2017-02-09, 20:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo så var min tanke också, men det där att snön under sulorna uppgavs vara förbryllande relaterat till hur vädret var när hon sist sågs fick mej att fundera över om de menas att det ser ut som den är packad, som någon gått i dem? Men så kanske inte avses (?).

Ursäkta dum fråga men var fan är fyren och mer specifikt platsen där hon hittades, om man exempelvis relaterar i uppskattat avstånd från Ölfusas utlopp (och riktning. Jag sitter med en jävla kartbok som väger fem kg som visar diverse typ av terräng på land och havsdjup utanför kusten men fyren är inte utmärkt.
Fyren: https://goo.gl/maps/cVn4Eccmi9A2
Citera
2017-02-09, 20:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fyren: https://goo.gl/maps/cVn4Eccmi9A2

Tack, så det är precis söder om "bassängen" där väg 427 passerar över.
Citera
2017-02-09, 20:54
Medlem
EN video fra Grindavik (noen mil fra Selvogsvita) Lastet opp 10. ianuar 17. Ser inte ut til att vara mycket snö! Vet ikke om filmen er tatt opp samme dag som den er lastet opp. Vakkert er det!

https://www.youtube.com/watch?v=GADGDWx7c2k
Citera
2017-02-09, 21:08
Medlem
Jeg vitnede til fordel for manden i varetækt
Kvinnen som vitnet mot voldtektofferet på Grønland

http://www.kamikposten.gl/2017/02/09/jeg-vidnede-til-fordel-for-manden-i-varetaegt/
Citera
2017-02-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Men om media skriver "om det nu skett" så ÄR det ingen fakta, fortfarande.

Dessutom är jag ingen media, utan vi alla skriver i ett forum, debatteringsforum där man framför sina tankar, åsikter, idéer funderingar, frågor osv.

Citerar man en tidning/media DÅ krävs källhänvisning till det man citerar eller hänvisar till.

Återigen var det bara mina funderingar, vilket gick att läsa i min text.

Jag lägger ner. End of the road känns det som.

Precis, ingen fakta, eftersom det som var fakta stod som "fakta" i min mening medan det som var inom parentes var egen spekulation/tvivel.

Du förstår uppenbarligen inte hur jag menar, kass på att förklara vad jag menar kanske, men ja, skitsamma.

Vad som stått i media är ju vad du tidigare fått svar på, de förnekar inte att de har träffat B men de förnekar brott. Då kan man fråga sig varför de inte förnekar att de har träffat henne, men det kanske har någon förklaring som inte betyder att de menar att de har träffat B?
Citera
2017-02-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Precis, ingen fakta, eftersom det som var fakta stod som "fakta" i min mening medan det som var inom parentes var egen spekulation/tvivel.

Du förstår uppenbarligen inte hur jag menar, kass på att förklara vad jag menar kanske, men ja, skitsamma.

Vad som stått i media är ju vad du tidigare fått svar på, de förnekar inte att de har träffat B men de förnekar brott. Då kan man fråga sig varför de inte förnekar att de har träffat henne, men det kanske har någon förklaring som inte betyder att de menar att de har träffat B?

De kanske har träffat henne och vitsordar detta men inte att de skulle ha begått något brottsligt, vad de synes avse då är väl att om hon råkat ut för något brottsligt efter de träffat henne att någon annan skulle måst vara skyldig till detta? Det är väl möjligt att de hävdar även om det framstår som mindre sannolikt måhända.
Det kanske är meningslöst att neka till att de träffat henne om de vet att spår efter henne kommer att hittas i bilen?
Citera
2017-02-09, 22:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
EN video fra Grindavik (noen mil fra Selvogsvita) Lastet opp 10. ianuar 17. Ser inte ut til att vara mycket snö! Vet ikke om filmen er tatt opp samme dag som den er lastet opp. Vakkert er det!

https://www.youtube.com/watch?v=GADGDWx7c2k

Verkligen vackert och mycket kargt. Man ser inte ett träd!
Man vet som sagt inte vilken dag det är filmat. Men man kan ju tänka sig att snön kan samlas i de olika ojämnheterna, skrevorna, precis som på filmen.

