2017-02-08, 23:14
Bannlyst
I många avseenden är #jagärhär gruppen en reaktion på den svans av unga arga män som söker sig till nätet för att uttala hot och sin ideologi. De finns sällan där när ett fb-inlägg handlar om positiva aspekter med invandring men är alltid där när en MGM är invandrare.

Vad gör denna jagärhär-grupp så slagkraftig?

-De behöver bara skriva " <3 jag är här" så triggas fb-användare med sin lastbil som profilbild ,till att skriva de mest hatiska och otänkbara inläggen någonsin. Ni faller för betet varenda jäkla gång vilket får mig som står på sidlinjen att skratta.
Citera
2017-02-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
I många avseenden är #jagärhär gruppen en reaktion på den svans av unga arga män som söker sig till nätet för att uttala hot och sin ideologi. De finns sällan där när ett fb-inlägg handlar om positiva aspekter med invandring men är alltid där när en MGM är invandrare.

-De behöver bara skriva " <3 jag är här" så triggas fb-användare med sin lastbil som profilbild ,till att skriva de mest hatiska och otänkbara inläggen någonsin. Ni faller för betet varenda jäkla gång vilket får mig som står på sidlinjen att skratta.

"så triggas fb-användare med sin lastbil som profilbild..."
"Ni faller för betet varenda jäkla gång"

Nåja, så ofantligt många Facebook-användare som har lastbilar som profilbilder och som dessutom vräker hot över #jagärhär-medlemmar att det rättfärdigar att dra likhetstecken mellan dem och oss här i tråden finns det väl knappast?
Citera
2017-02-08, 23:56
Medlem
de.Montforts avatar
Jag kollade sporadiskt igenom medlemmar som saknar profilbild och större information. Det är rätt märkligt att dessa godkänns som medlemmar när sekten som styrs av Dennerts är stenhård med att man inte ska vara anonym. Mina Dennert är verkligen obehaglig, väcker obehagliga känslor. Rätt givet att gruppen är till för att kväsa debatten och tysta meningsmotståndare Som tur är det nya tider och kryptokommunister har det allt svårare.

På några månader med enorm medial exponering ligger medlemsantalet rätt fattigt om man jämför gruppen som står upp för Springare
Senast redigerad av de.Montfort 2017-02-09 kl. 00:10.
Citera
2017-02-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny

Jag tror du har fel Conny! Jag tror inte gruppen startades som en reaktion på idioter som inte kan utrycka sig utan dåligt språk och hat. Titta på vad Mina säger.
Citat:
För ett år sedan stod vi på tågstationerna och nere i hamnen och ropade "Väkomna!", alla hjälpte till, och sen bara svänger det. Det är läskigt. Nu säger samma människor som tidigare hjälpte flyktingarna att det är fullt, säger Mina.
Mina och många med henne levde upp och kände sig som bamhärtiga samariter när de fick stå och ta emot flyktingar och ropa "Välkomna!". Det var givande och de skulle vilja fortsätta med det.

Men något hände, folk upptäckte att det inte var kvinnor, män, barn, gamla och skadade som kom. Det var mest unga män. Reaktionen blev från många "Vad är detta, varför är det nästan bara unga män. Varför kommer en massa afghaner när kriget är i Syrien". Folk började känna sig lurade och insåg att det var mycket asylbedrägerier istället för flyktingar. Bussockupationer började förekomma och folk blev irriterade. Tafsningar, våltäkt, sönderslagna HVB-hem, matstrejker och misshandel fick folk att bli negativa till asylsökande. Och reagerade negativt.

Mina och hennes vänner ville ha tillbaka känslan av att vara barmhärtiga samariter. De ville få tyst på reaktionen mot det negativa med invandringen. Något måste göras och så startades JÄH. Mina påstår att det är en grupp för att bemöta hot och hat. Det är det kanske delvis, men allra mest är det en grupp för att dämpa all kritik mot invandring och integrationsproblem. Och för att göra folk positiva till invandring igen. Detta för att Mina och hennes vänner mår så bra av att stå och ropa "Välkomna!"

Mina och hennes vänner kan helt enkelt inte acceptera att det gick snett med invandringen, de lever ett tryggt liv och slipper det negativa. De vill få det att verka som svenska folket är för invandring men opinionen har vänt, folk känner sig lurade och är oroliga och det accepterar inte Mina och JÄH.

