2017-02-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Wismeijer isn't exactly sure why BDSM practitioners might be psychologically healthier than the general public."

Hedervärt av dig att lägga ut detta eftersom det motsäger dina egna argument.

Tack

Nej det gör det inte, han säger att han inte har en aning men samtidigt så envisas han med att det är som han vill påstå.
Citera
2017-02-09, 10:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Tack

Nej det gör det inte, han säger att han inte har en aning men samtidigt så envisas han med att det är som han vill påstå.

"Isn´t exactly sure" betyder inte "har ingen aning", det betyder "är inte helt säker".

En översättning skulle kunna bli "Wismeijer är inte helt säker på varför BDSM utövare verkar vara generellt psykiskt friskare".

En anledning tror jag är att de inte är så hämmade som medelsvensson, de är säkrare i sig själva och i sin sexualitet och vågar experimentera.
Senast redigerad av proconsul 2017-02-09 kl. 10:22.
Citera
2017-02-09, 13:08
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
"Wismeijer isn't exactly sure why BDSM practitioners might be psychologically healthier than the general public."

Hedervärt av dig att lägga ut detta eftersom det motsäger dina egna argument.

Det har varit självmål efter självmål av snubben i varje inlägg i princip. Ingen självinsikt som sagt. Vem är det som är sjuk här egentligen?
Citera
2017-02-11, 04:49
Medlem
Citat:
"Isn´t exactly sure" betyder inte "har ingen aning", det betyder "är inte helt säker".

En översättning skulle kunna bli "Wismeijer är inte helt säker på varför BDSM utövare verkar vara generellt psykiskt friskare".

En anledning tror jag är att de inte är så hämmade som medelsvensson, de är säkrare i sig själva och i sin sexualitet och vågar experimentera.

Det är riktigt men det motsäger ingenting egentligen för det är tankar som en av väldigt många psykologer har.

Min poäng var att den här låtsas forskaren inte vet var, när, hur och varför.
Han vet inte helt enkelt, och om du läser om hur han gått till väga med testet istället så kanske du förstår varför jag och många andra anser att det är helt oseriöst.
Citera
2017-02-11, 08:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är riktigt men det motsäger ingenting egentligen för det är tankar som en av väldigt många psykologer har.

Min poäng var att den här låtsas forskaren inte vet var, när, hur och varför.
Han vet inte helt enkelt, och om du läser om hur han gått till väga med testet istället så kanske du förstår varför jag och många andra anser att det är helt oseriöst.

Det är skillnad på att inte veta alls och att inte veta exakt.
Men oavsett det, i detta fallet spelar det ingen roll. Att det inte går att förklara något betyder inte att fenomenet inte existerar, det betyder bara att man inte upptäckt mekanismerna bakom.
Vi vet tex att evolutionen existerar men vi vet inte riktigt hur. Det är ganska idiotiskt att förneka fakta bara för att man inte kan förklara alla steg på vägen.
Om man nu kommit fram till att BDSM-utövare verkar vara psykiskt friskare än genomsnittet så faller inte det konstaterandet bara för att man inte listat ut varför det förhåller sig så.
Citera
2017-02-11, 10:33
Medlem
Citat:
"BDSM is listed in the DSM-5, the newest edition of the definitive psychiatrist's manual, as a paraphilia, or unusual sexual fixation"

"DSM-5 does not label BDSM a disorder unless it causes harm to the practitioner or to others"

Andreas Wismeijer - Psykolog:

"Wismeijer and his colleagues put out a request on the forum for people in the BDSM "scene" to take a variety of psychological questionnaires online. They also sought participants who didn't do BDSM via a women's magazine website, a personal secret website and a university website."

