2017-02-07, 20:43
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Som jag skrev tidigare så finns det ett behov av att kunna söka upp en ägare till en bil.
Att gå via en polis, som inte bryr sig för detta ändamål är bara krångligt.
Bättre att ha det som nu men att ev begränsa det så att alla sökningar bli spårbara.

Kan ta ett exempel till.
Bostadsområdet där jag bor är det förbjuden trafik i om man inte fått tillstånd. Numer står grinden ständigt öppen o är den stängd så hindrar det ingen att köra över gräsmattan in.
Nu låter jag som en rättshaverist. Men jag börjar bli trött på tiotalet bilar/kväll som kör i hög hastighet utanför mitt fönster.
Jag pratade med bostadsbolaget o de bad mig att ta regnummer. Sedan kommer de att söka ägaren o ringa ett besvärande samtal.
Även här finns ett behov att kunna söka ägare.
Ja håller med dig att man ska kunna få reda på vem som äger en viss bil, men som de är nu är det lite väl enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
håller med dig att man ska kunna söka ägare.
Gör du sökning nu på Tansportstyrelsen måste du legitimera dig med bank id för att få tag på personuppgifter på en bil så det är ju spårbart om ngn missbrukar det.
Men tror det finns undnatag på vissa finansbolag ...ska försöka kolla lite
Man skickar du ett sms så får du upp ägare på en bil utan att registrera något, sen kollar man eniro (eller liknande) och så vet man var personen bor... Ratsit så har man allt annat om personen.
Tycker det alltid borde vara krav att identifiera sig för att få ut uppgifter. Skulle kännas lite säkrare att man i efterhand kan kolla vem som sökt upp en OM nåt konstigt skulle hända. Ifs inget man själv skulle få ta del av
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det har under många år gått att få ägaruppgifter till sin fax, nu är den möjligheten borta, istället kan motsvarande uppgifter tillgängliggöras till medelst e-post.
Fick ett mail förra veckan på alla tidigare ägare på en bil utan problem, och de tycker ja att man ska ha rätt till för att kunna se hur bilen sålts osv.
Citera
2017-02-07, 20:52
Medlem
Citat:
Det har under många år gått att få ägaruppgifter till sin fax, nu är den möjligheten borta, istället kan motsvarande uppgifter tillgängliggöras till medelst e-post.

ja med bank id
Citera
2017-02-07, 21:14
Medlem
Folk i Sverige har väl i alla tider älskat att sticka näsan röven på sina grannar och snoka i tillgångar, skulder och andra privata angelägenheter. Det finns alldeles för mycket lättillgänglig info om privatpersoner tycker jag. Ett tag låg merinfo ute med inkomstuppgifter samt andra totalt onödiga fakta tills datainspektionen gick in och begränsade det. Under tiden så kan jag tänka mig att många satt med byxorna nere framför datorskärmen och tokrunkade till uppgifter som från första början skulle ha varit hemliga, eller otillgängliga.
Citera
2017-02-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
ja med bank id
Nu är det så ja, men inte när det gick till fax enbart.
Citera
2017-02-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Folk i Sverige har väl i alla tider älskat att sticka näsan röven på sina grannar och snoka i tillgångar, skulder och andra privata angelägenheter. Det finns alldeles för mycket lättillgänglig info om privatpersoner tycker jag. Ett tag låg merinfo ute med inkomstuppgifter samt andra totalt onödiga fakta tills datainspektionen gick in och begränsade det. Under tiden så kan jag tänka mig att många satt med byxorna nere framför datorskärmen och tokrunkade till uppgifter som från första början skulle ha varit hemliga, eller otillgängliga.

All sådan information är offentlig, så hemliga skulle de absolut inte vara. Ringer du en myndighet för att få uppgifter så är de skyldiga att lämna den, de får inte fråga vem som vill ha den eller varför.
Citera
2017-02-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ja håller med dig att man ska kunna få reda på vem som äger en viss bil, men som de är nu är det lite väl enkelt.

Man skickar du ett sms så får du upp ägare på en bil utan att registrera något, sen kollar man eniro (eller liknande) och så vet man var personen bor... Ratsit så har man allt annat om personen.
Tycker det alltid borde vara krav att identifiera sig för att få ut uppgifter. Skulle kännas lite säkrare att man i efterhand kan kolla vem som sökt upp en OM nåt konstigt skulle hända. Ifs inget man själv skulle få ta del av
Fick ett mail förra veckan på alla tidigare ägare på en bil utan problem, och de tycker ja att man ska ha rätt till för att kunna se hur bilen sålts osv.

Vad är problemet med att det är enkelt? Det är genomgående offentliga uppgifter det handlar om.
Citera
2017-02-07, 23:02
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Vad är problemet med att det är enkelt? Det är genomgående offentliga uppgifter det handlar om.

Vi andra kanske inte vill ha tokhöga premier på vår försäkring för att det är enkelt för utländska ligor som tex vill stjäla rattar till Mercedes vissa modeller ska ha jättelätt att göra listan klar inför stöldturnén...
Citera
2017-02-08, 00:55
Medlem
Citat:
Om det är du som leasar den och det är ett hyresavtal på mer än ett år så skall den vara det. Det är inte företaget du jobbar åt som leasar den?

Ja jag har ju förvisso inte privatleasing utan en personalbil.
Citera
2017-02-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Ja jag har ju förvisso inte privatleasing utan en personalbil.

Då är bilen skriven på företaget som du är anställd av antar jag.
Citera
2017-02-08, 09:36
Medlem
Ingabromsars avatar
Affärsidé:
Biluthyrningsföretag som äger bilar men dessa tillhör egentligen föraren. Faktiska kostnader faktureras plus en mindre administrativ kostnad. En laglig bilmålvakt för de som inte vill/kan äga en dyr bil.

Bjuder på den.
Citera
2017-02-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
Affärsidé:
Biluthyrningsföretag som äger bilar men dessa tillhör egentligen föraren. Faktiska kostnader faktureras plus en mindre administrativ kostnad. En laglig bilmålvakt för de som inte vill/kan äga en dyr bil.

Bjuder på den.

Tveksamt om det blir lagligt. Om den hyrs ut i avtal som är längre än ett år måste hyresmannen stå registrerad. All administration kring detta lär dessutom fördyra ägandet märkbart.
Citera
2017-02-08, 21:16
Medlem
Citat:
All sådan information är offentlig, så hemliga skulle de absolut inte vara. Ringer du en myndighet för att få uppgifter så är de skyldiga att lämna den, de får inte fråga vem som vill ha den eller varför.

Exakt. Därför är jag emot den principen eftersom en privatperson inte har med andra privatpersoners uppgifter att göra - mer än att sitta och runka till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in