JÄH upprepar hela tiden att de är emot hot och hat! Vi som genomskådat dem står vid sidlinjen och skrattar när JÄH medlemmar beskriver Malmö som en fin mångkulturell stad och när de kallar folk för "högerextrema as"
Citat:
Mats Leijon Jag är stolt och glad över att bo i en mångkulturell stad som Malmö. Jag känner inte igen era överdrifter och desinformation. Jag känner mig trygg i mitt Malmö. Det enda som får mig att känna mig otrygg är hatiska och polariserande kommentarer på sidor som den här. #jagärhär

Mats Leijon Malte Larsson Jo, många håller med mig om min bild. Ni är en liten klick som sprider propaganda och desinformation. De flesta människor känner sig faktiskt trygga här. Vänligen sluta smutsa ner min fina stad med falsk ryktesspridning. #jagärhär
Snöskottaren som svävar mellan liv och död håller nog inte med Mats, och det gör nog inte alla de som fått uppleva de många rånen och skjutningarna heller. Det slipper Mats som bor i Limhamn!
Citat:
Adam Gregor Robert Elf Haha att man ens tror på skiten. Friatider är ju högerextrema as rakt igenom. Självklart vinklar dom allt fel. Öppna ers trångsynta ögon och börja läsa riktig media istället. #jagärhär
Adam bemöter hot och hat

#jagärhär 58 000 medlemmar på 9 månader! "Stå upp för Peter Springare" 125 000 medlemmar på 3 dygn. Det är knappast så att JÄH speglar det allmänna opinions läget
Senast redigerad av Trotteri 2017-02-09 kl. 10:08.
Citera
2017-02-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Hahaha. Ömt någonstans? ;D
Sporrar mig bara med sånt där prat
Dessutom förstör det den seriösa kritiken av JÄH som finns i tråden

Här är lite för dig att fundera över Greeder http://yttrandefrihetsrorelsen.se/upprop.html
Citat:
4. Den som extremiststämplar någon och inte kan bevisa detta ska kunna dömas till hårda straff då godtycklig extremiststämpling annars kan förstöra en människas liv.

7. Ingen ska behöva vara rädd för att uttrycka sina åsikter.

8. Ingen ska behöva förlora vänner och arbete p.g.a. sina åsikter. Alla åsikter ska respekteras.
Hur många tror du inte är rädda för att utrycka sina farhågor om att invandringen "gått snett" på Facebook? Skulle man göra det så skulle man omgående stämplas som rasist, nasist eller SD anhängare. Det är fel! Debatten dör och folk blir tysta, minoritetens elit har lyckats sätta munkavel på folket. JÄH-aktivisterna har nog inte tänkt på vad de håller på med. Domen mot JÄH kommer nog att bli hård i framtiden.

Stå upp för Peter Springare har nu 128 295 medlemmar
Citera
2017-02-09, 18:26
Medlem
Jag har upptäckt att #jagärhär har vuxit lite de senaste dagarna, men dock inte explosionsartat som Stå upp för Peter Springare.

Väldigt många #jäh:are försöker svartmåla Peter som en simpel rasist och ifrågasätter om han verkligen existerar och försöker minimera och relativisera bort problemen som Peter tar upp med sitt första inlägg där utredningarna för grova brott domineras av icke Europeiska namn...

Något som för mig är väldigt skrämmande som gärna ser på saker med ett objektivt öga och gärna ifrågasätter allt och alla innan jag skaffar mig en åsikt

Sist jag kikade i gruppen var det 154 957 medlemmar.
Citera
2017-02-09, 18:54
Medlem
#jagärhär 59 115 medlemmar
Stå upp för Peter Springare 131 753 medlemmar.
Citat:
Fast Mats Leijon är som vanligt slarvig med sanningen
Mats Leijon‏ @MatsLeijon
Nu har #jagärhär passerat 60.000 medlemmar. Hur är det Mats Leijon, vågar du ta dig in en runda till Malmö (nej inte Limhamn) Pildamsparken är väl fin? Men ta på dig skottsäker väst

Men innan jag har postat så har gruppen vuxit med ett flera medlemmar till. Jag hoppas att JÄH inser att deras grupp inte direkt är en folkrörelse. Det är inte gruppen för Peter Springare heller, ännu! Men fortsätter gruppen att växa som hittills så är den definitivt en folkrörelse om någon månad.

Det har även kommit till en grupp som heter Stå inte upp för Peter Springare. De har 363 medlemmar. Det måste vara folk som gillar det som pågår, småungar som skjuter ihjäl oskyldiga. Eller så är det människor som sätter likhetstecken mellan sanningen och högerpopulism/rasism. Tråkigt är det i alla fall.

Undrar om JÄH skall göra någon aktion i gruppen med sin vanliga käcka jargong. "Vi har hittat en grupp rasister, Stå upp för Peter Springare, låt oss dra dit och styra upp lite".

Åsiktskorridorens försvarare/Utrensningpatrullen JÄH kommer inså fall att åka på storstryk, för de är en liten men rabiat grupp som bestämt vad man får tycka och vad man inte får tycka.

JÄH vann med fusk ett pris genom att rösta på sig själva. Det är slut med sådant fuskande nu. Jag är övertygad om att någon kommer att slänga in en brasklapp i gruppen "Stå upp för Peter Springare" med bättre alternativ att rösta på en de morallösa JÄH
Senast redigerad av Trotteri 2017-02-09 kl. 19:32.
Citera
2017-02-09, 19:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så du citerade #jagärhär-medlemmen Schyfferts äckliga grovheter utan citattecken och referens och #jagärhär klassade det snabbt som ett grovt Dödsknarkarnazist-påhopp från Mordor-Flashback.

