2017-02-09, 23:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evropasfrihetskrig
Oftast har man kvitto / försäkring. Men utan bevis - Ingen dom. Ska det inte vara så i ett rättssäkert samhälle tycker du?
Va?
Vad skulle kvitto/försäkring göra för skillnad?
Och tror du verkligen att ett kvitto på den egna kroppen skulle öka skyddet för den?

I så fall kanske vi bör införa kvitto på kroppen till alla nyfödda..

Är det en lösning tycker du? Behövs verkligen det för att du skall förstå att du inte äger rätten till någon annans kropp?

Har du kvitto på din egen? Om inte -- är det okej att vem som helst tränger in i dig om du inte förmår göra motstånd?
Citera
2017-02-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt var vi oansvariga menar du?
På vilket sätt var jag egoistisk?

Att ha oskyddat sex i 15-års ålder och inte ens ha samtalat om att skaffa barn, hur det är oansvarigt? Är du allvarlig?

Du är egoistiskt därför att den man som älskar dig inte var värdefull nog för dig för dig att ens rådfråga honom om han ville bli far eller inte och för att det kommande barnet möjligtvis skulle växa upp utan en far.

Ditt liv handlade om dig då, och om dig nu. Dina barn kommer möjligen på andraplats och din man på sista.
Senast redigerad av oLf 2017-02-09 kl. 23:57.
Citera
2017-02-09, 23:55
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Jag anser att den dagen man skaffar barn så skall man lita på att man kan fylla barnets behov -- även om resten av världen vänder dig ryggen.

Hur lägger man en börda utöver det ekonomiska på en man som inte vill vara far?
Berätta gärna - för det finns många som undrar.
En mans vilja att delta i ett barns liv är alltid avgörande för om han kommer finnas där mer än ekonomiskt.

Självklart är det antisocialt att sätta sina barn först och inte mannen .... *urk*

Självklart ska man det. Men steget därifrån till slutsatsen att den ena föräldern inte behövs handlar bara om högfärdighet/egoism och har ingenting med att "kämpa i vått och torrt att göra". Det sistnämnda kommer efter att grundförutsättningen uppfyllts och där ingår en fader som en del av detta behov.

Bördan över att ens barn och en del av en själv växer upp mot ens vilja, en psykologisk/känslomässig börda. Vad är det du undrar över? Det finns uppenbarligen män som inte blir berörda då de villigt donerar sina spermier och hjälper freaks att bli ensamstående mammor utan samvetskval men för mig hade det definitivt varit en påfrestning. Fast det är ju klart, om man resonerar som du gör och har en kylig och cynisk inställning där ens eget mödrarskap står över allt annat så kan det kanske vara svårt att sätta sig in i.

Du sätter inte dina barn först genom att skita i om de kommer att ha en pappa utan endast dig själv. Dessa resonemang är störda till sin natur men ses inte för vad de är i så stor utsträckning som de borde helt enkelt för att samhället sätter mödrarskap på en piedestal och därmed också erbjuder acceptans för sliriga beteenden.
Citera
2017-02-09, 23:59
Medlem
evropasfrihetskrigs avatar
Citat:
Va?
Vad skulle kvitto/försäkring göra för skillnad?
Och tror du verkligen att ett kvitto på den egna kroppen skulle öka skyddet för den?

I så fall kanske vi bör införa kvitto på kroppen till alla nyfödda..

Är det en lösning tycker du? Behövs verkligen det för att du skall förstå att du inte äger rätten till någon annans kropp?

Har du kvitto på din egen? Om inte -- är det okej att vem som helst tränger in i dig om du inte förmår göra motstånd?

Egna kroppen? Tror inte du lyckades förstå mig tyvärr.. Eftersom du tog bilar & cyklar som exempel så var mitt motargument att dessa oftast har ett ägarbevis i någon form TILL SKILLNAD mot egna kroppen!
Citera
2017-02-09, 23:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag kan inte tro att du på allvar tror att en samtyckeslag siktar in sig på gifta och sambos .. Däremot kan ju utan tvekan tro på att du inte respekterar din sambo heller.

Nu är det så att det är min sambo som brukar ha sätta igång och ha sex mot mig när jag sover trots mina protester när jag börjar vakna till. Jag är morgontrött och gillar inte det men hon har behov och lite får man acceptera.

Men menar du på allvar att den samtyckeslag som du verkar vara för inte ska gälla sambos? Tycker du heller inte att våldtäkt ska gälla sambos?