Platasen ligger väl bara några mil från där Birma hittades.
Citera
2017-02-09, 22:57
Medlem
Citat:
De kanske har träffat henne och vitsordar detta men inte att de skulle ha begått något brottsligt, vad de synes avse då är väl att om hon råkat ut för något brottsligt efter de träffat henne att någon annan skulle måst vara skyldig till detta? Det är väl möjligt att de hävdar även om det framstår som mindre sannolikt måhända.
Det kanske är meningslöst att neka till att de träffat henne om de vet att spår efter henne kommer att hittas i bilen?

Ja, det är min tanke också, och NO kanske inte förnekar därför att han inte kommer ihåg något utöver två tjejer i baksätet.
Citera
2017-02-09, 23:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Rätt översättning är alltså:

"På bilden kan man se att det finns snö under skosulan men det fanns inte snö på marken när hon försvann. Det är därför inte säkert att detta är skorna som hon bar."

Dock är det bekräftat att det var hennes skor.

Tyckte mig se på bilden av skorna att det var snö runt om dem också, vädret på Island kan gå vilt till och blir inte förvånad om det har snöat så att det packats inne i sulmönstret.

Det finns snö på bilden med kängorna, det finns även minst ett skoavtryck i den snön. Det är inte ovanligt att det kan snöa lokalt, och beroende på temperatur så kan snön ha olika egenskaper. Lätt snöfall och minusgrader kombinerat med stark vind kan göra att det samlas lite snö här och var men att det inte bildas ett heltäckande snötäcke.
Citera
2017-02-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns snö på bilden med kängorna, det finns även minst ett skoavtryck i den snön. Det är inte ovanligt att det kan snöa lokalt, och beroende på temperatur så kan snön ha olika egenskaper. Lätt snöfall och minusgrader kombinerat med stark vind kan göra att det samlas lite snö här och var men att det inte bildas ett heltäckande snötäcke.

Det är sant. Ibland kan det bli rejäla drivor på vissa ställen medan det i princip är barmark i övrigt.
Citera
2017-02-09, 23:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är sant. Ibland kan det bli rejäla drivor på vissa ställen medan det i princip är barmark i övrigt.

Precis, och när det sedan töar så kan resterna av en driva finnas kvar på till exempel en skuggig blåsig plats.
Citera
2017-02-09, 23:50
Medlem
Någon isvänlig själ som kan översätta:

Grímur segir að snjórinn undir sólanum hafi verið eitt af því sem veitt var athygli. „Við fengum síðan upplýsingar frá mönnunum sem fundu þessa skó að þeir voru þaktir snjó þegar þeir fundu þá. Það virðist hafa verið að það hafi snjóað að þeim og kannski skafið af þeim með þeim hætti að svona hafi snjórinn endað í skónum. Þannig að við raunverulega höfum ekki verið að leggja neina áherslu á það að halda það að það hafi gerst með neinum öðrum hætti, að þeim hafi verið komið fyrir þarna með öðrum hætti. Hinsvegar er alveg ljóst að það er til skoðunar að Birna hafi ekki farið úr þeim þarna heldur að þeim hafi verið komið fyrir þarna. Það er jafnt til skoðunar,“ segir Grímur, og að það hafi þá verið gert mögulega til að villa um fyrir lögreglu.

Grímur segir alveg opið að einhver annar en skipverji úr grænlenska togaranum Polar Nanoq eigi aðild að málinu. „Það er hinsvegar alveg mögulegt að koma fyrir skóm áður en skipið fór. Það er ekki endilega samasemmerki þar á milli.“

Det är polisens uttalande gällande snön under skorna om jag förstår rätt? Minns inte vad som varit uppe i tråden tidigare gällande det här citatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in