2017-02-07, 01:55
Medlem
bonobonos avatar
Säg att man har en extremt fin bil eller av annan anledning inte vill att man ska kunna kolla upp vem man är genom registreringsnumret.
Kan man då på nåt sätt få vara anonym i bilregistret, så att vem som helst inte kan få upp ens uppgifter bara genom tex ett sms?
Citera
2017-02-07, 02:05
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Säg att man har en extremt fin bil eller av annan anledning inte vill att man ska kunna kolla upp vem man är genom registreringsnumret.
Kan man då på nåt sätt få vara anonym i bilregistret, så att vem som helst inte kan få upp ens uppgifter bara genom tex ett sms?

Skriv bilen på någon annan.
Citera
2017-02-07, 02:21
Medlem
Då måste du ha skyddade uppgifter men det får du inte av den anledningen.
Citera
2017-02-07, 03:34
Medlem
Leasa bilen, alt. skriv den på ett företag.
Citera
2017-02-07, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe

En bil på leasingavtal registreras på den som disponerar den.
Citera
2017-02-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Den bilen jag leasar är då inte skriven på mig
Citera
2017-02-07, 12:23
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Skriv bilen på någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då måste du ha skyddade uppgifter men det får du inte av den anledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Tack för era svar.
Tolkar det som att det inte går utan att skriva sig själv någon annanstans, ev leasa bilen eller skriva den på någon annan.
Jag har ingen annan adress att skriva mig på, bilen är inte ny så den går inte att leasa (skulle dessutom bli för dyrt) och jag vill inte skriva den på någon annan.
Tycker de är konstigt då rån på bilar osv hela tiden ökar, speciellt på bilar som är lite mer attraktiva. Borde inte va så svårt för trafikverket att kunna tillgodose en sådan här tjänst, kanske mot ett visst belopp. Trodde faktiskt att det redan fanns.
Senast redigerad av bonobono 2017-02-07 kl. 12:26.
Citera
2017-02-07, 13:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Tack för era svar.
Tolkar det som att det inte går utan att skriva sig själv någon annanstans, ev leasa bilen eller skriva den på någon annan.
Jag har ingen annan adress att skriva mig på, bilen är inte ny så den går inte att leasa (skulle dessutom bli för dyrt) och jag vill inte skriva den på någon annan.
Tycker de är konstigt då rån på bilar osv hela tiden ökar, speciellt på bilar som är lite mer attraktiva. Borde inte va så svårt för trafikverket att kunna tillgodose en sådan här tjänst, kanske mot ett visst belopp. Trodde faktiskt att det redan fanns.
Tja. Till att börja med så letar du bil för, upp till 350 000kr. Redan där funderar jag på varför du är nojig?
Den prisklassen i dag är en struntsumma på en bil.
Nu letade du vad jag förstått efter en begagnad, "rolig" bil. Dvs, exklusivitet.

Det buset letar efter är dyra delar till dussinbilar. Det är klart lättare att kränga stulna GPSer o airbags till en BMW än stulna delar till en Porsche 911 i prisklassen 350 000kr.
Så det är de med nya bilar som löper störst risk att få sin bil slaktad.

Sedan har vi det här med anonymitet.
Om vi kunde göra oss anonyma så skulle polisen få en jävla massa onödigt arbete.
Ett exempel här. Jag parkerade min bil, helt regelrätt i en ruta. Nu fanns det inga andra lediga platser så jag tog platsen trots att bilen till höger stod på linjen. Jag fotade både dess parkering samt nummerskylt.

Efter ett SMS från bilregistret så visade jag bilderna för ägaren till den bilen o han betalade snällt min reparation av hans dörruppslag.
Jag kan garantera att polisen inte ens tagit i det ärendet med tång.
Finns ett otal andra anledningar till att få tag i en bils ägare än bara lite dörrgnugg.
Därför ska vi inte ha ett anonymt system.

Jag kan tänka mig att ha ett stramare system däremot där man bara kan få info via registrerade telefonnummer eller kanske via Bank-Id. På så sätt blir man spårbar om man söker personuppgifter vilket kan användas i brottsutredningar i de fall du nojar över.
Citera
2017-02-07, 13:36
Medlem
Citat:

det är olika
Citera
2017-02-07, 13:49
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tja. Till att börja med så letar du bil för, upp till 350 000kr. Redan där funderar jag på varför du är nojig?
Den prisklassen i dag är en struntsumma på en bil.
Nu letade du vad jag förstått efter en begagnad, "rolig" bil. Dvs, exklusivitet.

Det buset letar efter är dyra delar till dussinbilar. Det är klart lättare att kränga stulna GPSer o airbags till en BMW än stulna delar till en Porsche 911 i prisklassen 350 000kr.
Så det är de med nya bilar som löper störst risk att få sin bil slaktad.

Sedan har vi det här med anonymitet.
Om vi kunde göra oss anonyma så skulle polisen få en jävla massa onödigt arbete.
Ett exempel här. Jag parkerade min bil, helt regelrätt i en ruta. Nu fanns det inga andra lediga platser så jag tog platsen trots att bilen till höger stod på linjen. Jag fotade både dess parkering samt nummerskylt.

Efter ett SMS från bilregistret så visade jag bilderna för ägaren till den bilen o han betalade snällt min reparation av hans dörruppslag.
Jag kan garantera att polisen inte ens tagit i det ärendet med tång.
Finns ett otal andra anledningar till att få tag i en bils ägare än bara lite dörrgnugg.
Därför ska vi inte ha ett anonymt system.

Jag kan tänka mig att ha ett stramare system däremot där man bara kan få info via registrerade telefonnummer eller kanske via Bank-Id. På så sätt blir man spårbar om man söker personuppgifter vilket kan användas i brottsutredningar i de fall du nojar över.
Kul att du har koll på mina andra trådar också
Egentligen har jag nog inget behov av att vara anonym utan de var mest en tanke. Trodde att någon funktion för detta hade kommit, speciellt då de idag är väldigt enkelt att få fram var bilar man är intresserade av hör hemma.
Mina fordon står inlåsta med larm och en trevlig hund som vaktar samt att jag själv även kan försvara min egendom ganska bra om jag skulle upptäcka någon som kommer på oväntat besök, dessutom så är man ju försäkrad.
Men har haft personer som tidigare åkt efter för att kolla var och hur man bor osv och är uppväxt i "förorten" där mycket skit händer hela tiden så det finns folk till allt.
De kanske är så att det finns ett större intresse att plocka min gps eller airbag i min bruksbil än att försöka ta en annan beg sportbil men så finns de dom som bara vill veta var man bor och utgår ifrån att man har en massa pengar eller andra dyra ägodelar bara för att man inte kör en rostig volvo.
Jag är inte direkt orolig för besök utan var mest nyfiken om det ens gick att vara anonym, om ja valt att vara de vet ja inte.
Senast redigerad av bonobono 2017-02-07 kl. 13:53.
Citera
2017-02-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud

Om det är du som leasar den och det är ett hyresavtal på mer än ett år så skall den vara det. Det är inte företaget du jobbar åt som leasar den?
Citera
2017-02-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
det är olika
Vi kanske skall vara tydligare: Den registreras på den som har leasat den. Det inte olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in