2017-02-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
ok..så där finns inget underliggande alls som gör att ni blir sexuellt upphetsade av att slå/straffa människor, eller en önskan att vilja bli slagna/straffade?
Ingenting som skulle kunna komma från barndom/uppväxt/uppfostran?
Ett helt normalt friskt beteende?

Jag var scout som ung, förmodligen därför jag gillar knutar helt enkelt.
Citera
2017-02-07, 22:44
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Nu ska du nog lugna ner dig.

"Socialstyrelsen i Sverige har beslutat att inte längre betrakta BDSM som en sjukdom från och med årsskiftet 2008/2009."

Inte så länge sedan man betraktade BDSM som en sjukdom, även lättmjölkversionen som du verkar utöva.
Socialstyrelsen håller bevisligen med mig, de rättade sig m.a.o.

Jag vet inte om det är någon större idé att diskutera detta med dig om du inte kan hänvisa till källor. Att dra citat utan källor är befängt. Jag har så mycket att anmärka på men jag går igenom det kort ändå för du får faktiskt utveckla ett par saker du skriver.

Citat:
"På ett fysiskt plan är BDSM en upplevelselek som ofta involverar smärta, utan att tillfoga faktisk skada. Detta gör att endorfin utsöndras. Signalsubstansen ger en liknande känsla som löpare kan uppleva när de springer eller som ett efterspel till en orgasm. Ibland nämns denna känsla subspace (även på svenska) som många finner njutbar. Mer talande uttrycker sig filosofen Edmund Burke sin definition av denna sinnesförnimmelse av njutning genom smärta med ordet storslaget.[8] De delar av hjärnan som gör att sexuellt stimuli och smärta överlappas gör att vissa associerar smärta med sexuell njutning när den neurologiska reaktionen flätar samman känslorna.

"Undersökningen Sex i Sverige visar att 3 % av de undersökta har eller haft antingen sadistiska eller masochistiska fantasier.
Alfred Kinsey fann att 3–12 % av kvinnorna och 10–20 % av männen blev upphetsade av sadomasochistiska berättelser."
Finner det enbart konstigt att du skriver det här då det är totalt irrelevant. Endorfin utlöses av extremt många olika saker som du inte tänker på. Att träna så det gör ont till exempel. Inget i texten pekar på att intresse för BDSM skulle vara sjukligt på något sätt.

Citat:
"En finsk studie på två BDSM-klubbar i Finland visar att 60 % av medlemmarna var i ledande positioner i arbetslivet. Lika många andra hade samhällsviktiga funktioner, exempelvis lokalpolitiker."

Inga stora siffror men det ingår i begreppet psykopati.

Vad exakt ingår i begreppet psykopati menar du? Hur kopplar du ihop det här och vilken fakta baserar du det på? Texten visar bara på att människor som intresserar sig för BDSM är i stor grad framstående och företagsamma människor inom samhället. Väldigt positivt med andra ord.

Citat:
"Den person som dominerar får sexuell njutning genom att den undergivna överger makten över sin person till den dominanta. Handlingar i denna förbindelse kan vara verbala eller fysiska kommandon, fastbindning eller annan begränsning av rörelsefriheten (bondage) och/eller förödmjukelse. Den dominanta får således sin kick av att ha kontroll och bli åtlydd."

"En dominerande man omnämns ofta som Herre"
"Den undergivne får ofta tillmälet slav"
"Sadism är att uppleva njutning av att tillfoga någon annan människa eller ett djur smärta."

Från DSM-5

"Sexual sadism disorder is hallmarked by intense feelings of sexual excitement when fantasizing about or witnessing another individual undergoing physical or psychological pain. Acts of sexual sadism may occur with a consenting partner, or as assault on a nonconsenting individual (The American Psychiatric Association, 2013)."

Du blir kåt utav detta och säger att det är ett friskt beteende? Mer friskt än Mitt beteende (vad du nu menar med det)?
Beteende inom parentes.. spela inte dum. Jag använder dessutom ordet på samma sätt du har gjort.

Men nej det blir jag inte direkt. Det handlar om kontext såklart. Är min partner undergiven och det är rätt stämning så ja. Det är egentligen bara en sexuell lek. Vaniljsex är underbart det med men jag begränsar mig inte till det.

