2017-02-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sorry, gjorde bara en snabb faktakoll i AB och missade Wennas uttalande. Intressant att det kom såpass sent.
Jag tolkar det som att MR binds till brottsplatsen med tekniska bevis. Det har ju spekulerats i tråden om MR eventuellt varit i huset tidigare, vilket då skulle kunna kraftigt försvaga sådana bevis. Men iom att han nu erkänt brottet tyder ju det på att utredarna har konfronterat honom med något som han inte kan neka till eller bortförklara. Det är bra!

Nu får vi bara hoppas att MR inte hävdar att JM inte hade något med saken att göra. Men chansen är minimal. Som jag ser det så försvann den möjligheten när han misslyckades med mordförsöket på modern. Hade han lyckats med det, så kan man tänka sig en deal där JM lovat MR halva sitt arv (vilket kan vara en rätt ansenlig summa pengar) när han kom ut. Nu har han ingen som helst anledning att skydda JM.

Förmodligen har man slängt det i ansiktet på honom, t.ex. hans
egna blod blandat med offrens som inte går att bortförklara.
Citera
2017-02-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Om hen haft någon, låter inte så.

Kan va så, eller en usel advokat, dom finns också.
Citera
2017-02-08, 14:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Sorry, gjorde bara en snabb faktakoll i AB och missade Wennas uttalande. Intressant att det kom såpass sent.
Jag tolkar det som att MR binds till brottsplatsen med tekniska bevis. Det har ju spekulerats i tråden om MR eventuellt varit i huset tidigare, vilket då skulle kunna kraftigt försvaga sådana bevis. Men iom att han nu erkänt brottet tyder ju det på att utredarna har konfronterat honom med något som han inte kan neka till eller bortförklara. Det är bra!

Nu får vi bara hoppas att MR inte hävdar att JM inte hade något med saken att göra. Men chansen är minimal. Som jag ser det så försvann den möjligheten när han misslyckades med mordförsöket på modern. Hade han lyckats med det, så kan man tänka sig en deal där JM lovat MR halva sitt arv (vilket kan vara en rätt ansenlig summa pengar) när han kom ut. Nu har han ingen som helst anledning att skydda JM.

(min fetning)

Så kan det inte vara. Då skulle inte Wenna sagt att hans erkännande är i linje med och bekräftar det utredningsresultat som kommit fram redan innan erkännandet. Jag minns inte den exakta formuleringen, men ungefär så sa hon.
Det finns säkert goda skäl till varför JM fortfarande är häktad.

Citera
2017-02-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
(min fetning)

Så kan det inte vara. Då skulle inte Wenna sagt att hans erkännande är i linje med och bekräftar det utredningsresultat som kommit fram redan innan erkännandet. Jag minns inte den exakta formuleringen, men ungefär så sa hon.
Det finns säkert goda skäl till varför JM fortfarande är häktad.

Har han börjat prata så kommer han bränna JM allt vad han kan, för
att försöka smyga med som oförstående/lättmanipulerad 18åring, min gissning.
Citera
2017-02-08, 14:45
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag misstänker att huruvida de inkluderar Aki eller inte beror på vad de får ut av de senaste anhållandena. Fupen? ja tack!

Det är onekligen ett rätt sent läge för att dra in ev. medbrottslingar.
Jag lutar åt att Aki-delen kanske kommer med av en anledning - nämligen för att stärka vad som kan vara ett rent indiciemål mot JM (jag tror de har mer än så men man vet inte). Allt hänger ju faktiskt ihop. JM drivs av pengar, och saknar helt spärrar.

Vem som helst som sätter sig in i fallet Aki, förstår ju att det med största sannolikhet rör sig om mord samt att JM är inblandad.
Det kanske inte räcker hela vägen för en morddom i det fallet, men det förstärker dock en bild av JM som inte direkt är till hennes fördel. Att sedan kunna fälla henne för grovt försäkringsbrott (vilket jag tror att de kan) i ett ärende direkt relaterat till Akis död cementerar den bilden.
Citera
2017-02-08, 14:57
Medlem
Honan6s avatar
Har, sen reportaget om sex-skandalen i Kuriren, funderat på hur mycket JM:s närstående är inblandade i delar av härvan. Tänker främst på dottern J*l** med man. Hon visste att JM åkte till Göteborg med någon flyktingpojke och uttryckte en förvånad kommentar på JM:s facebookinlägg där hon poserade med de tre pojkar. J*l** reagerade tydligen på att JM var där "med alla?"

Dagen då Kuriren släppte "bomben" om sexvideon, så lade J*l** ut en helt svart profilbild på sin Facebook.

Hennes kille uttrycker vånda i ett facebook-inlägg okt -15. Det är då lätt att börja spekulera i om han och JM:s dotter var med den ödesdigra kvällen då maken mystiskt drunknade. Hans inlägg löd: "Gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...." Han gav ingen förklaring till vänner som undrade vad som hänt.

Om inlägget har en koppling till hans personlighet och samvete, så är min teori att han lär prata till slut under förhör. Jag är mer tveksam till att dottern kommer göra det, med tanke på att hon är just dotter till JM, kanske hon med saknar förmåga att känna skuld och skam.

Spännande att följa, men fruktansvärt hemskt för alla inblandade som är oskyldiga.

