2016-10-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Lucas, jag förstår dig inte. Stödjer du Bandera och Babi Yar? Svara på frågan, du som är Israel-vän. Jag är inte mosaisk trosbekännare, men jag hatar övergrepp. Där dog polacker, judar, Sovjet-soldater och andra och ganska grymt.

Poroshenko och Rada kan ha satt de israeliska handelsförbindelserna i fara. Han vill ha israeliska investeringar och sedan tjafsar han med Israels president. Det ledamöter i Rada sade var som minor i handelsförbindelserna.

Lägg märke till att en israelisk politiker säger ifrån angående Bandera. Det har tidigare varit märkligt tyst från Israel. Att presidenten säger ifrån motverkar en del av den misstänksamhet, som har riktats mot det judiska folket/eliten i samband med händelserna i Ukraina och på Krim. Är inte det i ditt intresse?

Svenska Birgitta Olsson, en Israel-vän som Gudrun Schyman, vill idag att en Nurnbergrättegång ska åtala muslimska extremister. Förstår du att en sådan rättegång kan bli aktuell efter de många ukrainska övergreppen? Inte bara Donbass har lidit, synagogor har attackerats och civila försvunnit i SBU-källare.
Ja nu är det ju inte dom Ukrainska utan terroristernas övergrepp i Donbass som är föremål för utredningar i väst. Att du hyllar deet ryska angreppet på Ukraina,terrorn i Donbass och övergreppen på Krim kan jag ju inte göra mycket men det visar ditt förakt för demokratin vi har i väst. Allt för många fascister och nazister hyllar ju Putin för att han skall framstå annat än som en despot och en något sinnesförvirrad ledare. Ukraina har i alla fall en demokratisk vald regering med partier av vitt skilda slag och politiska inriktningar, inte som enfaldens flerpartisystemet stort har avskaffats av mannen som blivit Rysslands fördärv, Putin. Poängtera Bandera är faktiskt bara löjligt men följer troligen den mall som propagandaministeriet i Moskva satt upp när man verbalt försöker angripa Ukraina. Ingen tor ju på rappakaljan som sprid från Kreml men troligen är den mer för tvivlande ryssar än för den upplysta världen i väster.
2016-10-03, 19:17
Medlem
Jan Oberg är en svensk, som arbetar för konfliktlösningar i oroshärdar och ibland lyckas han. Han var ett ljus i mörkret under NATO:s attack på Jugoslavien. Här kommer en av hans artiklar om Ukraina. Hans kritik är svidande och även Ryssland får en känga, men det bjuder jag på. Han är ganska ironisk, det är bäst att påpeka för de som läser ordagrant. Han talar om det där dumma Ryssland, som av misstag har placerat sitt land alldeles för nära NATO:s baser. Han säger att Ryssland inte är något hot, såvida NATO inte skapar hotet. Han vill ha konfliktlösning, inte krigsprat. Jag har aldrig länkat till honom på flashback förut, såvitt jag minns.

Ukraine as the Border of NATO Expansion

http://www.counterpunch.org/2016/09/28/ukraine-as-the-border-of-nato-confrontation/
2016-10-03, 20:37
Medlem
Citat:
Jan Oberg är en svensk, som arbetar för konfliktlösningar i oroshärdar och ibland lyckas han. Han var ett ljus i mörkret under NATO:s attack på Jugoslavien. Här kommer en av hans artiklar om Ukraina. Hans kritik är svidande och även Ryssland får en känga, men det bjuder jag på. Han är ganska ironisk, det är bäst att påpeka för de som läser ordagrant. Han talar om det där dumma Ryssland, som av misstag har placerat sitt land alldeles för nära NATO:s baser. Han säger att Ryssland inte är något hot, såvida NATO inte skapar hotet. Han vill ha konfliktlösning, inte krigsprat. Jag har aldrig länkat till honom på flashback förut, såvitt jag minns.