Jag har åtminstone evidensbaserad vetenskap som pekar på att det jag intresserar mig för tyder på att jag är friskare än dig som vad jag antar bara tycker om vaniljsex.
Citera
2017-02-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig

Socialstyrelsen skrev av att det beror på sjukdom, men det var inte så länge sedan vilket var min poäng.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sadism
https://sv.wikipedia.org/wiki/BDSM
http://www.theravive.com/therapedia/Sexual-Sadism-Disorder-DSM--5-302.84-(F65.52)

Relevant till högsta grad, smärta blir till ett beroende/ett måste vid utövande av sex.

Vad är det med MITT beteende som pekar mot icke friskt/mindre friskt än ditt sadistiska beteende? Hur svårt ska det behöva vara att förstå en enkel fråga och svara?

Du får såklart tro på det som passar dig och dina intressen, känns helt meningslöst att debattera med en person som redan innan bestämt sig.

"Evidensbaserad Vetenskap"?
Din första länk innehåller studier gjorda utav EN "forskare" och självklart i samband med "Fifty shades of Grey", det har nämligen blivit inne med mini-BDSM sedan boken och filmen kom, förstår du inte att det är en oseriös studie?

Du och alla ja-sägare bajsar på ganska många läkare, från Freud till nutid.
Citera
2017-02-08, 01:12
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Socialstyrelsen skrev av att det beror på sjukdom, men det var inte så länge sedan vilket var min poäng.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sadism
https://sv.wikipedia.org/wiki/BDSM
http://www.theravive.com/therapedia/Sexual-Sadism-Disorder-DSM--5-302.84-(F65.52)

Relevant till högsta grad, smärta blir till ett beroende/ett måste vid utövande av sex.

Vad är det med MITT beteende som pekar mot icke friskt/mindre friskt än ditt sadistiska beteende? Hur svårt ska det behöva vara att förstå en enkel fråga och svara?

Du får såklart tro på det som passar dig och dina intressen, känns helt meningslöst att debattera med en person som redan innan bestämt sig.

"Evidensbaserad Vetenskap"?
Din första länk innehåller studier gjorda utav EN "forskare" och självklart i samband med "Fifty shades of Grey", det har nämligen blivit inne med mini-BDSM sedan boken och filmen kom, förstår du inte att det är en oseriös studie?

Du och alla ja-sägare bajsar på ganska många läkare, från Freud till nutid.
När det togs bort är lika irrelevant som citaten du tog med. I wikipedialänken du skickade står det att DSM-5 är på väg att fasa ut "sjukdomsbilden" också.

Jag har inte hört talas om att smärta blivit något beroende. Återigen fakta taget ur luften. Så kan du inte hålla på.

Svaret kan du läsa ut i texten. Sista stycket. Du har till och med svarat på det..
Hur svårt ska det vara att själv svara på en fråga? Blir svårare och svårare att ta dig seriöst.

Stenkast i glashus två gånger på raken. Även DU har bestämt dig helt och hållet. Jag har självklart bestämt mig eftersom att jag själv utövar det ibland och är frisk och mår bra. Något annat vore konstigt, förstår du inte det? Då blir man irriterad över att en person med (antagligen) noll insikt skriver att det är sjukt trots att det inte anses vara sjukt över huvud taget. Att du som inte har någon insikt i detta till skillnad från mig är så bestämd för att detta ska vara sjukligt är i sig lite sjukligt. Skön ironi.

Vad spelar det för roll om det är en enda forskare som gjort en av studierna? Den är peer-reviewed och publicerad. Den är med andra ord inte oseriös. Inte konstigt att den görs när det är på modet. Lättare att få forskningspengar inom aktuella ämnen.
Såg du ens resten av studierna? Det är flera och resultaten pekar åt samma håll.

Så vilka läkare är det du pratar om? På Freuds tid var detta extrem tabu och du förstår ju också att man såg på det på ett helt annat sätt än idag.
Senast redigerad av lugna ner dig 2017-02-08 kl. 01:17.
Citera
2017-02-08, 03:33
Medlem
Citat:
..skräp..

Det här från DSM 5 (som jag redan har citerat):

"Symptoms of Sexual Sadism Disorder"

"Sexual sadism disorder is hallmarked by intense feelings of sexual excitement when fantasizing about or witnessing another individual undergoing physical or psychological pain. Acts of sexual sadism may occur with a consenting partner, or as assault on a nonconsenting individual (The American Psychiatric Association, 2013)."

Det finns inget om DSM 5 i wiki länkarna jag skrev ut.

Paraphilia

also known as sexual perversion and sexual deviation is the experience of intense sexual arousal to atypical objects, fetishes, situations, fantasies, behaviors, or individuals.

