2017-02-07, 10:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det är klart att teorin är intressant, jag har själv funderat i samma banor länge, dvs. att Eva kanske mördades under den sista timmen i P-A:s lägenhet och att han och Berit tillsammans körde ut kroppen till Långbacken och placerade henne där. Därefter kan mordplatsen under natten ha arrangerats av P-A för att det hela skulle se ut som en våldtäkt som gått överstyr.

Men, jag har inte lyckats få ihop det hela på ett bra sätt så därför har jag inte bemödat mig med att lägga ut den teorin i tråden. Minns inte vad på rak arm vad det var som satte käppar i hjulet men det var olika omständigheter som gjorde att jag till slut såg detta scenario som osannolikt. Men visst, det går ju att tänka om och fundera kring den här teorin ytterligare några varv, för den är i grunden riktigt intressant faktiskt.
Ett problem med den här teorin blir naturligtvis det här med hur man skulle ha fått kroppen från lägenheten ut till bilen utan att någon granne såg det.
Citera
2017-02-07, 10:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har du rätt i. Det går inte ihop det Safarik och Åström säger, att P både skall ha åkt bil och cyklat från centrum. Men det blir kanske lätt så här när man vet att man har fått tag i rätt gärningsman, att man tar i lite extra för att kunna övertyga andra. Att det sedan brister i logiken kanske man inte tycker är så viktigt. Det var väl så här det brukade bli för Kwast och Penttinen också, när de var säkra på att de hade hittat rätt gärningsman.

Det kan ju ha varit t.ex. en bekant till någon av poliserna, någon som gärna ville hjälpa till. Det var väl ingen som hade sett någon cykelman, och man behövde kanske få in en sådan här uppgift för att ha tillräckliga skäl att häkta Sture.

Fast behövde man ha ett vittne som hade sett en cykelman? det låg ju uppenbarligen en cykel slängd vi mordplatsen och någon måste ju ha cyklat dit på den eller? Om man nu ville "skapa ett vittne" för att sätta dit Sture så borde man väl åtminstone sett till att vittnet angav Sture's signalement, för annars var det ju ingen vits med det hela.

P-A J är dessutom fortfarande lika mycket misstänkt för att ha använt sig av cykeln och att ha mördat ES oavsett "Sven's" vittnesmål.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-07 kl. 11:08.
Citera
2017-02-07, 11:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ett problem med den här teorin blir naturligtvis det här med hur man skulle ha fått kroppen från lägenheten ut till bilen utan att någon granne såg det.

Det hade förmodligen inte varit några som helst problem eftersom P bodde endast en halvtrappa upp, i mitten dörren, så det hade i princip bara varit raka vägen ut genom porten och fram till en rymlig volvo 245 combi som stod och väntade, ev. till och med uppbackad intill porten. Det hela hade varit klart på 1 minut.

Men 2 andra problem med den här teorin är cykeln som låg slängd vid mordplatsen (skulle den vara utplacerad där som ett villospår?) samt att vittnen såg hunden Laban som sprang lös och skällde uppe på Långbacken intill Eva's föräldrahem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-07 kl. 11:06.
Citera
2017-02-07, 11:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det hade förmodligen inte varit några som helst problem eftersom P bodde endast en halvtrappa upp, i mitten dörren, så det hade i princip bara varit raka vägen ut genom porten och fram till en rymlig volvo 245 combi som stod och väntade, ev. till och med uppbackad intill porten. Det hela hade varit klart på 1 minut.
Men borde man inte ha väntat ett par timmar med att bära ut kropen i så fall, tills man var säker på att grannarna hade gått och lagt sig? Fanns det ingen parkering i källaren förresten, så att man kan ha lastat bilen där?
Citat:
Men 2 andra problem med den här teorin är cykeln som låg slängd vid mordplatsen (skulle den vara utplacerad där som ett villospår?) samt att vittnen såg hunden Laban som sprang lös och skällde uppe på Långbacken intill Eva's föräldrahem.
Hunden är inget problem. Man släppte den väl lös först, och sedan när den sprang och skällde så insåg man att den kanske borde tystas. Cykeln blir dock svårare att förklara.
Citera
2017-02-07, 11:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast behövde man ha ett vittne som hade sett en cykelman? det låg ju uppenbarligen en cykel slängd vi mordplatsen och någon måste ju ha cyklat dit på den eller? Om man nu ville "skapa ett vittne" för att sätta dit Sture så borde man väl åtminstone sett till att vittnet angav Sture's signalement, för annars var det ju ingen vits med det hela.
Man kanske såg till att vittnet angav det man då trodde var Stures signalement. Kanske beskrivningen av klädseln råkar överensstämma med Domusvittnets beskrivning av Sture tidigare under kvällen?
Citat:
P-A J är dessutom fortfarande lika mycket misstänkt för att ha använt sig av cykeln och att ha mördat ES oavsett "Sven's" vittnesmål.
Så är det säkert. Men om Svens vittnesmål faller så kan ju mördaren lika gärna ha kommit cyklande från ett helt annat håll.
Citera
2017-02-07, 12:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men borde man inte ha väntat ett par timmar med att bära ut kropen i så fall, tills man var säker på att grannarna hade gått och lagt sig? Fanns det ingen parkering i källaren förresten, så att man kan ha lastat bilen där?