Ukraine as the Border of NATO Expansion

http://www.counterpunch.org/2016/09/28/ukraine-as-the-border-of-nato-confrontation/
Jo men det sista Putin vill ha så är det ju en lösning på konflikten som gagnar Ukraina i första hand.
Putins politik går ju ut på att söndra och härska eller som i Syrien anstifta ren blodbad på civilbefolkningen. Så krigsretoriken är ju Putins signum och lär inte förändras av drypande falsk propaganda om det förfärliga Ukraina där freden som tillstånd besudlas av klicken i Kreml. Poroshenko arbetar åtminstone för sitt land Ukraina vilket man knappast kan säga om Putin med tanke på förfallet han är pappa till. Det enda hot väst skapar är ju demokratihotet som undergrävt och försvagat Putins politiska makt över grannländerna. Snart bara Vitryssland kvar i Kremls grepp och som givetvis då är en diktatur. Fråga gärna ukrainarna om det ryska hotet är en medieanka eller inte. Att hitta nyttiga idioter som stödjer Putins ockupation av Krim och Donbass är inte svårt, dom finns i varje land i varierande grad tyvärr, ofta i samhällets utkanter.
2016-10-03, 20:50
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fertility rate år 2016 enligt Världsbanken (antal barn per kvinna):

Ryssland 1,8 (samma som Sverige, Storbrittannien och USA)
Ukraina 1,5

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependent_territories _by_fertility_rate

Du missade att jag inte talade om USA eller Sverige?

Det var en beskrivning av läget i Ryssland. Det ser inte bra och det verkar gå pt fel håll om man tittar på ekonomin och den strategi som ledningen har. Det vill säga om man tycker att ekonomi är viktigt eftersom det gör att befolkningen inte svälter och vänder sig mot makten.
2016-10-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Jag skulle nog vilja dra det så långt att alla lånder inklusive Ryssland inom gamla sovjetunionen har haft stora problem; det börjar bli bättre än många sydliga länder, men fortfarande en långväg kvar.

Att du vill ha ukrainska parlamentet och regering under förmynderi är inget nytt. Jag tycker dock att det ryska skulle vara bättre att placera där. Som exempel ger jag hur de har spenderat en stor del av sina sparpengar de senaste två åren...

Att energi sektorn kommer att ändras under de närmaste 10åren är tydligt. Både för att ett distribuerat nätverk kommer tvingas fram där man kan ha fler lokala producenter samt lagra energi lokalt, men också för att Ryssland har gjort detta till ett vapen. Det var ett strategiskt maktvapen redan tidigare som Mellanöstern, men Putin har transformerat det till ett operationellt maktvapen för att splittra EU. Det kommer inte lyckas nu när illusionerna försvunnit och hans Fata morgana har försvunnit av att Ryssland är angripet. Det finns tecken här i Odessa, men överallt i Ukraina på hans propaganda. Men skimret börjar försvinna, och det kommer bli ett större problem ön vad någon tror.

Tänk ett Ryssland som:
- Inte har speciellt mycket pengar att ge folk för att de ska stödja staten. Det räcker med att pensionerna inte höjs eller kanske tom sänks.
- Armen kan inte få riktigt de vapen och utrustning de behöver för att fortsätta kampanjerna i Georgien, Transnistrien, Ukraina, Vitryssland, Syrien, etc
- Företagen flyttar sakta men säkert då lagarna för utlåndska företag är minst sakt svaga, de ryska företagen flyttar då de behöver partners.
- De välutbildade vill flytta och söker arbeten i (främst) Europa.
- Antal födslar minskar och befolkningen blir bara äldre och äldre

- Och det enda som numera gör ryska befolkningen stolta är att Ryssland är starkt.

Det kommer falla, mycket långsamt i början, och sedan snabbare och snabbare. Och allt är Putins strategi för att han ska "ta tillbaka" det som förlorats då Sovjet föll samman. Han förstod aldrig varför och det är hans stora problem.

För Ukraina kommer det betyda litet just nu. Förutom att den ryska militåra hotet kommer avta. Det ekonomiska hotet kommer avta men det kommer nog inte mårkas förän det börjar ta fart. Inte förån om minst 3 år. Sen kommer Ukraina få fler invandrande ryssar, om man lyckats bygga upplandet vill säga.

Så ja, både Ryssland och Ukraina behöver ha hjälp just nu, på olika sätt. Det kommer bli dyrare om vi inte hjälper dem senare. Och dessutom är det bra att ha grannar som man kan handla med.

Jag trodde vi talade om den ukrainska kärnkraften?

Alla gamla Sovjet-länder har eller har haft problem. Bara Vitryssland klarade sig någorlunda, tack vare att delar av Sovjet-systemet behölls och befolkningen minskade inte. Jag vet hur illa det var i Ryssland och Ukraina. Jag studerade bara ekonomisk politik på nätet på den tiden och fick en västvänlig rysk ekonom att ställa sig upp och högljutt försvara den koloniala politiken i Ryssland. Jag gnäggade glatt och undrar vad han säger idag. Det var då en rysk oligark sade att han aldrig smörjde maffian, han smörjde bara polisen. Jo du. Det var då svenske Anders Åslund på Carnegie, rysk rådgivare, fick se sina byxor dras ned av västerlänningar från flera länder, men den mannen lär sig aldrig. Det var då - pennan stannar.