Vad det gäller dokument att ta del av, när de väl blir offentliga handlingar, så lär ju Västerås Tingsrätt få lov att lägga ut en länk på internet. Annars kommer det gå åt hemskt mycket papper.
Citera
2017-02-08, 15:17
Medlem
Citat:
Det är onekligen ett rätt sent läge för att dra in ev. medbrottslingar.
Jag lutar åt att Aki-delen kanske kommer med av en anledning - nämligen för att stärka vad som kan vara ett rent indiciemål mot JM (jag tror de har mer än så men man vet inte). Allt hänger ju faktiskt ihop. JM drivs av pengar, och saknar helt spärrar.

Vem som helst som sätter sig in i fallet Aki, förstår ju att det med största sannolikhet rör sig om mord samt att JM är inblandad.
Det kanske inte räcker hela vägen för en morddom i det fallet, men det förstärker dock en bild av JM som inte direkt är till hennes fördel. Att sedan kunna fälla henne för grovt försäkringsbrott (vilket jag tror att de kan) i ett ärende direkt relaterat till Akis död cementerar den bilden.

Har de hårda bevis kan de i lugn och ro ta målet mot Aki om de nu anhållna behöver mjukas upp. Kan tänka mig att de redan innan var på gränsen till nervsammanbrott, och det visste nog polisen också genom spaning och avlyssning. De har säkert redan sjungit ut.
Citera
2017-02-08, 15:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingahz
Jo, poliserna kan säga i princip vad dom vill, och bryter det mot några regler så tar dom bara inte med det i förhörsprotokollet. Har själv varit med om en polis som går ut ur rummet ett tag och kommer tillbaka in "din vän här bredvid sjunger som en fågel, är det inte dags att du också berättar vad som hänt?"

Fsktum kvarstår; det är inte tillåtet för polisen att ljuga. Å är det så att som i ditt exempel att denna faktiskt sjungt som en fågel, är det heller ingen lögn. Att poliser inte far med osanning är en väldigt viktig princip för rättsäkerheten, och om polisen gör det, blir dom ofta bitna i foten när ett fall tas till rätten. För det är verkligen mågot som gagnar försvarssidan när något sådant sker. Jag skulle bestämt hävda att i modern tid är det väldigt ovanligt att en förhörsledare sitter och ljuger för både vittnen, misstänkta och dess advokater.

Dessutom förhör som inte förs in i fupen är inte relevanta vid en rättegång, så det kan vi lämna därhän.
Citera
2017-02-08, 15:58
Medlem
kurtspurts avatar
Det kan ju vara så att gossebarnet som nu erkänt även haft kännedom om vad som hänt Aki och även informerat om det. Kan ju vara en anledning till att polisen nu vet att fler var vid stugan när Aki hamnade i sjön.

Skulle inte förvåna mig det minsta om JM sagt att hon +2 redan kommit undan en gång och att en attack mot föräldrarna varit "riskfri"...
Citera
2017-02-08, 16:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Man ska nog inte bortse från suicidrisken även när det gäller JM.

Sedan kommer det, som ofta, att bli två poler i tolkningen av "varför":

– Det var ett tyst erkännande.

– Det var resultatet av ett omänskligt häktessystem.

I de här två fallen (om det nu är en risk för JM) så skulle jag definitivt luta åt det första som orsak.

Om jag skulle bli oskyldigt misstänkt och inte se någon annan utväg än att ta livet av mig, då skulle jag vara noga med att dokumentera varför jag tar mitt liv. Finns det någon misstänkt för allvarligt brott som tagit sitt liv och skriftligt deklarerat sin oskuld?

Risken för att hon tar sig själv av daga är uppenbar. I Örebrocaset hade Stefan fått beskedet att man hittat stora mängder blod av offret under golvet i hans lägenhet. Han nekade fortfarande i sten. 30 min senare var han gone.
Tror att J har tillsyn och hon har noga koll på sig att inte få tillgång till något som hon kan använda att skada sig med. Såvitt jag känner till så skrev åklagaren som blev åtalad och senare friad för våldtäkt mot barn en lång förklaring varför han tog livet av sig.
Senast redigerad av Champagneoclock 2017-02-08 kl. 16:29.
Citera
2017-02-08, 16:28
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fsktum kvarstår; det är inte tillåtet för polisen att ljuga. Å är det så att som i ditt exempel att denna faktiskt sjungt som en fågel, är det heller ingen lögn. Att poliser inte far med osanning är en väldigt viktig princip för rättsäkerheten, och om polisen gör det, blir dom ofta bitna i foten när ett fall tas till rätten. För det är verkligen mågot som gagnar försvarssidan när något sådant sker. Jag skulle bestämt hävda att i modern tid är det väldigt ovanligt att en förhörsledare sitter och ljuger för både vittnen, misstänkta och dess advokater.

Dessutom förhör som inte förs in i fupen är inte relevanta vid en rättegång, så det kan vi lämna därhän.
Helt korrekt, polisen är mycket noga med att dokumentera och särskilt ett erkännande.
Citera
2017-02-08, 17:57
Medlem
Solglittrets avatar
Denne 18-åring skulle alltså varit fullt i stånd att mindre än nio månader efter att han anlänt hit som flykting försöka knivmörda två, för honom främmande äldre personer, som låg och sov i sitt hem.

Och sedan sitta häktad i 4-5 månader och neka tunga förhör innan han till slut erkänner.

Det ska onekligen till en viss personlighet för att ro i-land detta.
Kaka söker maka JM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in