"The DSM-5 acknowledges that many dozens of paraphilias exist, but only has specific listings for eight that are forensically important and relatively common. These are voyeuristic disorder, exhibitionistic disorder, frotteuristic disorder, sexual masochism disorder, sexual sadism disorder, pedophilic disorder, fetishistic disorder, and transvestic disorder."

https://en.wikipedia.org/wiki/Paraphilia
Senast redigerad av The13 2017-02-08 kl. 03:42.
Citera
2017-02-08, 08:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
ok..så där finns inget underliggande alls som gör att ni blir sexuellt upphetsade av att slå/straffa människor, eller en önskan att vilja bli slagna/straffade?
Ingenting som skulle kunna komma från barndom/uppväxt/uppfostran?
Ett helt normalt friskt beteende?

Det skulle alltså vara sjukt att reagera på sitt förflutna? Det tycker inte jag. Det är väl snarare friskt, i stället för att kapsla in tidigare upplevelser så agerar man ut dem i en säker omgivning.
När det gäller min fru vet jag att hon haft en barndom full av övergrepp och jag ser hennes sexualitet som en följd av den. Jag ser absolut inget sjukt i det. Hur det är för andra submissives vet jag inte, de kan ha en historia av övergrepp men jag tror inte att de behöver ha det.
Jag som dominant i vårt förhållande har inget i min barndom som har lett mig hit; jag tänder på det för att min fru tänder på det.
Vi har sociala jobb och är välanpassade, högutbildade och högavlönade. Min fru tjänar mer än mig, hon ligger inom de högsta 10% i inkomst i Sverige. Vi har "lyckade" barn, vi är trygga och lyckliga i oss själva. Om du ser vår sexualitet som sjuk så är det snarare en fördom hos dig än en beskrivning av verkligheten.

Så ja, det är ett fullt friskt beteende om än inte normalt. "Normalt" är heller inte en bra beskrivning på mental hälsa, det är tex inte normalt att bestiga Mount Everest eller vinna Melodifestivalen eller att vara miljonär.
Senast redigerad av proconsul 2017-02-08 kl. 08:20.
Citera
2017-02-08, 10:45
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Det här från DSM 5 (som jag redan har citerat):

"Symptoms of Sexual Sadism Disorder"

Det finns inget om DSM 5 i wiki länkarna jag skrev ut.

Paraphilia

also known as sexual perversion and sexual deviation is the experience of intense sexual arousal to atypical objects, fetishes, situations, fantasies, behaviors, or individuals.

"The DSM-5 acknowledges that many dozens of paraphilias exist, but only has specific listings for eight that are forensically important and relatively common. These are voyeuristic disorder, exhibitionistic disorder, frotteuristic disorder, sexual masochism disorder, sexual sadism disorder, pedophilic disorder, fetishistic disorder, and transvestic disorder."

https://en.wikipedia.org/wiki/Paraphilia
Jo det står i BDSM länken från wikipedia. Du läser inte ens dina egna länkar? Inte konstigt att du inte kan förstå dig på vetenskap.

Så hur var det med att svara på frågorna? Du kom med ett flertal påståenden du inte kan stå för. Pinsammaste svaret någonsin.

Jobba med dina fördomar lite. Antar att du är lite avundsjuk på oss som vågar leva ut våra fantasier.

Edit: förresten, hur vågar en idiot som dig förkasta högst legitima förklaringar och frågor i mitt svar som "skräp"? Ja du är en idiot som inte kan svara på tal när det blir svårt och som tar egna åsikter som sanning. Du gör alla fel man kan göra i argumentation och du framstår bara som obildad och dum.
Senast redigerad av lugna ner dig 2017-02-08 kl. 10:53.
Citera
2017-02-08, 12:38
Medlem
Citat:
Jo det står i BDSM länken från wikipedia. Du läser inte ens dina egna länkar? Inte konstigt att du inte kan förstå dig på vetenskap.

Så hur var det med att svara på frågorna? Du kom med ett flertal påståenden du inte kan stå för. Pinsammaste svaret någonsin.

Jobba med dina fördomar lite. Antar att du är lite avundsjuk på oss som vågar leva ut våra fantasier.

Edit: förresten, hur vågar en idiot som dig förkasta högst legitima förklaringar och frågor i mitt svar som "skräp"? Ja du är en idiot som inte kan svara på tal när det blir svårt och som tar egna åsikter som sanning. Du gör alla fel man kan göra i argumentation och du framstår bara som obildad och dum.