Herregud...
Nja, jag citerade ju inte ordagrant utan det var mer av en parafras för att visa på min poäng, till viss del då jag trodde att alla var bekanta med hans språkbruk i sociala medier. Men ironiskt, och underhållande, nog så tolkades det som näthat och något som inte borde förekomma och togs dessutom som ett konkret exempel, så det blev ju lite mer av det än jag hade räknat med. Helt enkelt en ren bonus att dumfan nu står där med dumstruten rejält nedtryckt över huvudet.
Citera
2017-02-09, 20:49
Medlem
Belavias avatar
Även om de var 100% genuina, även om de skulle lyckas till 100% med att förbättra samtalstonen.

Givet det faktum att deras uppsåt skulle vara genuint och oskyldigt, vad fan skulle det ha för betydelse? Haha, vilket jävla trams den där gruppen står för!

Vid det här laget vet vi att gruppen är allt annat än genuin, gränslöst trams gånger två alltså!

The world is a mess! Världen kommer bokstavligen bada i terrorattacker, mord, våldtäkter, ekonomisk brottslighet, väpnade konflikter och krig mellan minoriteter!

Förbättra samtalstonen, jo, tjena, det är en relevant åtgärd på det slagfält som världen är? Om än inte bokstavligt än, så väl metaforiskt

Den enda skillnaden ni kan göra är som tändvätska för hatet, det är allt!

#JÄH, vilket gränslöst, bottenlöst, harmlöst, irriterande, polariserande, förbannat jävla trams!

Words have never been more true!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-09 kl. 21:08.
Citera
2017-02-09, 21:03
Medlem
johnussss avatar
Vilket trevligt initiativ Sånt glädjer en tid som denna då näthatet är lika närvarande och självklart som ens egna underkläder.
Citera
2017-02-10, 00:50
Medlem
Det verkar som att ni har fastnat i era teorier och har ärligt inte den i synen i #jagärhär gruppen ordentligt. Ni tror och gissar bara. Det får ni. Ni får ha vilka åsikter ni vill..
Att vi vill motverka hot och hat är den agenda som finns. I gruppen så blur vi inte tillsagda vad vi ska säga eller tycka. Som ni vet så står det klart och tydligt i gruppen att vi går ut i olika trådar och bildar oss själva en uppfattning om vad just det inlägget handlar om och sedan försöka få bort just hot och hat.

Som ni minns kanske så har SD folk (oftast) på fb mm hållit på och hotat folk sedan dom kom in i riksdagen, rätta mig om jag har fel gärna, runt 2009-2010. Det var mycket hårt klimat ute på sociala medier. Det stod i tidningarna om detta hot som SD folk höll på med. Mordhot osv bara för att man stod upp mot SD. Blev själv hotad ett antal ggr. Man skrämde människor till tystnad då och under flera år. Inte många som vågade säga något. Det är slut med sådant, vi är många nu som vågar säga emot och stå upp mot hot,hat,rasism. Man kan inte längre köra med detta hot, det är bara tomt prat. Det funkade på många förut men inte nu längre.. Alla dessa som förut kunde hålla på med att tysta folk genom hot känner sig små idag för dom har inget annat att komma med... Är ni med på vad jag menar med detta?

Förmodar att ni kommer ta några meningar ur sitt kontext och vända och vrida men kontentan av vad jag skrivit är att:
Det är slut med att kunna hota och hata för att tysta alla som inte tycker som SD. Det funkar inte längre.
Vi tar gärna diskussioner ute i sociala medier, utan hat och hot.. inte bara SD folk det gäller utan alla som försöker hota till tystnad. Bäst att tillägga det..

#jagärhär
Citera
2017-02-10, 01:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nja, jag citerade ju inte ordagrant utan det var mer av en parafras för att visa på min poäng, till viss del då jag trodde att alla var bekanta med hans språkbruk i sociala medier. Men ironiskt, och underhållande, nog så tolkades det som näthat och något som inte borde förekomma och togs dessutom som ett konkret exempel, så det blev ju lite mer av det än jag hade räknat med. Helt enkelt en ren bonus att dumfan nu står där med dumstruten rejält nedtryckt över huvudet.
Samtidigt som Schyffert är kvar som #jagärhär-medlem om jag förstått rätt? Och till och med åtnjuter
aktivt stöd. Publicerat 7/2:

Citat:
En våg av näthat sköljde över Henrik Schyfferts sociala medier efter ett framträdande i Skavlan. Men då klev facebook-gruppen #jagärhär in och för att stötta komikern.

Nånstans känns det som att man kör med dubbla standarder...

http://www.cafe.se/henrik-schyffert-skavlan/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2017-02-10 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in