Sydliga länder? Talar du om Italien, Grekland och Spanien? Jag har inga aktuella siffror, men jag tror nog att det är bättre i Italien än i Ukraina. Grekland är illa ute, men kan nog inte heller jämföras med Ukraina. Bankerna ställde till det i sydeuropa, det ska vi dra lärdom av, och också lära av den förfärliga lånebörda som har lagts på Ukraina och Grekland av "economic hitmen". Du måste förstå att när Ukraina jämförs med Somalia, Gabon och andra mycket fattiga länder, så är situationen katastrofal och önsketänkande hjälper inte. Du projicerar Ukrainas problem på Ryssland och det fungerar inte. Om du ser verkligheten, så kan du kanske bidra till lösningar, du som skriver från Odessa. Ukrainarna är välutbildade och kan bättre. Förödmjukelserna måste upphöra.

Sparpengar har spenderats - tack vare att Ryssland har sparpengar och ännu är de inte slut. Medvedev säger att han aldrig kommer att tillåta att de två reservfonderna töms. Jag har inte kollat idag, men oljepriset och rubelkursen vände uppåt efter Rysslands överenskommelse med OPEC. Budgeten kan få en förstärkning. Just nu går den back med kanske tre procent och det är inte så farligt, så var det i Tyskland och Frankrike för några år sedan, om jag minns rätt. Små och medelstora företag får en välkommen statlig injektion, som kostar pengar. Pensionärerna har väl delvis redan kompenserats för inflationen? Den ekonomiska situationen i Ryssland vände långsamt uppåt med början i september förra året och du måste lusläsa Sputnik och TASS för att upptäcka de många indikatorer som börjat peka åt rätt håll sedan dess. Syrien-insatsen finansierades med redan allockerade pengar till försvaret i början och belastade inte budgeten. Det kan ha ändrats på senare tid, inte vet jag. Det du säger om det ryska försvaret stämmer inte med vad jag hör. Det rustas upp på alla fronter. Tar du bara din information från Ukraina? Vet du inte att tyska företag lägger tillverkning i Ryssland för att kringgå sanktionerna? Att efterfrågan på ryska statspapper är större än tillgången vad gäller ett utländskt lån som inte har begärts sedan kanske 2010-2011? Vad gäller välutbildade ryssar så flyttar de, men exodusen från Ukraina är större och omfattar vanliga människor, som inte längre kan försörja sig i Ukraina. Hörde du att Polen har tagit emot fem miljoner och att ingen vet hur många som har sökt sig till Ryssland för att kunna försörja sina familjer? Jag vill gärna att du förstår det här, men om inte, så har jag åtminstone informerat andra läsare. Ryssland faller inte och VP vill inte ha tillbaka Sovjet. Det ser ut som om du bara citerar Turchinovs Censor. Den ryska befolkningen har en tillväxt på plus för första gången på länge och det kan bero på mödrabidraget och längre livslängd. Båda dessa variabler är viktiga i demografisk statistik.

Vi får se hur det blir med North Stream2. Tyskland jobbar på saken och du kanske blir överraskad. Energin är inte ett vapen, den är ett handelsinstrument för att bygga förtroende mellan partners. Ryssland kliar EU på ryggen får att få viktiga investeringar. Ukraina, Polen och Baltikum förlorar pengar om gasen omdirigeras och därför skriker de. De nuvarande gaskranarna kan stängas ned om något år, ett, två eller tre, och då kan Ukraina inte längre sno gas och inte kommer pengarna in. Det är illa för Ukraina, men man ska inte sno gas, det straffar sig.

Du som är på plats i Ukraina och kan språket kan säkert posta viktiga länkar om kärnkraften och bidra till allas vår kunskap. Andra är inte alltid självklara draglok och jag är inte här för evigt. Om man vill lösa ett problem. så måste man först erkänna det, även om det känns tungt. Det duger inte att blunda när det gäller Ukrainas katastrofala situation. Jag fick en gång en helt oväntad stor skuld från ingenstans, som det tog flera år att betala av, men det fixade sig, eftersom jag vidtog motåtgärder, istället för att vänta på bättre tider. Det är så man får bättre tider. Det ukrainska folket måste gå till motattack. Det duger inte att lita på den dementa eliten i Kiev.
2016-10-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Du missade att jag inte talade om USA eller Sverige?
Du påstod att Ryssland hade låga födelsetal. Jag visade att de har lika höga födelsetal som USA och Sverige, och betydligt högre än Ukraina.
2016-10-04, 10:58
Bannlyst
Hälsningar från veteraner och nytränade soldater från gruppen "Rusich"!