Men exemplet med att låna prylar gäller förstås inte bara sambos. Om du låter din granne komma och låna dina trädgårdsredskap dagligen så är det rimligt att han tror att det är okej. Du kan då inte plötsligt gå till polisen och anmäla honom och få honom fälld. Det finns ingen sådan samtyckeslag som säger att han måste bevisa att du gett ditt samtycke just den här gången utan man kommer bedöma om det var rimligt för honom att tro att han fick låna dina saker. Precis som vid sex alltså.

Citat:
Tidigare diskussioner mellan oss.

Den enda av oss som tagit upp döda fiskar är du. Jag förstår inte din fascination för det.

Citat:
Återigen - gör om gör rätt om du vill ställa frågan.

Jag är för att både män och kvinnor skall ge samtycke till samlag och att båda skall skyddas av lagen ..

Vill du ställa frågan och jag skall besvara den så sluta med det fetade - för som jag tidigare förklarat så är det en förvrängning som inte är sann för din olåsta cykel, din bil, din hundring på bordet osv ..

Nu är det du som får göra om och göra rätt. Jag frågade inte om du är för att både män och kvinnor ger samtycke innan sex utan om både män och kvinnor måste kunna bevisa att de har fått samtycke.

Varför har du så svårt att svara på detta, om du inte är för jämställdhet mellan könen och inte anser att kvinnan måste kunna styrka att hon har fått samtycke till sex kan du väl stå för det.
Citera
2017-02-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Självklart ska man det. Men steget därifrån till slutsatsen att den ena föräldern inte behövs handlar bara om högfärdighet/egoism och har ingenting med att "kämpa i vått och torrt att göra". Det sistnämnda kommer efter att grundförutsättningen uppfyllts och där ingår en fader som en del av detta behov.

Bördan över att ens barn och en del av en själv växer upp mot ens vilja, en psykologisk/känslomässig börda. Vad är det du undrar över? Det finns uppenbarligen män som inte blir berörda då de villigt donerar sina spermier och hjälper freaks att bli ensamstående mammor utan samvetskval men för mig hade det definitivt varit en påfrestning. Fast det är ju klart, om man resonerar som du gör och har en kylig och cynisk inställning där ens eget mödrarskap står över allt annat så kan det kanske vara svårt att sätta sig in i.

Du sätter inte dina barn först genom att skita i om de kommer att ha en pappa utan endast dig själv. Dessa resonemang är störda till sin natur men ses inte för vad de är i så stor utsträckning som de borde helt enkelt för att samhället sätter mödrarskap på en piedestal och därmed också erbjuder acceptans för sliriga beteenden.

Barn har i alla tider fått växa upp utan fäder och överlevt. Ni vill bara inte betala underhåll.
Citera
2017-02-10, 00:03
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du snackar bara skit.
Hur lagstiftar man om släkt och hur tvingar man män att ha en släkt utöver sig själva?
Hur lagstiftar man om ett arv? Om mannen är utfattig eller rent av har skulder?

Har man inte ekonomin att försörja sitt eget barn kanske man ska fundera över sterilisering.

Hur stort ska arvet och släkten vara för att det ska väga upp för en far som avskyr modern och inte vill ha med barnet att göra.

Fast det är ju egentligen inte så viktigt för dig så länge som DU får som DU vill, barnets förutsättningar och din välvilja rörande dessa kan du ljuga hur mycket du vill om men ingen tror dig.

Jag förstod precis. Att du tyckte att den dagen du skaffade barn så skulle du kunna fylla barnets behov även utan en villig far. En far som älskar barnet är alltså inte ett av barnets behov, då var det spikat.

Vad yrar du om egentligen? Lagar om arv finns redan. Om fadern avskyr barnet och modern så behöver han inte ha med dessa att göra utöver att betala underhållet. Han skulle även kunnat hålla kuken i byxan. Han skulle även ha kunnat sterilisera sig innan han knullade den blivande modern. Om män vill knulla runt och inte ta ansvar för avkomman så finns det inget som tvingar dem utöver det rent ekonomiska underhållet.
Citera
2017-02-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Barn har i alla tider fått växa upp utan fäder och överlevt. Nu vill bara inte betala underhåll.

Fel.

Barn har i alla tider fått växa upp med fäder utom i undantagsfall.
Förr tvingade man till och med män och kvinnor att hålla ihop livet ut via äktenskap vilket också krävdes för att få skaffa barn.

Ett barn fött utanför äktenskapet sågs som oäkting och hade mindre rättigheter än ett "vanligt" barn.
Föräldrar som födde barn utanför äktenskap straffades på ett eller annat vis och på 1600-talet var det till och med olagligt att skaffa barn utanför äktenskapet.

Du kanske vill att barbariska system som dessa fortfarande ska gälla för män men inte för kvinnor såklart?
Citera
2017-02-10, 00:06
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Att ha oskyddat sex i 15-års ålder och inte ens ha samtalat om att skaffa barn, hur det är oansvarigt? Är du allvarlig?