"The study is somewhat limited by a self-selecting response pool and by the fact that BDSM practitioners could have been answering in ways to make themselves look better and avoid stigma, Wismeijer said"

"One study alone shouldn't determine whether a condition is placed in the DSM or not, Wismeijer said"

"I'm not so convinced that BDSM should be placed within the DSM-5,"

Citat:
Det är skillnad på att inte veta alls och att inte veta exakt.
Men oavsett det, i detta fallet spelar det ingen roll. Att det inte går att förklara något betyder inte att fenomenet inte existerar, det betyder bara att man inte upptäckt mekanismerna bakom.
Vi vet tex att evolutionen existerar men vi vet inte riktigt hur. Det är ganska idiotiskt att förneka fakta bara för att man inte kan förklara alla steg på vägen.
Om man nu kommit fram till att BDSM-utövare verkar vara psykiskt friskare än genomsnittet så faller inte det konstaterandet bara för att man inte listat ut varför det förhåller sig så.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Det går inte att ta Andreas Wismeijer´s studie på allvar.
Citera
2017-02-11, 14:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad är det som är så svårt att förstå?
Det går inte att ta Andreas Wismeijer´s studie på allvar.

"somewhat limited.." "could have been answering..." detta är felmarginaler som finns i alla tester där respondenten svarar själv så att säga. 100% ärlighet i denna typen av tester kan aldrig förväntas, inte i någon typ av personlighetstest kan man säkerställa om respondenten är helt uppriktig. Trots det används personlighetstester som ett redskap vid jobbansökan etc.

Faktum kvarstår, undersökningen pekar på att utövare av BDSM är psykiskt friskare än genomsnittet.
Oklart varför, men som jag redogjorde för i mitt förra inlägg saknar det betydelse.
Citera
2017-02-12, 08:20
Medlem
Citat:
Faktum kvarstår, undersökningen pekar på att utövare av BDSM är psykiskt friskare än genomsnittet.
Oklart varför, men som jag redogjorde för i mitt förra inlägg saknar det betydelse.

Nej raka motsatsen, skojkul att du skriver faktum

Det bevisar bara att precis som ni, Dumb & Dumber, så är man väldigt noga med att göra sig bättre som person än vad man egentligen är.
Man döljer vem man är genom att manipulera testresultat och man, precis som ni, visar rädsla på att bli avslöjad, få ens tankar avslöjade, vilket är förståeligt men väldigt oärligt och missvisande.
Citera
2017-02-12, 10:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej raka motsatsen, skojkul att du skriver faktum

Det bevisar bara att precis som ni, Dumb & Dumber, så är man väldigt noga med att göra sig bättre som person än vad man egentligen är.
Man döljer vem man är genom att manipulera testresultat och man, precis som ni, visar rädsla på att bli avslöjad, få ens tankar avslöjade, vilket är förståeligt men väldigt oärligt och missvisande.

"could have been answering" betyder inte att man "manipulerat testresultat" utan att det finns en möjlighet att man kan ha svarat oärligt. Möjligheten föreligger, som jag redan klargjort, i alla typer av personlighetstester där man bedömer sig själv. Denna felmarginal tas hänsyn till vid beräknande av resultatet. Att Wismeijer påpekar denna felmarginal visar väl snarare på professionalism än något annat.
Varför skulle man delta i ett test om man är "rädd att bli avslöjad"? Man är ju "avslöjad" bara genom att delta. Risken att man vill "göra sig bättre som person" föreligger inte heller eftersom sådana här tester bara påvisar statistik och inte personuppgifter. Jag är relativt säker på att respondenterna varit anonyma.
"Få sina tankar avslöjade", vilket skämt. Om man deltar i en utfrågning som handlar om BDSM kryssar man knappast i rutan där det står "Jag tycker inte om BDSM" bara för att man inte vill få sina tankar avslöjade. Särskilt inte om man är anonym.

Det är helt uppenbart att du vill sjukdomsklassa människor som inte har samma syn på sexualitet som dig själv. Du är berättigad till den åsikten personligen men det finns ingenting i forskningen som stödjer den.
Bara det att du skriver "göra sig bättre som person" säger allt. Man skulle alltså vara en bättre person om man var ointresserad av BDSM, herregud vilken ytlig människosyn.
Senast redigerad av proconsul 2017-02-12 kl. 10:42.
Citera
2017-02-12, 12:40
Medlem
Citat:
När det gäller min fru vet jag att hon haft en barndom full av övergrepp och jag ser hennes sexualitet som en följd av den. Jag ser absolut inget sjukt i det.

Så ja, det är ett fullt friskt beteende om än inte normalt.

Det som du ser som friskt (och friskare än den normala icke-bdsm människan dessutom), det ser jag som en sjukdom.
Försök lappa ihop din stackars frus psyke istället för att utnyttja henne.

