2017-02-07, 16:09
Medlem
har en granne på parkeringen som privat leasar...står att det är volvo finans som står som ägare på transportstyrelsen
Citera
2017-02-07, 16:26
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Tack för era svar.
Tolkar det som att det inte går utan att skriva sig själv någon annanstans, ev leasa bilen eller skriva den på någon annan.

Tycker det är bra att man kan kolla upp trafikdrullar och om man så önskar åka hem till dom och tukta upp dom eller deras bil.
Citera
2017-02-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
har en granne på parkeringen som privat leasar...står att det är volvo finans som står som ägare på transportstyrelsen
Då bör det även finnas med namnet på den som är leasningtagare. Volvofinans är mycket riktigt ägare, men om den hyrs ut på längre tid än ett år skall även framgå till vem eller vilket företag.
Citera
2017-02-07, 16:35
Medlem
Att få tillgång till ägaruppgifter från bilregistret ingår som en del i offentlighetsprincipen som tillämpas för myndigheter i Sverige. Den ska vi vara rädd om!
Citera
2017-02-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då bör det även finnas med namnet på den som är leasningtagare. Volvofinans är mycket riktigt ägare, men om den hyrs ut på längre tid än ett år skall även framgå till vem eller vilket företag.

den är inne på snart 3e året
Citera
2017-02-07, 17:07
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Att få tillgång till ägaruppgifter från bilregistret ingår som en del i offentlighetsprincipen som tillämpas för myndigheter i Sverige. Den ska vi vara rädd om!
Fast de är skillnad på om polisen vill se vem som äger en viss bil eller om Borat vill kolla vart den kommer att stå parkerad, vem ägaren är, vad ägaren tjänar och har för andra tillgångar eller vad mer för fordon ägaren har
Tycker inte att allt ska vara tvärstängt men kanske inte helt öppet för vem som helst när som helst heller.
Citera
2017-02-07, 17:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
den är inne på snart 3e året
Citat:
Nu kommer snillet o spekulerar.
Min bil köptes ett år gammal med Volvo Finans som ägare. Den såldes genom Volvos återförsäljare i stan. Den stod fortfarande kvar i registret som inreggad då de fick in den samma dag. Inte ett ord om en personlig ägare.
Nu kommer spekulationen.
Eftersom bilregistret inte få skriva ut en persons namn som ägare utan bara firmor så kan detta stämma.
Kollar man på sidan kan det mkt väl stå Volvo Finans. Men ber man om ägaren på SMS kan det kanske dyka upp det namnet de enl PUL inte får skriva ut.
Citera
2017-02-07, 17:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Fast de är skillnad på om polisen vill se vem som äger en viss bil eller om Borat vill kolla vart den kommer att stå parkerad, vem ägaren är, vad ägaren tjänar och har för andra tillgångar eller vad mer för fordon ägaren har
Tycker inte att allt ska vara tvärstängt men kanske inte helt öppet för vem som helst när som helst heller.
Som jag skrev tidigare så finns det ett behov av att kunna söka upp en ägare till en bil.
Att gå via en polis, som inte bryr sig för detta ändamål är bara krångligt.
Bättre att ha det som nu men att ev begränsa det så att alla sökningar bli spårbara.

Kan ta ett exempel till.
Bostadsområdet där jag bor är det förbjuden trafik i om man inte fått tillstånd. Numer står grinden ständigt öppen o är den stängd så hindrar det ingen att köra över gräsmattan in.
Nu låter jag som en rättshaverist. Men jag börjar bli trött på tiotalet bilar/kväll som kör i hög hastighet utanför mitt fönster.
Jag pratade med bostadsbolaget o de bad mig att ta regnummer. Sedan kommer de att söka ägaren o ringa ett besvärande samtal.
Även här finns ett behov att kunna söka ägare.
Citera
2017-02-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Som jag skrev tidigare så finns det ett behov av att kunna söka upp en ägare till en bil.
Att gå via en polis, som inte bryr sig för detta ändamål är bara krångligt.
Bättre att ha det som nu men att ev begränsa det så att alla sökningar bli spårbara.

Kan ta ett exempel till.
Bostadsområdet där jag bor är det förbjuden trafik i om man inte fått tillstånd. Numer står grinden ständigt öppen o är den stängd så hindrar det ingen att köra över gräsmattan in.
Nu låter jag som en rättshaverist. Men jag börjar bli trött på tiotalet bilar/kväll som kör i hög hastighet utanför mitt fönster.
Jag pratade med bostadsbolaget o de bad mig att ta regnummer. Sedan kommer de att söka ägaren o ringa ett besvärande samtal.
Även här finns ett behov att kunna söka ägare.

håller med dig att man ska kunna söka ägare.
Gör du sökning nu på Tansportstyrelsen måste du legitimera dig med bank id för att få tag på personuppgifter på en bil så det är ju spårbart om ngn missbrukar det.
Men tror det finns undnatag på vissa finansbolag ...ska försöka kolla lite
Citera
2017-02-07, 18:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
håller med dig att man ska kunna söka ägare.
Gör du sökning nu på Tansportstyrelsen måste du legitimera dig med bank id för att få tag på personuppgifter på en bil så det är ju spårbart om ngn missbrukar det.
Men tror det finns undnatag på vissa finansbolag ...ska försöka kolla lite
Ok. Den var ny o det tar jag positivt emot.
Citera
2017-02-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Den var ny o det tar jag positivt emot.

det bjuder jag på så gärna
Citera
2017-02-07, 19:03
Medlem
Det har under många år gått att få ägaruppgifter till sin fax, nu är den möjligheten borta, istället kan motsvarande uppgifter tillgängliggöras till medelst e-post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in