Citat:
Ursprungligen postat av
sprithitler
men skyddar de mot pansarbrytande 7.62?
Ofta ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
sprithitler
Mitt svar som du svarar på är inte tänkt som en i laga mot 5.56 så mycket som för 7.62 och avsedd att illustrera att det inte är lika tydligt att 7.62 är för kraftig, stor och tung som det är att äldre och grövre kalibrar nog är det avseende personligt vapen.
Som sagt, i 9 fall av 10 (minst) är 7,62 onödigt kraftig för personligt vapen och det enda som märks av är dess nackdelar, ffa vikten.
Citat:
Det kan finnas många skäl till att använda 7.62 för personligt Vapen istället för 5.56, exempelvis logistik då det innebär att man inte behöver särskild ammo till skarpskytt och ksp. För förband med brist på/osäker tillgång till understödsvapen kan den större slagkraften i varje kula (särskilt i kombination med pansarbrytande ammunition) ha stor betydelse för förmågan att ö h t verka mot en lätt skyddad fiende.
Att ha två olika patrontyper för det vanliga infanteriet på kompani/bataljonsnivå är sällan eller aldrig ett logistiskt problem värt att nämna. Det är först när det på kompaninivå och under det börjar förekomma flera olika kalibrar strul uppstår, som när ett Bataljonsunderhåll plötsligt måste ha och fördela ut 9x19, 6,5x55, 7,62x51 och 8x63 i mängd, och alla till varsin lite oklara plats. Om alla enheter använder både 5,56 och 7,62 är det däremot enkelt.
7,62 pansarbrytande är bra, men kommer endast till sin egentliga rätt i KSP, och fiendemål som behöver pansaram är ändå lämpligare att förgöra med GRG, 40 mm Grt eller dylikt.
Citat:
Om man tillämpar marksmanship snarare än bly i luften så kommer den högre träffprocenten också att göra det personliga vapnet mer relevant i alla situationer och det kan också innebära att den kraftigare kalibern blir mer relevant.
Det gör folk väldigt sällan i praktiken eftersom mycket av elden är nedhållande, inte sällan mot en fiende man inte ens ser. Behovet att kunna bära med sig mycket ammunition är prio.
Citat:
Saken är inte slutgiltigt avgjord, men givet sunda vapenlagar så hade jag gärna både en AK4 och en AK5 i vapenskåpet.
Jag skulle säga att den är avgjord, speciellt för svenska förhållanden i Sverige. Är dock enig ang vapenlagar och vad som gärna fick stå i skåpet.