2017-02-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är det inte lite märkligt hur vittnena ser Eva stiga ur bilen, hur fasiken ser man det i mörkret en regnig kväll, hur mycket ser man ens i mörkret, man kan möjligen anta att det måste ha varit ES då "vittnena" visste att hon bodde där. Man kan även anta att vittnena såg en kvinna stiga ur bilen.

Har vittnena någonsin förhörts något mer, såg dom inget annat märkligt när det ändå bara var minuter minuter kvar av hennes liv. Det verkar ju onekligen ha varit mycket folk i farten den här tiden på kvällen men ingen hörde eller såg något just då brottet begicks, märkligt kan jag tycka, mordet lär inte ha varit direkt ljudlöst, men lämpligt nog så har dom misstänka alibi hela tiden när det passar dom.

Vad jag vill säga är att alla dessa vittnesrapporter verkligen kan ifrågasättas om dom var riktiga överhuvudtaget eller bara påhittade i efterhand av dom "riktiga" mördarna.

Jag ifrågasätter iaf starkt att någon såg Eva stiga ur bilen, det tycker jag låter som ett rekonstruerat vittne.

Det enda riktiga vittnet är den som såg mannen på röd damcykel, det är iaf vad jag tror!

Att någon såg Eva stiga ur bilen där på den lilla vägen, nej det känns inte trovärdigt för fem öre.

Vägen var ju upplyst... Aftonbladets reporter beskrev vägen:

Citat:
"Jag klev ur bilen vid korsningen Limstagatan och Herrgårdsvägen samma ställe dit Eva blev skjutsad av sin väninna. Där är det rejält upplyst, det finns bostadshus på andra sidan vägen och en liten bilparkering."

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20291%20Page%207_zps260129rz.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2017-02-06 kl. 17:50.
Citera
2017-02-06, 18:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Den teorin spricker eftersom det fanns vittnen som såg Eva Söderström kliva ur bilen i korsningen Limstagatan/Bruksgatan kl. 22:45, endast 15 min innan hon mördades.
Jag tycker ändå att BerraSWE har en intressant teori här. Om man bortser från vittnena som säger sig ha sett någon/Eva kliva ur en bil, finns det då något annat som motsäger att hon kan ha dödats någon annanstans och sedan lagts ut på platsen där hon hittades? (förutom då att det också blir svårare att förklara vad cykeln gjorde där)
Senast redigerad av Draifos 2017-02-06 kl. 18:29.
Citera
2017-02-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker ändå att BerraSWE har en intressant teori här. Om man bortser från vittnena som säger sig ha sett någon/Eva kliva ur en bil, finns det då något annat som motsäger att hon kan ha dödats någon annanstans och sedan lagts ut på platsen där hon hittades?
Artikel i Aftonbladet 28/9
Citat:
Det finns också djupa spår efter klackar i marken och andra märken i naturen som tyder på strid, berättar kriminaltekniker Rolf Wiklund.
Citera
2017-02-06, 18:35
Medlem
Draifoss avatar
Djupa spår efter klackar i marken skulle ju också kunna tolkas som att man har släpat omkring på kroppen backandes.
Citera
2017-02-06, 18:44
Medlem
Citat:
Djupa spår efter klackar i marken skulle ju också kunna tolkas som att man har släpat omkring på kroppen backandes.
Ja då måste man nog dra bakåt, skjuta framåt för att få till djupa spår eller så bära personen stående och ställa ner denne.
Det fanns ju andra tecken också som visade på strid.
Citera
2017-02-06, 20:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tycker ändå att BerraSWE har en intressant teori här. Om man bortser från vittnena som säger sig ha sett någon/Eva kliva ur en bil, finns det då något annat som motsäger att hon kan ha dödats någon annanstans och sedan lagts ut på platsen där hon hittades? (förutom då att det också blir svårare att förklara vad cykeln gjorde där)

Ja det är klart att teorin är intressant, jag har själv funderat i samma banor länge, dvs. att Eva kanske mördades under den sista timmen i P-A:s lägenhet och att han och Berit tillsammans körde ut kroppen till Långbacken och placerade henne där. Därefter kan mordplatsen under natten ha arrangerats av P-A för att det hela skulle se ut som en våldtäkt som gått överstyr.

Men, jag har inte lyckats få ihop det hela på ett bra sätt så därför har jag inte bemödat mig med att lägga ut den teorin i tråden. Minns inte vad på rak arm vad det var som satte käppar i hjulet men det var olika omständigheter som gjorde att jag till slut såg detta scenario som osannolikt. Men visst, det går ju att tänka om och fundera kring den här teorin ytterligare några varv, för den är i grunden riktigt intressant faktiskt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-06 kl. 20:17.
Citera
2017-02-06, 20:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är det inte lite märkligt hur vittnena ser Eva stiga ur bilen, hur fasiken ser man det i mörkret en regnig kväll, hur mycket ser man ens i mörkret, man kan möjligen anta att det måste ha varit ES då "vittnena" visste att hon bodde där. Man kan även anta att vittnena såg en kvinna stiga ur bilen.