Nej det står inget om DSM 5 (FEM)
Nej jag är inte avundsjuk på sadister, det tillhör ASPS.
Därför att bajset (skräpet) som du rapar upp är osanning och du gör vad du kan för att slingra dig.

Tänk va nice om du verkligen läste det jag citerat och länkat

hehe jisses så ARG lilla apan blev

lugna ner dig nu lillkillen för fan
Citera
2017-02-08, 13:16
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Nej det står inget om DSM 5 (FEM)
Nej jag är inte avundsjuk på sadister, det tillhör ASPS.
Därför att bajset (skräpet) som du rapar upp är osanning och du gör vad du kan för att slingra dig.

Tänk va nice om du verkligen läste det jag citerat och länkat

hehe jisses så ARG lilla apan blev

lugna ner dig nu lillkillen för fan
Okej det kan jag absolut erkänna. Tittade snabbt och antog att det stod V.

Självklart blir jag irriterad när man lägger tid på att argumentera för sig sak men möts av okunskap, ren ignorans och fördomar. Det är riktigt tråkigt. Arg vet jag inte om jag blev, det får stå för dig och i sådana fall är jag ledsen om jag gjorde dig arg.

Du kan fortfarande inte bemöta mina argument på ett vettigt sätt och du har ingen självinsikt alls verkar det som. Jag har länkat till seriös och framförallt aktuell evidensbaserad vetenskap och du har kommit med åsikter som om det vore fakta och förlegad information från förr.

Lite kul också att de som använder mitt användarnamn mot mig brukar vara de som inte kan föra en vuxen diskussion. Nu har du gjort det två gånger. Ni sorterar er själva. Du skriver dessutom som en trettonåring.
Citera
2017-02-08, 21:04
Bannlyst
Det beror väl på vad det handlar om? Men nej, skulle inte vilja utsättas för det.

Är definitivt en top. Ingen bottom.
Citera
2017-02-09, 05:00
Medlem
"BDSM is listed in the DSM-5, the newest edition of the definitive psychiatrist's manual, as a paraphilia, or unusual sexual fixation"

"DSM-5 does not label BDSM a disorder unless it causes harm to the practitioner or to others"

Andreas Wismeijer - Psykolog:

"Wismeijer and his colleagues put out a request on the forum for people in the BDSM "scene" to take a variety of psychological questionnaires online. They also sought participants who didn't do BDSM via a women's magazine website, a personal secret website and a university website."

"The study is somewhat limited by a self-selecting response pool and by the fact that BDSM practitioners could have been answering in ways to make themselves look better and avoid stigma, Wismeijer said"

"Wismeijer isn't exactly sure why BDSM practitioners might be psychologically healthier than the general public."

"One study alone shouldn't determine whether a condition is placed in the DSM or not, Wismeijer said"

"I'm not so convinced that BDSM should be placed within the DSM-5,"

http://www.livescience.com/34832-bdsm-healthy-psychology.html

Så, en psykolog har gjort en studie där medverkande har kunnat favorisera sina svar till egen fördel, vilket är välkänt att människor gör på alla test.

Det finns ingen hänvisning till studien.

Man kan läsa vad människor tycker om det hela längst ner på sidan.
Senast redigerad av The13 2017-02-09 kl. 05:05.
Citera
2017-02-09, 08:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
"BDSM is listed in the DSM-5, the newest edition of the definitive psychiatrist's manual, as a paraphilia, or unusual sexual fixation"

"DSM-5 does not label BDSM a disorder unless it causes harm to the practitioner or to others"

Andreas Wismeijer - Psykolog:

"Wismeijer and his colleagues put out a request on the forum for people in the BDSM "scene" to take a variety of psychological questionnaires online. They also sought participants who didn't do BDSM via a women's magazine website, a personal secret website and a university website."

"The study is somewhat limited by a self-selecting response pool and by the fact that BDSM practitioners could have been answering in ways to make themselves look better and avoid stigma, Wismeijer said"

"Wismeijer isn't exactly sure why BDSM practitioners might be psychologically healthier than the general public."

"One study alone shouldn't determine whether a condition is placed in the DSM or not, Wismeijer said"

"I'm not so convinced that BDSM should be placed within the DSM-5,"

http://www.livescience.com/34832-bdsm-healthy-psychology.html

Så, en psykolog har gjort en studie där medverkande har kunnat favorisera sina svar till egen fördel, vilket är välkänt att människor gör på alla test.

Det finns ingen hänvisning till studien.

Man kan läsa vad människor tycker om det hela längst ner på sidan.

Hedervärt av dig att lägga ut detta eftersom det motsäger dina egna argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in