Citat:
Ja håller med dig att man ska kunna få reda på vem som äger en viss bil, men som de är nu är det lite väl enkelt. Som jag skrev tidigare så finns det ett behov av att kunna söka upp en ägare till en bil.
Att gå via en polis, som inte bryr sig för detta ändamål är bara krångligt.
Bättre att ha det som nu men att ev begränsa det så att alla sökningar bli spårbara.
Kan ta ett exempel till.
Bostadsområdet där jag bor är det förbjuden trafik i om man inte fått tillstånd. Numer står grinden ständigt öppen o är den stängd så hindrar det ingen att köra över gräsmattan in.
Nu låter jag som en rättshaverist. Men jag börjar bli trött på tiotalet bilar/kväll som kör i hög hastighet utanför mitt fönster.
Jag pratade med bostadsbolaget o de bad mig att ta regnummer. Sedan kommer de att söka ägaren o ringa ett besvärande samtal.
Även här finns ett behov att kunna söka ägare.
Att gå via en polis, som inte bryr sig för detta ändamål är bara krångligt.
Bättre att ha det som nu men att ev begränsa det så att alla sökningar bli spårbara.
Kan ta ett exempel till.
Bostadsområdet där jag bor är det förbjuden trafik i om man inte fått tillstånd. Numer står grinden ständigt öppen o är den stängd så hindrar det ingen att köra över gräsmattan in.
Nu låter jag som en rättshaverist. Men jag börjar bli trött på tiotalet bilar/kväll som kör i hög hastighet utanför mitt fönster.
Jag pratade med bostadsbolaget o de bad mig att ta regnummer. Sedan kommer de att söka ägaren o ringa ett besvärande samtal.
Även här finns ett behov att kunna söka ägare.
Citat:
Man skickar du ett sms så får du upp ägare på en bil utan att registrera något, sen kollar man eniro (eller liknande) och så vet man var personen bor... Ratsit så har man allt annat om personen.håller med dig att man ska kunna söka ägare.
Gör du sökning nu på Tansportstyrelsen måste du legitimera dig med bank id för att få tag på personuppgifter på en bil så det är ju spårbart om ngn missbrukar det.
Men tror det finns undnatag på vissa finansbolag ...ska försöka kolla lite
Gör du sökning nu på Tansportstyrelsen måste du legitimera dig med bank id för att få tag på personuppgifter på en bil så det är ju spårbart om ngn missbrukar det.
Men tror det finns undnatag på vissa finansbolag ...ska försöka kolla lite
Tycker det alltid borde vara krav att identifiera sig för att få ut uppgifter. Skulle kännas lite säkrare att man i efterhand kan kolla vem som sökt upp en OM nåt konstigt skulle hända. Ifs inget man själv skulle få ta del av
Fick ett mail förra veckan på alla tidigare ägare på en bil utan problem, och de tycker ja att man ska ha rätt till för att kunna se hur bilen sålts osv.