Har vittnena någonsin förhörts något mer, såg dom inget annat märkligt när det ändå bara var minuter minuter kvar av hennes liv. Det verkar ju onekligen ha varit mycket folk i farten den här tiden på kvällen men ingen hörde eller såg något just då brottet begicks, märkligt kan jag tycka, mordet lär inte ha varit direkt ljudlöst, men lämpligt nog så har dom misstänka alibi hela tiden när det passar dom.

Vad jag vill säga är att alla dessa vittnesrapporter verkligen kan ifrågasättas om dom var riktiga överhuvudtaget eller bara påhittade i efterhand av dom "riktiga" mördarna.

Jag ifrågasätter iaf starkt att någon såg Eva stiga ur bilen, det tycker jag låter som ett rekonstruerat vittne.

Det enda riktiga vittnet är den som såg mannen på röd damcykel, det är iaf vad jag tror!

Att någon såg Eva stiga ur bilen där på den lilla vägen, nej det känns inte trovärdigt för fem öre.

Som sagt, korsningen där Eva klev av var väl upplyst så något av dessa vittnen kan mycket väl ha känt igen henne.

Vad skulle vittnena mer ha sett för märkligt menar du, när det fortfarande var 15 min kvar tills Eva mördades? Eva promenerade ju ensam i riktning mot det ödsliga området Bruket, bort från dom centrala delarna.
Nej det var nog inte alls särskilt mycket folk i farten, det hade förvisso varit något ungdomsdisco nånstans men stan har i övrigt den här kvällen ha beskrivits som folktom.
Sedan är det inget konstigt alls att ingen människa såg eller hörde när brottet begicks för Eva blev mördad på en väldigt enslig och mörk plats, en ganska bra bit från själva stan.

Hur menar du att vittnena skulle vara påhittade av dom "riktiga mördarna"? Menar du att det var kompisar till mördarna som ställde upp som vittnen? Eller att Berit t.ex. själv sade sig ha sett några personer i närheten av bilen när Eva släpptes av?

Nej där har du fel, Eva steg inte alls ur bilen på en "liten väg", hon blev avsläppt i en stor korsning varav den ena vägen, Limstagatan är en huvudled som går rakt igenom dom centrala delarna av Kramfors och fortsätter vidare ut mot Brunne och andra områden.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-06 kl. 20:52.
Citera
2017-02-07, 01:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det verkar som om vittnen faktiskt sett Eva lämna bilen kort innan mordet:

"Vittnen har uppgett för polisen att de sett Eva Söderström kliva ur en bil sent på fredagskvällen inte långt ifrån den plats där hon senare hittades död."

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20291%20Page%2014_zpsebnfincf.jpg.html

I nästa mening i artikeln står det:

"Troligen hade hon för avsikt att promenera den sista biten hem till föräldrarnas hem."

Den som skrev artikeln (redan på söndagen?) hade tydligen inte full koll på att Berit hade lämnat uppgiften om att Eva hade blivit avsläppt för att gå sista biten. I så fall kan det ju vara så att ingen annan har sett att Eva släpptes av, utan att det i stället handlar om att tidningen misstog Berits uppgift för att ha kommit från vittnen som såg bilen utifrån.

Är det bara i den här artikeln det talas om vittnen som skall ha sett när Eva släpptes av?
Senast redigerad av Draifos 2017-02-07 kl. 01:37.
Citera
2017-02-07, 02:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

"Troligen hade hon för avsikt att promenera den sista biten hem till föräldrarnas hem."

Den som skrev artikeln (redan på söndagen?) hade tydligen inte full koll på att Berit hade lämnat uppgiften om att Eva hade blivit avsläppt för att gå sista biten. I så fall kan det ju vara så att ingen annan har sett att Eva släpptes av, utan att det i stället handlar om att tidningen misstog Berits uppgift för att ha kommit från vittnen som såg bilen utifrån.

Är det bara i den här artikeln det talas om vittnen som skall ha sett när Eva släpptes av?

Tanken är intressant... men jag tänker att eftersom Berit hade lämnat en "säker uppgift" om att Eva ville bli avsläppt i korsningen för att gå sista biten hem, så fanns det ju ingen som helst anledning för personen som skrev artikeln att börja spekulera kring detta faktum genom att skriva: "Troligen hade hon för avsikt att promenera den sista biten hem" eller hur?

Om däremot ett vittne som kände igen Eva undrade varför hon släpptes av i korsningen så kan detta vittne, efter att ha sett Laban ha antagit att Eva hoppade av där för att hon hade för avsikt att promenera den sista biten hem. Vilket i sådant fall stämmer bra överrens med formuleringen i artikeln: "Troligen hade hon för avsikt att..."

