2017-01-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Skulle kunna tänka mig att medhjälpare var med vid mord tillfällen , kanske stog lite avsides. Men när morden hade skett backade denne ur ock gick därifrån via stigen och då slängde det som var stulet i skogen.

Nja är nog relativt säker att GM & medhjälpare kom tillbaka sent på kvällen/natten för att hämta dessa besvärande papper (som jag tror är från lantmäteriet tomtkartor och dylikt kanske något intyg som vi dragit i tidigare i tråden) genom skogen för att inte synas med bil och flytt på samma stig

Sen tror jag inte heller som FBIs Humle & Dumle att man tagit stigen hela vägen till Solumshamn utan helt enkelt ner till tomterna vid havet lär ju finnas massa olika djurstigar som det finns i skogar.

Den blå valianten tror jag är någon som vänsterprasslat och av den anledningen inte vill medverka i utredningen.

Den blå volvon och den röda volvo 745'an som vi dragit i tråden är garanterat inblandad i mordet.

Till er som vet något och läser här; Tycker ni det känns bra att en genomsnäll och helt oskyldig dam som Gerd blir mördad på detta grymma sätt? hur kan ni sova om nätterna?

Med det vill jag inte försvara mordet på Tor på något sätt men där kan det ändå finnas en förklaring i form av ett tumult som urartat med tanke på skottkärran med veden/vedkubben i ladan.
Citera
2017-01-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Nja är nog relativt säker att GM & medhjälpare kom tillbaka sent på kvällen/natten för att hämta dessa besvärande papper (som jag tror är från lantmäteriet tomtkartor och dylikt kanske något intyg som vi dragit i tidigare i tråden) genom skogen för att inte synas med bil och flytt på samma stig

Sen tror jag inte heller som FBIs Humle & Dumle att man tagit stigen hela vägen till Solumshamn utan helt enkelt ner till tomterna vid havet lär ju finnas massa olika djurstigar som det finns i skogar.

Den blå valianten tror jag är någon som vänsterprasslat och av den anledningen inte vill medverka i utredningen.

Den blå volvon och den röda volvo 745'an som vi dragit i tråden är garanterat inblandad i mordet.

Till er som vet något och läser här; Tycker ni det känns bra att en genomsnäll och helt oskyldig dam som Gerd blir mördad på detta grymma sätt? hur kan ni sova om nätterna?

Med det vill jag inte försvara mordet på Tor på något sätt men där kan det ändå finnas en förklaring i form av ett tumult som urartat med tanke på skottkärran med veden/vedkubben i ladan.
Man måste ha med fakta när det gäller stigen och var det som stals hittades. Kanske jag skrivit det tidigare. Det som stals från huset hittades på en höjd ovanför huset, höjden var svår att nå direkt från huset men kunde nås från stigen. Från höjden kunde man se ner till husen.
Det gör att man kan troligen utesluta några detaljer. Efter mordet och stölden går man inte upp på höjden och slänger det man stulit då man inte går förbi höjden när man går på stigen från huset.
Man åker inte till huset efter mordet för att ta det som stulits.
Mitt senario vad som hänt har jag tidigare skrivit i tråden.
Citera
2017-01-17, 15:54
Medlem
Citat:
Varför tror du att mördarna fortfarande bor kvar i Härnösand?
Mördarna (eller minst en av de) kände mycket väl Tor, Gerd, gården och Brattås omgivning...Allt tyder att de är från trakten.
Vidare, vilka utanför Härnösand kunde ha intresse/affären med Tor, och sedan stor konflikt med Tor och varför?
Om skulle finnas såna , döttrar skulle veta/nämna detta ?
Citera
2017-01-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Främst, vad menar Leif GW med sin kritik mot polisutredare Öhman. Han jämför Öhmans utredning med en färgblind elektriker... grov anklagelse om bevis hämtning och hantering... Vidare,mordutrednings bevis är "färsk vara" som kan förändrats/ försvunnit om hämtas inte i tid...

Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Man skall inte heller göra det krångligare och besvärligare än det är. De fanns en marktvist, och utredarna förbi såg denna. Hadde den blivit utredd så kunde man hitta GM eller så kunde man avfära den. Nu har man inte gort varken det ena eller andra.

Enligt hörsägen från en person som tidigare haft insyn i utredningen handlar detta bland annat om en motvillighet från omtalad person att i det viktiga inledningsskedet efterfråga samt ta hjälp av personer med expertkompetens inom berört område.

Kan tolkas som att prestige gick före viljan att nå resultat.
Citera
2017-01-18, 17:03
Medlem
Säkert, de trodde det var en baggis "det här fixar vi själv". Nu ser vi resultatet.
Citera
2017-01-18, 17:07
Medlem
Är inte första gången denna börje klantat till sig...
Citera
2017-01-23, 20:56
Medlem
Quoters avatar
Leif GW pytsade ut en teori i 'VB' (sändes 2 november 2010) om Gerds bankomatkort: 'Han vill inte ta ut pengar, han vill försöka utforska hennes ekonomi'.