Rusich bankade skiten ur Aidar!! Och azov vågade aldrig möta dem trots att Alexey Milchakov erbjöd dem att slåss!

Nu ska de Ukrainare som fortsätter ihop med tjetjenska fd isisterrorister att mörda civila i novorossiya att få möta samma elitsoldater som slog skiten ur dem, 2014-2015.

https://youtu.be/HWwedcsnLYQ
2016-10-04, 11:01
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Du påstod att Ryssland hade låga födelsetal. Jag visade att de har lika höga födelsetal som USA och Sverige, och betydligt högre än Ukraina.

De andra har också låga födelsetal. Men ingen har de kombination av problem som Ryssland har just nu. Ukraina har problem, förstår det och accepterar hjälp. Ryssland attackerar ett flertal grannar. Och det med en sjunkande BNP som knappt är dubbelt så stor som Sveriges... Det är sjukdomsinsikt, Noll.
2016-10-04, 11:10
Bannlyst
Va rädda ni är de flesta för ryssarna ha ha ha!

Det är Ukraina som angriper Donetsk och Luhansk, samt griper folk som sen försvinner i andra delar av ukraina!

Men vänta så kommer ryssarna tröttna som de gjorde i ME på terrorism!
2016-10-04, 11:12
Bannlyst
Citat:

Ryssland har som du säger högre födelsetal än ukraina!

Dessutom söker EUinvånare asyl i ryssland pga att EU släpper in hela mellanöstern här i EU!

//K
2016-10-04, 11:43
Medlem
Citat:
Jag trodde vi talade om den ukrainska kärnkraften?

Alla gamla Sovjet-länder har eller har haft problem. Bara Vitryssland klarade sig någorlunda, tack vare att delar av Sovjet-systemet behölls och befolkningen minskade inte. Jag vet hur illa det var i Ryssland och Ukraina. Jag studerade bara ekonomisk politik på nätet på den tiden och fick en västvänlig rysk ekonom att ställa sig upp och högljutt försvara den koloniala politiken i Ryssland. Jag gnäggade glatt och undrar vad han säger idag. Det var då en rysk oligark sade att han aldrig smörjde maffian, han smörjde bara polisen. Jo du. Det var då svenske Anders Åslund på Carnegie, rysk rådgivare, fick se sina byxor dras ned av västerlänningar från flera länder, men den mannen lär sig aldrig. Det var då - pennan stannar.

Sydliga länder? Talar du om Italien, Grekland och Spanien? Jag har inga aktuella siffror, men jag tror nog att det är bättre i Italien än i Ukraina. Grekland är illa ute, men kan nog inte heller jämföras med Ukraina. Bankerna ställde till det i sydeuropa, det ska vi dra lärdom av, och också lära av den förfärliga lånebörda som har lagts på Ukraina och Grekland av "economic hitmen". Du måste förstå att när Ukraina jämförs med Somalia, Gabon och andra mycket fattiga länder, så är situationen katastrofal och önsketänkande hjälper inte. Du projicerar Ukrainas problem på Ryssland och det fungerar inte. Om du ser verkligheten, så kan du kanske bidra till lösningar, du som skriver från Odessa. Ukrainarna är välutbildade och kan bättre. Förödmjukelserna måste upphöra.