Men det vore ändå intressant om man kunde hitta fler artiklar (eller åtminstone en) där det talas om vittnen som skall ha sett när Eva släpptes av.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-02-07 kl. 03:10.
Citera
2017-02-07, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men en sak som är oerhört märklig är varför Bosse och Mark i programmet "Svenska fall.." helt bortsåg från cyklisten som "Sven" hade sett åka i full fart mot mordplatsen. Varför gjorde dom det? Ansåg dom att det var fullkomligt osannolikt att cyklisten kunde vara P-A J eftersom dom istället valde att lägga fram en helt egen teori?
En långsökt teori dessutom, om att P-A skulle ha tagit bilen och kört en genväg som på den tiden inte ens fanns, parkerat sin bil någonstans i anslutning till Eva's föräldrahem, gått in på tomten och "lånat" en cykel för att sedan rulla ner för Långbacken och möta upp Eva...
Hur hann P-A i sådant fall dessutom med att vända och placera cykeln i motsatt färdriktning när han enligt tidsschemat måste ha attackerat Eva i stort sett omedelbart? Jag tycket att det är helt ofattbart att dom valde att bortse från "Sven's" vittnesmål, dessutom sa ju polisen att dom var helt övertygade om att cyklisten som "Sven" såg var Eva's var mördare, t.o.m. signalementet stämde ju in på P-A J...

Även om Bosse och Mark nu istället antog att P-A tog bilen och åkte efter Eva, så borde dom ändå ha diskuterat cykel-mannen och hans ev. roll i det hela betydligt mer i programmet. Cykel-mannen var ju en otroligt intressant iakttagelse! Vem om inte mördaren kommer likt en dåre cyklades i full fart och viker av in mot Bruket och i riktning mot mordplatsen vid just den tidpunkten? Cykel-mannen måste alltså ha befunnit sig vid Långbackens början exakt när mordet begicks insåg inte Bosse och Mark detta? Hade bägge dessa scenarion skett så hade ju P-A och Eva enligt Bosse och Mark's teori passerats av cyklisten vid Långbackens början ca. kl: 23:57-23:59 och cyklisten hade i sådan fall blivit ett huvudvittne som såg P-A och Eva tillsammans på mordplatsen.

Anledningen till att cyklisten som nästan körde på "Sven" aldrig någonsin hörde av sig till polisen beror givetvis på att cyklisten var P-A J.

Det nämndes i tv-programmet att man sökt vittnet "Sven" dock utan resultat. Nej jag tror inte att dom finner det osannolikt att cyklisten skulle kunna vara P. För i så fall faller väl Safariks teori om "läckage" platt? Han byggde väl mycket på den, när han trodde att P berättade en del av sanningen när han talade om att det stått en man med en hund och tittat in mot dungen där Eva låg?
Jag tror att Safarik och Åström bygger mycket av sin teori på de uppgifter dom fick av BÅ, vilket gick ut på att P inte i förväg visste att Eva skulle kliva av tidigare, för att rasta Laban. Bå säger också under samtalet med Åström att hon vanligtvis inte brukar skjutsa Eva hem , men tillägger också att Eva inte brukade ha för vana att gå sista vägen hem. Hur hon nu kunde vara så säker på det?
Jag förstår inte heller hur Safarik och Åström kan få ihop det om dom antar att P först tog bilen till Evas föräldrahem, och sedan lånade en cykel, och dessutom senare i hög fart skulle ha passerat vittnet "Sven".
Det mest sannolika är nog ändå att mördaren kom cyklande från centrum.

Vittnet "Sven" har ju tidigare diskuterats här i tråden och det antogs att han idag skulle vara i 70 års åldern. Jag tycker att någon som läser här i tråden borde veta vem det är? Lever han? Bor han kvar i Kramfors?
Citera
2017-02-07, 09:32
Medlem
Citat:

Det verkar så.
Citera
2017-02-07, 10:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag förstår inte heller hur Safarik och Åström kan få ihop det om dom antar att P först tog bilen till Evas föräldrahem, och sedan lånade en cykel, och dessutom senare i hög fart skulle ha passerat vittnet "Sven".
Det har du rätt i. Det går inte ihop det Safarik och Åström säger, att P både skall ha åkt bil och cyklat från centrum. Men det blir kanske lätt så här när man vet att man har fått tag i rätt gärningsman, att man tar i lite extra för att kunna övertyga andra. Att det sedan brister i logiken kanske man inte tycker är så viktigt. Det var väl så här det brukade bli för Kwast och Penttinen också, när de var säkra på att de hade hittat rätt gärningsman.
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Vittnet "Sven" har ju tidigare diskuterats här i tråden och det antogs att han idag skulle vara i 70 års åldern. Jag tycker att någon som läser här i tråden borde veta vem det är? Lever han? Bor han kvar i Kramfors?
Det kan ju ha varit t.ex. en bekant till någon av poliserna, någon som gärna ville hjälpa till. Det var väl ingen som hade sett någon cykelman, och man behövde kanske få in en sådan här uppgift för att ha tillräckliga skäl att göra husrannsakan hos, och häkta, Sture.
Senast redigerad av Draifos 2017-02-07 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in