2017-02-09, 20:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att de som dör i terrorattentat får skylla sig själva som inte förtjänat terroristens respekt.

Att det finns en risk betyder förstås inte att man får skylla sig själv eller att det inte ska vara ett brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Inget svårt alls, jag har frågat tre gånger vilka bevis som krävs.
Har vi lite svårt att förstå frågor?

Och jag har svarat att man ska styrka att en våldtäkt har begåtts, det ska bevisas så att det inte råder någon tvivel om att det är så. Det är åklagarens uppgift att övertyga rätten om detta. Du verkar ha väldiga svårigheter att förstå detta.
Citera
2017-02-09, 20:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Inget svårt alls, jag har frågat tre gånger vilka bevis som krävs.
Har vi lite svårt att förstå frågor?
Bananen gillar Islam med sju manliga vittnen som krav ..och stora skador på kvinnan givetvis. .. Hopplöst fall när det handlar om kvinnans rätt till sin egen kropp.
Citera
2017-02-09, 20:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om någon bjuder mig på fika så förutsätter jag att vi pratar om kaffe - precis som den svenska kulturen säger.

Nope den svenska kulturen ser annorlunda ut idag.

Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
I dagsläget menar jag att man kan knyta individer till övergreppen. I facebookfallet verkar det odiskutabelt att det är ett övergrepp och beviset finns på film så då gäller det att identifiera dem på filmen.

Förhoppningsvis har vi i framtiden bättre tekniska möjligheter att skilja på utsagors sanningshalt när ord står mot ord.

Men principen att hellre fria än fälla får vi aldrig överge, alltid att en skyldig går fri före att en oskyldig straffas. Det ser jag som grundbulten i rättsäkerheten.

Ja rättssäkerhet ja.
Det finns moderna grejer som läser hjärnaktivitet, som tom kan ta psykoparer. De kan ju lura lögn detektorer men inte detta, då det handlar om områden i hjärnan som lyser upp vid minnet av en händelse. Jag vet inte varför man inte använder sånt mer.
Citera
2017-02-09, 20:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och jag har svarat att man ska styrka att en våldtäkt har begåtts, det ska bevisas så att det inte råder någon tvivel om att det är så. Det är åklagarens uppgift att övertyga rätten om detta. Du verkar ha väldiga svårigheter att förstå detta.

Du svarar på en fråga jag inte ställt, jag formulerar om mig så att du kanske förstår.

Vilka typer av bevis rör det sig om, kan du ge exempel?
Citera
2017-02-09, 20:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nope den svenska kulturen ser annorlunda ut idag.

Nej, faktiskt inte.

Citat:
Ja rättssäkerhet ja.
Det finns moderna grejer som läser hjärnaktivitet, som tom kan ta psykoparer. De kan ju lura lögn detektorer men inte detta, då det handlar om områden i hjärnan som lyser upp vid minnet av en händelse. Jag vet inte varför man inte använder sånt mer.
Nej, det finns ingen säker sådan metod. Alla dessa metoder att avläsa hjärnan utgår från att det personen delger är sant. Det kan ju lika gärna vara osäker som blir avläst som något annat.
Citera
2017-02-09, 20:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du svarar på en fråga jag inte ställt, jag formulerar om mig så att du kanske förstår.

Vilka typer av bevis rör det sig om, kan du ge exempel?

Vi har fri bevisföring i Sverige, åklagaren får alltså använda vilken sorts bevis som helst. Uppgiften är att slå fast att brottet har begåtts, misslyckas han med det ska den anklagade frias. Det här borde du kunna.
Citera
2017-02-09, 20:44
Medlem
Citat:
Absolut går det lika bra. Jag gör det ofta -- och min son som glutenallergiker ännu oftare .. man väljer liksom vad man vill stoppa in i sin kropp..

Och ärligt talat har jag aldrig någonsin känt mig förolämpad för att någon tackar nej till middag hemma hos mig heller..

Brukar du se det som ett tvång för dina gäster att äta för att du äter?

