2017-02-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Okej, då är det utan tvivel räntelagens regler som gäller. Får sätta mig ner ikväll och läsa igenom det så jag får lite koll på läget. Tackar.

Som sagt, ta det i rätt ordning så kanske du slipper gå via domstol - efter ett utslag från tingsrätten kan det ju dessutom bli nödvändigt med bistånd från kronofogden för att verkligen få några pengar.
Citera
2017-02-04, 15:40
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som sagt, ta det i rätt ordning så kanske du slipper gå via domstol - efter ett utslag från tingsrätten kan det ju dessutom bli nödvändigt med bistånd från kronofogden för att verkligen få några pengar.

Jag provar, problemet är dock att "kunden" själv är jurist och har ganska koll på detta. Det är inte lika lätt att skrämma honom med "att jag går till kronofogden" eller liknande. Får se hur länge han håller på och krånglar.
Citera
2017-02-04, 16:18
Medlem
Citat:
Jag provar, problemet är dock att "kunden" själv är jurist och har ganska koll på detta. Det är inte lika lätt att skrämma honom med "att jag går till kronofogden" eller liknande. Får se hur länge han håller på och krånglar.
Samtidigt är denne då också medveten om vilka möjligheter som finns. Eftersom det blir ett småmål om det går till domstol så står ju var och en för sina egna kostnader förutom ansökningsavgiften och en timmes juridisk rådgivning så brukar ingen dra det dir för ro skull.
Citera
2017-02-07, 19:40
Medlem
Det är ju det bästa som finns när kunder inte betalar. Efter påminnelser mm är det ju bara att köra Kronofogden. Det går snabbt att fylla i formulär. Kostnaden får kunden stå för i slutändan + tid för jobbet man lagt ner (finns ett maxbelopp för det), så det är bra timpenning på det jobbet. Plus en ränta om är klart högre än vad du kan få någon annanstans. Ju längre kunden väntar med betalning, desto bättre för dig. Jag har aldrig varit med om att någon inte betalat i det läget. Ren självbevarelsedrift liksom.
Citera
2017-02-08, 12:50
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Det är ju det bästa som finns när kunder inte betalar. Efter påminnelser mm är det ju bara att köra Kronofogden. Det går snabbt att fylla i formulär. Kostnaden får kunden stå för i slutändan + tid för jobbet man lagt ner (finns ett maxbelopp för det), så det är bra timpenning på det jobbet. Plus en ränta om är klart högre än vad du kan få någon annanstans. Ju längre kunden väntar med betalning, desto bättre för dig. Jag har aldrig varit med om att någon inte betalat i det läget. Ren självbevarelsedrift liksom.

Fast kan dom inte bara neka så att man tvingas att ta det till domstol?
Citera
2017-02-08, 13:42
Medlem
Citat:

Visst kan de göra det, behövs ingen motivering alls. Då är det stämning till domstol som är nästa steg.
Citera
2017-02-11, 10:22
Medlem
Citat:

Jo, så klart. Men för det första är det ju inte många som orkar, vågar eller tycker sig ha råd med det. För det andra kan man ju själv i det läget backa, utan att det har kostat många kronor. De flesta tycker det är jobbigt och pinsamt att få brev från Kronofogden. Jag har aldrig varit med om att någon vill ta det till domstol. I regel har man ju bevis för att man som säljare har rätt och kunden kommer att förlora. Varför skulle de ta det vidare till domstol i ett sådant läge?
Citera
2017-02-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Jo, så klart. Men för det första är det ju inte många som orkar, vågar eller tycker sig ha råd med det. För det andra kan man ju själv i det läget backa, utan att det har kostat många kronor. De flesta tycker det är jobbigt och pinsamt att få brev från Kronofogden. Jag har aldrig varit med om att någon vill ta det till domstol. I regel har man ju bevis för att man som säljare har rätt och kunden kommer att förlora. Varför skulle de ta det vidare till domstol i ett sådant läge?

Det är tyvärr märkligt många som har invändningar, i synnerhet när det gäller FT-mål, där är ju sällan något juridiskt ombud inblandat som kan få gäldenären att besinna sig. Å andra sidan kan kostnaderna när det gäller småmål aldrig bli så betungande heller. Viktigast är att ha kontrollerat gäldenärens kreditvärdighet så att allt enbart blir kostnader även om domstolen bekräftat att fordringsägaren har rätt i sak.
Citera
2017-02-15, 19:29
Medlem
Jag skulle tagit ärendet till en inkassofirma först. Det brukar skrämma dom flesta och dessutom hjälper dom till om det skulle gå vidare. Det kostar naturligtvis en slant men är lätt värt det om du inte själv orkar driva ärendet. När vi jobbar med detta på vårt företag så är det en påminnelse sen inkasso. Fungerar varje gång. Ett ärende på 6 år som gått vidare till kronofogden och det vann vi
Citera
2017-02-15, 20:06
Medlem
trattfans avatar
Kan du inte sälja fakturan?
Köper inte prioritet finans upp fakturor osv?
Citera
2017-02-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyr3x
Jag skulle tagit ärendet till en inkassofirma först. Det brukar skrämma dom flesta och dessutom hjälper dom till om det skulle gå vidare. Det kostar naturligtvis en slant men är lätt värt det om du inte själv orkar driva ärendet. När vi jobbar med detta på vårt företag så är det en påminnelse sen inkasso. Fungerar varje gång. Ett ärende på 6 år som gått vidare till kronofogden och det vann vi

Inget som hindrar att ts ombesörjer inkassoåtgärd utan inblandning av externt företag.
Se även mitt inlägg #5.
Citera
2017-02-15, 20:35
Medlem
Energiknippes avatar
Är kapitalbeloppet 12.000 ska du givetvis gå vidare. Skicka 1 påminnelse sedan inkasso. Har du inte tid med inkasso-hantering så ta det till KFM. Kostar dig 300 men kunden 680 så det blir en vinst för dig. Oavsett om han bestrider syns det vid en kreditupplysning att du skickat honom dit. Går han i konkurs får du inte en spänn så gör det med en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in