Varför skulle en mördare/medhjälpare/annan (o)inblandad person bry sig ett pip om hur Gerds ekonomi såg ut?
Citera
2017-01-25, 13:03
Medlem
Ingen aning, kanske om det var en massa hundra tusen på kontot använda dokumenten de stal och passen till att göra en banköverföring till utlandet?
Citera
2017-01-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Leif GW pytsade ut en teori i 'VB' (sändes 2 november 2010) om Gerds bankomatkort: 'Han vill inte ta ut pengar, han vill försöka utforska hennes ekonomi'.

Varför skulle en mördare/medhjälpare/annan (o)inblandad person bry sig ett pip om hur Gerds ekonomi såg ut?

Leif kan ha fel angående kort. Även att mord skulle varit impulsiv handling och ej planerad mord, Leif kan ha fel. Min uppfattning är att mord var planerad, ingen tveka. Angående kort, har ingen klar uppfattning.
Citera
2017-02-09, 16:28
Medlem
Att man använt kortet är med stor sannolikhet ett vilospår för att få det att verka vara ett rånmord.
Citera
2017-02-09, 20:24
Medlem
Kände inte till vissa av dessa detaljer (http://densvartadahlian.blogg.se/2012/november/brattasmorden.html)

Brattåsmorden kallas mordet på Tor Öberg och Gerd Wiklund. De bodde på sin gård i Brattås utanför Härnösand. Paret blev mördade 31 maj 2005, men hittades den andra juni av Tors dotter Barbro Öberg.

Dottern rinde genast polisen. Man kom fram till att paret blivit mördade med slag av en yxa eller av slägga. Tor blev mördad först och man vet att Gerd hade gått för att kolla vad som hänt (hon ska ha hört röster eller ljud), sedan slog mördaren ihjäl henne. Mordvapnet har aldrig hittas. Innan paret blev mördade ska de ha varit på semester i Ryssland. Fallet har blivit mycket uppmärksammat och har visats i Efterlyst och även i Veckans brott.

Det finns teorier om att Tor kände gäringsmannen med detta har inte bevisats. Det finns ett vittne/vittnen som kan ha sett gäringsmannen, det ska finnas en fantombild på den misstänkte mördaren. Polisen har några misstänkta men tyvärr har man inte lyckas matcha något DNA.

Polisen tror även att mördaren bor i Härnösandstrakten. För att någon försökte ta ut pengar på offrens bankomatkort natten efter mordet. Polisen har säkrat delar av fingeravtryck på bankomatkortet, men det är för dåligt för identifiering. Det kommer fortfarande in tips om morden till polisen, det senaste tipset var att en tidigare ostraffad man ska ha sagt "otäcka saker" om Brattåsmordet, då ett pensionärspar mördades.

Fallet är fortfarande olöst. Får verkligen hoppas att fallet någongång kommer att klaras upp och att mördaren grips.
Citera
2017-02-15, 16:55
Medlem
Citat:
Kände inte till vissa av dessa detaljer (http://densvartadahlian.blogg.se/2012/november/brattasmorden.html)

Brattåsmorden kallas mordet på Tor Öberg och Gerd Wiklund. De bodde på sin gård i Brattås utanför Härnösand. Paret blev mördade 31 maj 2005, men hittades den andra juni av Tors dotter Barbro Öberg.

Dottern rinde genast polisen. Man kom fram till att paret blivit mördade med slag av en yxa eller av slägga. Tor blev mördad först och man vet att Gerd hade gått för att kolla vad som hänt (hon ska ha hört röster eller ljud), sedan slog mördaren ihjäl henne. Mordvapnet har aldrig hittas. Innan paret blev mördade ska de ha varit på semester i Ryssland. Fallet har blivit mycket uppmärksammat och har visats i Efterlyst och även i Veckans brott.

Det finns teorier om att Tor kände gäringsmannen med detta har inte bevisats. Det finns ett vittne/vittnen som kan ha sett gäringsmannen, det ska finnas en fantombild på den misstänkte mördaren. Polisen har några misstänkta men tyvärr har man inte lyckas matcha något DNA.

Polisen tror även att mördaren bor i Härnösandstrakten. För att någon försökte ta ut pengar på offrens bankomatkort natten efter mordet. Polisen har säkrat delar av fingeravtryck på bankomatkortet, men det är för dåligt för identifiering. Det kommer fortfarande in tips om morden till polisen, det senaste tipset var att en tidigare ostraffad man ska ha sagt "otäcka saker" om Brattåsmordet, då ett pensionärspar mördades.

Fallet är fortfarande olöst. Får verkligen hoppas att fallet någongång kommer att klaras upp och att mördaren grips.
Det handlar inte om mördaren utan om mördarna. De är flera ,minst två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in