänt i drunkningsdelen vet vi ännu inte; möjligen kan dåden ha ett samröre vad betr. anstiftan/deltagande.
Citat:
Det är möjligt att MR i samband med sitt erkännande har kommit med nya uppgifter. - Offentlig försvarare går snabbt att få fram. - Hur som helst synes JM tidigare ha förtigit att andra personer fanns på plats när AP drunknade. - Hon sov ju...
Citera
2017-02-10, 00:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
JM har delgivits misstanke om mord på Aki. Skulle enbart detta räcka för att kvarhålla henne fortlöpande i häktet?

Om MR erkänt mordet/mordförsöket på föräldrarna, men lämnat JM utanför, skulle hon kunna ha släppts men kvarblivit pga av Akis mord? Måste man göra om häktingsproceduren med ny framställan om hon nu mest skulle vara häktad pga ett annat mord?

Nu tror jag med 99% säkerhet att hon sitter pga mord/medhjälp/anstiftan till mord/mordförsöket på föräldrarna. Men skulle det kunna vara så att hon inte sitter häktat främst för detta längre?

Enbart mordet på Aki? Vi vet ju så lite om vad dom har där...

Redan i början av september när JM häktades tillsammans med MR som på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök alternativt anstiftan, så fanns tillräckligt med underlag för häktningen. Sedan dess har en omfattande utredning genomförts med underlag från sommarstagen, bilen, kanske telefoner, GPSer, hemmet och säkert fler bevis som vi inte fått veta något om.
Jag tror att hon är bunden till attacken på föräldrarna, som delaktig eller för anstiftan.
Jag har också tänkt som du att kanske har dom lagt till t.ex. försök till grovt bedrägeri för att inte riskera under utredningens gång att det som fanns mot JM i något läge skulle ha sett svagt ut.
Jag tror dock inte att det varit så.
Om jag minns rätt så "sprattlade" JM lite den första månaden, med att överklaga häktning och motsätta sig fortsatt häktning, men fick inte gehör för sina ansträngningar i någon instans.
Senare motsatte hon sig inte omhäktningarna.
Det innebär ju att hon hela tiden suttit häktad för attacken på föräldrarna.

Jag tror att hon är körd. Jag tror att hon på någon nivå, i sitt medvetande, insett detta, men blånekar ändå. Jag har inte gett upp hoppet om att hon, om inte innan, kommer att falla inför rätten. Jag vet att analogin haltar, men Christine Schürrer (CS) nekade ju hela vägen.
Utan någon närmare kunskap skulle jag föreställa mig två infallsvinklar i situationer som MRs, JMs och CSs.

– De vedervärdiga brotten är så totalt oacceptabla även för gärningsmännen, så dom kan inte medge att dom har begått dessa.

– Inför att ha blivit överbevisade så ser dom ingen annan utväg än att medge vad dom gjort. Erkännandet och redan när det närmar sig ger någon slags känsla av lättnad.

Vi kan ju tycka här att JM har något allvarligt fel på huvudet, men nog var väl CS ett snäpp värre?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in