Citat:
"could have been answering" betyder inte att man "manipulerat testresultat" utan att det finns en möjlighet att man kan ha svarat oärligt. Möjligheten föreligger, som jag redan klargjort, i alla typer av personlighetstester där man bedömer sig själv. Denna felmarginal tas hänsyn till vid beräknande av resultatet. Att Wismeijer påpekar denna felmarginal visar väl snarare på professionalism än något annat.
Varför skulle man delta i ett test om man är "rädd att bli avslöjad"? Man är ju "avslöjad" bara genom att delta. Risken att man vill "göra sig bättre som person" föreligger inte heller eftersom sådana här tester bara påvisar statistik och inte personuppgifter. Jag är relativt säker på att respondenterna varit anonyma.
"Få sina tankar avslöjade", vilket skämt. Om man deltar i en utfrågning som handlar om BDSM kryssar man knappast i rutan där det står "Jag tycker inte om BDSM" bara för att man inte vill få sina tankar avslöjade. Särskilt inte om man är anonym.

Det är helt uppenbart att du vill sjukdomsklassa människor som inte har samma syn på sexualitet som dig själv. Du är berättigad till den åsikten personligen men det finns ingenting i forskningen som stödjer den.
Bara det att du skriver "göra sig bättre som person" säger allt. Man skulle alltså vara en bättre person om man var ointresserad av BDSM, herregud vilken ytlig människosyn.

Där fanns inget att "kryssa för BDSM", man har inte berättat att testet handlar om just det men med tanke på att man frågat människor på ett BDSM forum så kan dom ana osv.

Men man är tydligen en bättre person och mer frisk om man utövar BDSM, det är ju vad testet och skräplänkarna handlar om, det är ju vad ni skriver här.

Ja ni är sjuka enligt mig samtidigt som Ni ser er som mer friska och lite bättre.
Citera
2017-02-12, 13:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det som du ser som friskt (och friskare än den normala icke-bdsm människan dessutom), det ser jag som en sjukdom.
Försök lappa ihop din stackars frus psyke istället för att utnyttja henne.

Hahahah Du är rätt bra dum i huvudet eller hur. Min frus psyke är det inget fel på, hon är den mest harmoniska, positiva, empatiska och kärleksfulla människa jag känner.

Och att jag skulle utnyttja henne? Du är allt rätt bra dum i huvudet eller hur. Tror du att det är det som försiggår i ett BDSM-förhållande, att den dominerande partnern utnyttjar den andra mot dens vilja? Du är allt rätt bra dum i huvudet eller hur. Om något så är det hon som utnyttjar mig eftersom BDSM är hennes grej från början, jag är gärna med på det eftersom jag ser att hon njuter av det.

Citat:
Där fanns inget att "kryssa för BDSM", man har inte berättat att testet handlar om just det men med tanke på att man frågat människor på ett BDSM forum så kan dom ana osv.
Du fattar vad jag menar, gör dig inte dummare än vad du är.

Citat:
Men man är tydligen en bättre person och mer frisk om man utövar BDSM, det är ju vad testet och skräplänkarna handlar om, det är ju vad ni skriver här.
Nej, inte en bättre person, det är dina kriterier tydligen. Att vara en bra eller dålig person har inget med ens sexualitet att göra.

Citat:
Ja ni är sjuka enligt mig samtidigt som Ni ser er som mer friska och lite bättre.

Det är din åsikt och du får gärna ha den. Men det är snarare så att det är du som tycker att du är lite bättre eftersom du inte håller på med "sjuka grejer". Genom att klassa oss som sjuka så blir du ju själv automatiskt frisk, alltså bättre. Du är allt rätt bra dum i huvudet eller hur.
Citera
2017-02-12, 13:31
Medlem
Det spelar ingen roll hur mycket hon vill bli slagen/utnyttjad/förnedrad, det är något hon vill pga sin sjukdom och att ställa upp på det istället för att gå till psyk är att utnyttja henne.

Det spelar ingen roll att ni gömmer er i en "trygg" miljö med samtycke, det gör inte er mer friska, det visar att ni är störda med ganska störda tankar och att ni har en väldigt skev bild på förhållande partner och människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in