Sparpengar har spenderats - tack vare att Ryssland har sparpengar och ännu är de inte slut. Medvedev säger att han aldrig kommer att tillåta att de två reservfonderna töms. Jag har inte kollat idag, men oljepriset och rubelkursen vände uppåt efter Rysslands överenskommelse med OPEC. Budgeten kan få en förstärkning. Just nu går den back med kanske tre procent och det är inte så farligt, så var det i Tyskland och Frankrike för några år sedan, om jag minns rätt. Små och medelstora företag får en välkommen statlig injektion, som kostar pengar. Pensionärerna har väl delvis redan kompenserats för inflationen? Den ekonomiska situationen i Ryssland vände långsamt uppåt med början i september förra året och du måste lusläsa Sputnik och TASS för att upptäcka de många indikatorer som börjat peka åt rätt håll sedan dess. Syrien-insatsen finansierades med redan allockerade pengar till försvaret i början och belastade inte budgeten. Det kan ha ändrats på senare tid, inte vet jag. Det du säger om det ryska försvaret stämmer inte med vad jag hör. Det rustas upp på alla fronter. Tar du bara din information från Ukraina? Vet du inte att tyska företag lägger tillverkning i Ryssland för att kringgå sanktionerna? Att efterfrågan på ryska statspapper är större än tillgången vad gäller ett utländskt lån som inte har begärts sedan kanske 2010-2011? Vad gäller välutbildade ryssar så flyttar de, men exodusen från Ukraina är större och omfattar vanliga människor, som inte längre kan försörja sig i Ukraina. Hörde du att Polen har tagit emot fem miljoner och att ingen vet hur många som har sökt sig till Ryssland för att kunna försörja sina familjer? Jag vill gärna att du förstår det här, men om inte, så har jag åtminstone informerat andra läsare. Ryssland faller inte och VP vill inte ha tillbaka Sovjet. Det ser ut som om du bara citerar Turchinovs Censor. Den ryska befolkningen har en tillväxt på plus för första gången på länge och det kan bero på mödrabidraget och längre livslängd. Båda dessa variabler är viktiga i demografisk statistik.

Vi får se hur det blir med North Stream2. Tyskland jobbar på saken och du kanske blir överraskad. Energin är inte ett vapen, den är ett handelsinstrument för att bygga förtroende mellan partners. Ryssland kliar EU på ryggen får att få viktiga investeringar. Ukraina, Polen och Baltikum förlorar pengar om gasen omdirigeras och därför skriker de. De nuvarande gaskranarna kan stängas ned om något år, ett, två eller tre, och då kan Ukraina inte längre sno gas och inte kommer pengarna in. Det är illa för Ukraina, men man ska inte sno gas, det straffar sig.

Du som är på plats i Ukraina och kan språket kan säkert posta viktiga länkar om kärnkraften och bidra till allas vår kunskap. Andra är inte alltid självklara draglok och jag är inte här för evigt. Om man vill lösa ett problem. så måste man först erkänna det, även om det känns tungt. Det duger inte att blunda när det gäller Ukrainas katastrofala situation. Jag fick en gång en helt oväntad stor skuld från ingenstans, som det tog flera år att betala av, men det fixade sig, eftersom jag vidtog motåtgärder, istället för att vänta på bättre tider. Det är så man får bättre tider. Det ukrainska folket måste gå till motattack. Det duger inte att lita på den dementa eliten i Kiev.
Vitryssland är ju kvar i ryssfären och har ju därmed klarat sig sämst av alla forna sovjetrepubliker.
Det öppna politiska klimatet i Ukraina är ju ljusår bättre än diktaturen i Vitryssland som du verkar försvara. Själv försvara jag länder som går i demokratiskt riktning typ Ukraina och har bara förakt för personer av Putin sort som enbart tänker maktspråk och inte tillför mycket mer än elände i det han gör. Ukraina har stor erfarenhet av energiframställning och dessutom djupt samarbete med väst i energifrågor och energiimport. Att importera rysk energi är en sak, att var ensidigt beroende av det en annan. Väst har genom sin stora och fruktsamma handel med omvärlden skapat sitt välstånd och det kommer utan tvivel Ukraina till del ju mer man integreras med västsfären. Det har ju skett med i stort sett alla forna öststater som vinkat adjö till Moskva, ett ekonomiskt uppsving och bättre levnadsvillkor. Att hylla diktaturen är enbart för dom klentrogna.
2016-10-04, 12:54
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesha100crows
Ryssland har som du säger högre födelsetal än ukraina!

Dessutom söker EUinvånare asyl i ryssland pga att EU släpper in hela mellanöstern här i EU!

//K

Om du tror att Eu medborgare söker asyl i Ryssland så kanske du ska fundera på att göra detsamma?
Jaså inte? Nä, jag vet, väst är så jävla bra att alla proryssar hellre bor i väst men gärna snackar skit och gnäller förstås. Men flyttar tillbaka till Gulag Huylostan gör de ju inte...

Sen är det Putin/Assad som står bakom hela flyktingvågen från Syrien inklusive all jävla propaganda kring den, säkert både för och emot. Vilket bevisas av psyopen Putilov som både låtsades vilja ha fler flyktingar och vara emot det samtidigt.

Jag funderar förstås- hur många flyktingar måste Europa ta emot för att sjunka till Gulag Huylostans nivå? Och Gulag Huylostan tar inte ens emot flyktingar... för de bor där redan
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-04 kl. 12:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in