2017-02-09, 17:13
Medlem
Moderaternas ras är mindre dramatiskt i Sifo, men visst ser man tydligt att 2 procentenheter har gått till Centern istället.

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det är tydligt att "någon" vill stämma i bäcken och försöka få det att se ut som att M-väljarna inte vill ha ett SD-samarbete. En mätning i januari säger det motsatta.
https://www.svd.se/sifo-m-valjares-stod-for-sd-samarbete-okar

Man ska akta sig för att se konspirationer i allt. En majoritet av M:s väljare vill nog se samarbete med SD, men det är också en hel del liberaler som inte vill det. Dessa går nu till C.

Ser att även KD gynnas av M:s ras dock. Ligger dom på 3,9% till valet så klarar dom sig. Ebba Busch Thor har ju förespråkat det som Kinberg Batra nu föreslår enda sedan hösten 2015. Så det är möjligt att Moderaternas utspel ökat KD:s trovärdighet.
2017-02-09, 17:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Kul att se M tappa röster. Inte förvånande men ändå. Centern ökar på grund av moderaternas otydlighet ang samarbete medan C vinner röster på sin tydlighet. Risken att S skall tappa röster blir allt mindre ju längre tiden får gå med allehanda tjafs inom alliansen.

Tvärtom? Lööf vill både äta kakan och ha den kvar. Kortsiktigt kan det absolut fungera..

1 Förra året ville hon fälla Löfven.
2 Hon undviker att prata om JÄVLIGT stora skillnader i migrationspolitik mellan M och C.
3 Hon undviker att prata om att S + SD eventuellt kan bli större än Alliansen vilket betyder att Alliansen inte kan få makten utan AKTIVT stöd från SD.

Jag tror att M kommer att vinna på det. Visst har de förlorat de mest liberala väljarna, men jag tror att de nu stoppar blödningen. Nu kan de iaf varna för en systemkollaps och kritisera regeringen utan att vara de största hycklarna.

M är fortfarande är hycklare, men inte de största

Och C kommer att bli tvungna att bekänna färg förr eller senare. Ju senare de gör det desto hårdare slår pendeln tillbaka.
2017-02-09, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kul att se M tappa röster. Inte förvånande men ändå. Centern ökar på grund av moderaternas otydlighet ang samarbete medan C vinner röster på sin tydlighet. Risken att S skall tappa röster blir allt mindre ju längre tiden får gå med allehanda tjafs inom alliansen.

Tycker du att det är lika kul att S tappade mer än M och att alliansen som helhet tar röster från vänsterblocket?
2017-02-09, 18:37
Medlem
Tycker nog snarare att S låg onaturligt högt i föregående mätning, nästan 30% vilket inte känns realistiskt. Så jag tror nog sossarna tar denna OU med ro.
2017-02-09, 19:08
Medlem
Citat:

Katastrofsiffror för svetsarn med anhang(typ dig).
Vad jag förstår så leder alliansen så det åligger ett framåtgående SD att se till att tidigare flyktingavarter i Annie Rööfs namn inte ånyo får plåga den sargade nationen.
2017-02-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Helt sjukt att CP kan vara så stora i en mätning. Vad tänker folk med? Vill de verkligen ha Annie Lööfs dröm om 30 miljoner kaosinvandrare i Sverige? Jag har sagt det förr och säger det igen - CP och MP är Sveriges farligaste partier.

Sossarna verkar ha parkerat kring 27%, men de ska ned ännu mer - kring 20% hör de hemma.
Även jag tycker att det låter mycket märkligt, men vid närmare eftertanke så är det tänkbart att det är vänsterblocket som gör ett vanligt mellanvalstapp till oppositionen, och att centern suger upp en stor del av dessa.

Jag spår i min kula att centern gör ungefär samma valresultat som senast.

Men vad väljarna tycks se i Annie Lööf, det övergår mitt förstånd. Jag skulle definitivt säga att hon är näst sämst av riksdagspartiledarna, endast slagen av AKB.
2017-02-09, 20:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

S tappar mer än moderaterna i den här mätningen.
SvD hade idag en interjuv med en gubbe fårn Sifo för att bringa mer klarhet i undersöknignen.
C har främst fått sina väljare från S på senaste tiden, inte från M som övrig fake-news-media påstår. Tidigare har C tagit en del från Mp.
Undrar om dom som gått från S till C är medvetna om att C vill ta bort allt vad skattefinansierad välfärd heter och möjligen bara ha ett ytterst grundläggande skydd så att folk inte svälter ihjäl.
2017-02-09, 21:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är faktiskt ganska många som går på det. Många tror att Sifo är en seriös aktör.
Precis så är det. Men det är lätt att glömma bort och inte förstå hur det var att vara får när man läst politik på Flashback i 10+ år och i åratal dagligen använt modern media.
Man har tappat hur det var att vara del i fårskocken.

Ms "ras" i denna mätning tar jag med ett lastbilsflak salt. Det är en solklar signal från rädda kulturmarxister.
Sentios februarimätning blir intressant. Möjligtvis även Yougovs.
2017-02-09, 21:35
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
SvD hade idag en interjuv med en gubbe fårn Sifo för att bringa mer klarhet i undersöknignen.
C har främst fått sina väljare från S på senaste tiden, inte från M som övrig fake-news-media påstår. Tidigare har C tagit en del från Mp.
Undrar om dom som gått från S till C är medvetna om att C vill ta bort allt vad skattefinansierad välfärd heter och möjligen bara ha ett ytterst grundläggande skydd så att folk inte svälter ihjäl.

Nu gällde mitt inlägg båda undersökningarna men oavsett det så vidhåller jag min högst privata analys i tidigare inlägg. Fake News media och/eller alternativa sanningar berättar mer om dig än om mig.
2017-02-09, 22:02
Medlem
Citat:

Visst kan undersökningar vara missvisande.

Om Parti A tappar tre procentenheter till Parti B, men samtidigt vinner 3 procentenheter från Parti C, ja då ser det ju ut som att Parti A stått stilla. Sånt får man räkna med. Att kalla det "fake news" känns som lite väl mycket paranoia.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Precis så är det. Men det är lätt att glömma bort och inte förstå hur det var att vara får när man läst politik på Flashback i 10+ år och i åratal dagligen använt modern media.
Man har tappat hur det var att vara del i fårskocken.

Ms "ras" i denna mätning tar jag med ett lastbilsflak salt. Det är en solklar signal från rädda kulturmarxister.
Sentios februarimätning blir intressant. Möjligtvis även Yougovs.

Det är inte mindre av fårskock här inne, måste jag säga. Bara ett annat läte på bräkandet.
2017-02-09, 22:30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det är inte mindre av fårskock här inne, måste jag säga. Bara ett annat läte på bräkandet.
Flashback samlar en del extremister, både höger och vänster. Och de bräker ofta väldigt högt.
Men generellt är kunskapsnivån hos de tusentals som aktivt läser och skriver under PI betydligt högre än hos Svensson som är politiskt ointresserad och samlar den lilla kunskapen de har från SVT, Aftonbladet, DN och liknande sverigefientliga statspropagandaorgan.
2017-02-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Visst kan undersökningar vara missvisande.

Om Parti A tappar tre procentenheter till Parti B, men samtidigt vinner 3 procentenheter från Parti C, ja då ser det ju ut som att Parti A stått stilla. Sånt får man räkna med. Att kalla det "fake news" känns som lite väl mycket paranoia.

Fast partiet A har ju onekligen stått stilla opinionsmässigt om det tappar tre procent till B men samtidigt vinner tre procent från C.
Allt annat är onekligen falsk matematik eller fake news.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in