Du är egoistiskt därför att den man som älskar dig inte var värdefull nog för dig för dig att ens rådfråga honom om han ville bli far eller inte och för att det kommande barnet möjligtvis skulle växa upp utan en far.

Ditt liv handlade om dig då, och om dig nu. Dina barn kommer möjligen på andraplats och din man på sista.

Inte bara var det oansvarigt ur aspekten att skita i mannens vilja utan även själva födandet i sig. Det underliggande budskapet är "det här sexet skedde i barnfödande syfte", men hur jävla rimligt är det att gå på en sådan linje för en jävla 15-åring? "Tyvärr moppe-kalle, men du borde ha haft förståelse för vad ett engångsligg på en tonårsfest sker i för kontext"

Det är skabbigt även för en 25+ kvinna att stödja sig på sin enväldiga rätt att i efterhand diktera vad en ett flyktigt engångsligg skedde i för kontext men man kan dra det hela till sin spets för att verkligen visa hur jävla löjlig den här retoriken med sex = barn är och som bara gäller åt det ena hållet.
Citera
2017-02-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Vad yrar du om egentligen? Lagar om arv finns redan. Om fadern avskyr barnet och modern så behöver han inte ha med dessa att göra utöver att betala underhållet. Han skulle även kunnat hålla kuken i byxan. Han skulle även ha kunnat sterilisera sig innan han knullade den blivande modern. Om män vill knulla runt och inte ta ansvar för avkomman så finns det inget som tvingar dem utöver det rent ekonomiska underhållet.

Du får läsa tråden, tänker inte svara mer innan du vet vad vi pratar om och under vilken kontext.

Fast jag kan ju bara inte hålla mig från att konstatera att du är precis lika mentalt stängd som en abortmotståndare med tanke på hur du argumenterar. Är du abortmotståndare månne?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Vad yrar du om egentligen? Lagar om arv finns redan. Om fadern avskyr barnet och modern så behöver han inte ha med dessa att göra utöver att betala underhållet. Han skulle även ha kunnat sterilisera sig innan han knullade den blivande modern. Om män vill knulla runt och inte ta ansvar för avkomman så finns det inget som tvingar dem utöver det rent ekonomiska underhållet.

Det behövs väl kvinnor för att knulla runt också eller hur, så varför utrycker du dig så där nedsättande om endast ena könet? Sedan är det väl oftast modern som inte vill ta hela ekonomiska ansvaret för barnet trots att hon ofta vill ha hela vårdnaden. Rimligen borde inte den som kräver att få ensam vårdnad kunna kräva den andre på underhåll.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du snackar bara skit.
Hur lagstiftar man om släkt och hur tvingar man män att ha en släkt utöver sig själva?
Skojar du med mig?

Alla har en släkt, finns ingen släkt så finns inte du .. Din mamma är släkt med dig och med dina barn - du är släkt med dina barn ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4kt

Ett adopterat barn som inte resultat av inavel har fyra släkter -- sin mammas, sin pappas och sin adoptionsmammas och adoptionspappas.

Citat:
Hur lagstiftar man om ett arv? Om mannen är utfattig eller rent av har skulder?
Läs ärvdabalken så ser du hur det går till
Citat:
Har man inte ekonomin att försörja sitt eget barn kanske man ska fundera över sterilisering.
Gulligt - men eftersom man i min släkt förstår att man har ekonomiskt ansvar över de barn som man sätter till världen så är inte det ett skäl jag köper.

Och jag steriliserade mig inte av ekonomiska överväganden -- att ta hand om barn kräver så mycket mer än att sätta mat på bordet.

Citat:
Hur stort ska arvet och släkten vara för att det ska väga upp för en far som avskyr modern och inte vill ha med barnet att göra.
Det kan vara 0, barnet har ändå rätt att veta sitt ursprung och vilka som ingår i deras släkt.

Citat:
Fast det är ju egentligen inte så viktigt för dig så länge som DU får som DU vill, barnets förutsättningar och din välvilja rörande dessa kan du ljuga hur mycket du vill om men ingen tror dig.
Okej - rart och rent larvigt. Jag har två barnbarn som är fem år ... De är faktiskt mognare än dig.

Citat:
Jag förstod precis. Att du tyckte att den dagen du skaffade barn så skulle du kunna fylla barnets behov även utan en villig far. En far som älskar barnet är alltså inte ett av barnets behov, då var det spikat.
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att barn skaffar man när man vet att man oavsett kan ta hand om dem ...
Och jag tycker det är ansvarsfullt att inte skaffa fler barn än jag kunde räcka till för även om maken dog ..

Du blir provocerad av det beslutet .. rart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in