Citat:
Ursprungligen postat av
Linguas
Jag skickade ut fakturan och väntade en månad på att få den betald. När jag inte fick den betald kontaktade jag personen i fråga och skickade därefter en påminnelse. Det hände inget och jag skickade ytterliggare en påminnelse med hot om att därefter ta ärendet vidare till Kronofogden. Det är här jag är nu och vet inte riktigt vad jag ska göra. Kronofogden kostar pengar och verkar vara oeffektivt (kunden kan ju endast bestrida fakturan och så får jag göra rättsak av det istället). Att åka in till svensk domstol och lösa det där är inte heller riktigt ett alternativ då jag bor utomlands och snart flyttar över firman till landet i fråga.
Jag skulle självklart kunna släppa ärendet då det inte kostat mig mer än ett par timmar av min tid men det är samtidigt en principsak. Han har ju lurat mig.
Flera påminnelser bör undvikas, däremot är krav nästa steg, då har du rätt att påföra 180:- i kravavgift, gäller oavsett om du skriver kravbrevet själv eller går via inkassobolag. Kronofogden sysslar som bekant enbart med summarisk process. Att driva det i domstol om det skulle behövas behöver inte vara så besvärligt heller, i synnerhet som det blir ett småmål, du kan ju med fördel anlita valfritt ombud för att slippa vara på plats, ibland kan det gå att dra ärendet via telefon också.