Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Nej, han dödades av en typ av p-skott/grg enligt svensk terminologi, eldkastare är översättningen google translate gör från ryska. Dock verkar den ha haft en thermobarisk stridsladdning.
Ja, du verkar ha rätt. Ett kraftfullt bärbart vapen användes och jag såg det på youtube. Givis högkvarter besköts från utsidan tidigt på morgonen. Vapnet avger flammor och det kan ha orsakat förvirringen. Min information kommer inte från google translate.
Det råder förvirring om mordvapnet. BBC påstår att Givi dödades av en bilbomb.
Jag såg bara en kropp i högkvarteret, så jag antar att Givi dog ensam.
Stor skadeglädje råder i Ukraina, men jag minns att några ukrainska soldater visade Motorola respekt. Officerer av alla slag respekterar en värdig motståndare, såsom de brittiska gjorde när de mötte tyske Rommel i Afrika. Han var gruvarbetarson. Givi, Motorola och Moskovoj hade enkla arbeten innan inbördeskriget transformerade deras liv. Moskovoj sade att det var då hans liv började (och att det var rätt tid att dö i maj, vilket också skedde). Motorola sade en gång att om han och Givi inte fanns kvar längre, så skulle kampen fortsätta och så blir det. Givi förklarade sitt taktiska tänkande på ett nästan metafysiskt sätt. Han såg slagfältet som ett kraftfält där krafterna hamnat fel och försökte sätta tillbaka dem på rätt plats.
De ukrainska styrkorna roterades nära Donetsks flygplats pga de stora förlusterna (de var inte alla cyborgs). Det var VP som tvingade NAF att släppa ut många ukrainska soldater från Ilovaisk. VP, Merkel och Hollande försökte få Poroshenko att erkänna att det var ett problem att många ukrainska soldater var instängda i Debaltsevo, men det var som att prata med en vägg. Han hade ingen känsla för sina egna soldater. Många dog i Debaltsevo. Deras officerer flydde, soldaterna var ledarlösa och fick inga nya förråd. En av de flyende officererna belönades av Poroshenko. Jag är inte på Kievs sida i konflikten, men jag anser att det ukrainska folket behöver förstå att den mannen är en fara för landet.