Om jag skulle bjuda hem någon på middag och lägger ner tid och slit på en festmåltid, och gästerna sedan säger att de inte vill ha något för att de åt på Burger King kvarten tidigare skulle jag nog tycka att det kändes elakt och oförskämt ja. Jag tycker dock inte det ger mig rätten att stoppa ner en tratt i halsen på dem och utföra gavage, vilket var min poäng från början.

Har man sex kan det leda till barn. Går man på bjudning kan det innebära att det bjuds på te. Jag försöker bara vara konsekvent.
Citera
2017-02-09, 20:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Vi har fri bevisföring i Sverige, åklagaren får alltså använda vilken sorts bevis som helst. Uppgiften är att slå fast att brottet har begåtts, misslyckas han med det ska den anklagade frias. Det här borde du kunna.

Vilket jag gör, men jag har bett om exempel.

Vi kör varv 5

Vilken sorts bevisning krävs för fällande dom?
Citera
2017-02-09, 20:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Om jag skulle bjuda hem någon på middag och lägger ner tid och slit på en festmåltid, och gästerna sedan säger att de inte vill ha något för att de åt på Burger King kvarten tidigare skulle jag nog tycka att det kändes elakt och oförskämt ja. Jag tycker dock inte det ger mig rätten att stoppa ner en tratt i halsen på dem och utföra gavage, vilket var min poäng från början.
Om du bjuder på middag så är de redan för informerade om vad de tackar ja till - de har fortfarande rätt att tacka nej till sådant de inte vill äta - trots att du lagat till det - utan att du som värd skall ta illa upp.

Har du däremot före middagen låtit dem specificera vad var och en vill äta och bjuder på det så kan du bli lite stött om de sedan inte äter - men fortfarande tvingar man inte en gäst.

Citat:
Har man sex kan det leda till barn. Går man på bjudning kan det innebära att det bjuds på te. Jag försöker bara vara konsekvent.
Du är inte konsekvent .. sex kan leda till barn och äter du på middagen så får du räkna med att skita ut det sen... om du inte spyr upp det .. Det är de konsekvenser du kan räkna med.
Citera
2017-02-09, 20:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilket jag gör, men jag har bett om exempel.

Vi kör varv 5

Vilken sorts bevisning krävs för fällande dom?

Den sorts bevis som styrker att brottet har utförts av den anklagade. Bevisbördan ligger på åklagaren och denne får som sagt föra fram allt som styrker brottet. Lagstiftaren har inte begränsat åklagaren här. Du borde börja förstå det här snart.
Citera
2017-02-09, 20:51
Medlem
Citat:
Så när kvinnor intar vätska och den naturliga följden blir piss så skiljer de sig från män .. för ni gör vad istället?

Vill gärna veta - för både min man och mina söner tycks ha en kvinnlig sida i så fall -- de pissar allihop på grund av den naturliga process som sker när de intar vätska ...

Män pissar när de är pissnödiga och blir inte pissnödiga av vad en kvinna dricker.
Fungerar det annorlunda för kvinnor? Eller var din liknelse skräp?

Citat:
Jaha -- ja men då har du väl inget att gnälla över då. Män behöver inte oroa sig för barn när de idkar sex .. det är rymdvarelser som gör kvinnor gravida ...

Kvinnor gravida. Det är riktigt.

Citat:
Barn är en biologisk följd av sex.

Barn är en biologisk följd av en kvinnas graviditet. Inte en endaste man har blivit gravid faktiskt, någonsin. Inte ens om en man hade sex en gång i minuten varje halvminut i hela sitt liv hade han blivit gravid, jag lovar.
Citera
2017-02-09, 20:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Den sorts bevis som styrker att brottet har utförts av den anklagade. Bevisbördan ligger på åklagaren och denne får som sagt föra fram allt som styrker brottet. Lagstiftaren har inte begränsat åklagaren här. Du borde börja förstå det här snart.

Gillar du att förklara självklarheter? Får det dig att känna dig kompetent?
Jag efterfrågar fortfarande exempel.

Wiki
Citat:
exempel
Substantiv
faktum som gäller men endast är ett specialfall av ett (viktigare och) mer allmängiltigt faktum eller föremål som ingår i en större mängd av liknande föremål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in