Hunden är inget problem. Man släppte den väl lös först, och sedan när den sprang och skällde så insåg man att den kanske borde tystas. Cykeln blir dock svårare att förklara.

Ja men en timme kan man ju ha väntat, det tillåter ju tidsramen. Det fanns inga bostadshus mitt emot P-A J's port på den tiden, det var endast skog så det fanns ingen som kunde se något från den motsatta sidan. Källardörr måste väl ha funnits men det verkar onödigt i det här fallet, det är ju helt klart smidigast att bara gå rakt ut genom genom P-A's dörr via öppen port till uppbackad bil, klart på 1 min.

Även om det vore möjligt så verkar det ju fullkomligt idiotiskt att man först gör allt man kan för att undvika att bli upptäckt, man fraktar och placerar ut en död kropp för att därefter släppa lös en hund som direkt börjar springa runt och skälla...
Nja, nog tror jag att man i sådant fall hade tagit Laban av daga medans man faktiskt hade den möjligheten istället för att släppa honom lös.

Ja och sen har man cykeln kvar att förklara.
Citera
2017-02-07, 12:52
Medlem
Jag och några fler tackar för vår medverkan här för nu har tråden spårat ur totalt 😡 Återkommer när det finns nåt vettigt att tillföra 😜
Citera
2017-02-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Jag och några fler tackar för vår medverkan här för nu har tråden spårat ur totalt 😡 Återkommer när det finns nåt vettigt att tillföra 😜
Håller fullständigt med dig.
Citera
2017-02-07, 16:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Man kanske såg till att vittnet angav det man då trodde var Stures signalement. Kanske beskrivningen av klädseln råkar överensstämma med Domusvittnets beskrivning av Sture tidigare under kvällen?

Så är det säkert. Men om Svens vittnesmål faller så kan ju mördaren lika gärna ha kommit cyklande från ett helt annat håll.

Eller stått och lurpassat i skogen som polisen trodde.
Citera
2017-02-07, 17:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eller stått och lurpassat i skogen som polisen trodde.
Nej, nog tror jag också att det var mördaren som kom cyklande förbi "Sven". Men vittnesmålet är märkligt detaljerat, och jag kan mycket väl tänka mig att uppgifterna anpassades för att passa in på Sture. T.ex. utifrån de andra iakttagelser av Sture som hade gjorts tidigare under kvällen.
Senast redigerad av Draifos 2017-02-07 kl. 17:23.
Citera
2017-02-07, 18:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men vittnesmålet är märkligt detaljerat, och jag kan mycket väl tänka mig att uppgifterna anpassades för att passa in på Sture. T.ex. utifrån de andra iakttagelser av Sture som hade gjorts tidigare under kvällen.

Ja så kan det givetvis vara, det går inte att utesluta något i en sån här misskött mordutredning.
Citera
2017-02-07, 21:29
Avslutad
Citat:
[/b]

Tror också vittnet Sven var ett påhittat vittne som skulle peka ut Sture i ett tidigt skede. Vittnet passade både Mr P och polisen då man kunde sätta dit Sture tidigt i utredningen, dock kunde inte vittnet peka ut Stures cykel eller klädsel för kvällen, det stämde helt enkelt inte och därför gick polisen bet på att sätta dit Sture. Att man inte kunde döma Sture var en stor missräkning för både polisen och Mr P.

Det är många scenarios under denna kväll som är ytterst märkliga och en hel saker som jag tror den riktiga mördaren har planterat ut för att förvilla polisen ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in