Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Jag funderar på hur det känns att ha en dotter som ser till att en annan person har till uppgift att ta livet dig.
Du har fött och älskat ett barn som vill döda dig för pengars skull.
Du överlever ett misslyckat mordförsök och har förlorat din livskamrat.
Du ska möta ditt barn öga mot öga i en rättegångssal fylld av massa okända människor som gottar sig i familjetragedin.
Hur mycket mer hemska saker ligger din dotter bakom, genom sitt livs resa?
När började hon visa tecken på att hon är fruktansvärt störd - som liten, tonåring eller vuxen?
Kan du ändå hysa kärlek för din dotter?
-------
Som betraktare på långt håll, är det oerhört svårt att sätta sig in i mammans situation som ska behöva gå igenom den kommande rättegången. Jag antar att den kommer hållas bakom lyckta dörrar.
Kort om JM
Det finns vittnesmål (sök karaktärsbeskrivningar) i tråden som ger en ganska pessimistisk bild av JM sedan ganska länge. Det har dock nått en ny nivå de senaste åren. Hon har själv talat om något som kan tolkas som en mini-stroke för ett par år sedan, men det är obekräftat.
Stängda dörrar?
Jag tror inte det. Barn och våldtäktsoffer brukar skyddas, men behovet av skydd balanseras mot allmänintresset och den generella regeln att förhandlingar ska vara offentliga.
Om mordet på Aki är med är IMO stängda dörrar uteslutet. Även om det inte är med kan jag inte riktigt se vad som kan föranleda stängda dörrar.
Några "tveksamheter"/funderingar:
– MR kan visa sig vara 19 och inte 25.
– Det finns inget sexualbrottsoffer inblandat.
– Psykisk sjukdom har inte framkommit.
Jag tror att det blir "öppet". Möjligen kan något avsnitt som är känsligt föranleda att dörrarna stängs tillfälligt.
–