Citat:
Ursprungligen postat av
helsan
NO är inte helt avförd från utredningen om jag förstått rätt?
Polisen tror sig veta var, när och hur B dödades, deras uppfattning är att NO varit för full för att kunna ha en aktiv roll i dödandet, dock så tror polisen att NO kan veta mer om hur det gick till när B dödades, varför?
För att TM har berättat hur han dödade B eller för att B dödades innan NO gick ur bilen i hamnen?
Det som jag läst isländsk press hittills är att inget erkännande kommit från någon av de båda. Har dock ingen kännedom om de olika isländska tidningarnas trovärdighet.
Tänker att det som avgör att de misstänker att NO kan veta mer än han erkänner, kan vara det faktum att de har något på fötterna som vi inte vet. Kanske menar man att NO visserligen håller sig fast till samma historia, men att det kanske inte är så svårt om man håller fast vid att det enda man vet, är att man inte minns något (utom de två tjejerna)? Något mer minnes fragment kanske finns där ändå?
Jag kan tänka mig att har man inledningsvis förnekat på det bestämdaste att man inte minns något, kanske man inte vågar ändra sin story. Då skulle ju ens trovärdighet försvunnit till stor del. Men också kan man vara rädd för att bli misstänkt för delaktighet själv?
Men var det inte så att man satte statusen misstänkt på NO, istället för vittne, för att kunna försäkra sig om att han måste återvända till Island inför rättegång? Hur var det med det?
Eftersom man lagt locket på till stor del finns det säkert fynd, vittnesmål eller annat som styrker ett sådant antagande, som inte offentliggjorts?
T ex kan man tänka sig att obduktionen visar något. Birna åt ju strax innan hon misstänks ha blivit bortförd. Även om man inte på minuten kan se när Birna dog, kan man kanske se på maginnehållet om det börjat spjälkas ner. Fast hur det ser ut i själva magsäcken efter att man legat i vattten, vet jag inget om.
Även om hon har kräkts, kanske man kan se om maten börjat komma ner i tarmarna.Någon som vet?
I alla fall kan detta vara till hjälp för att avgöra när Birna dog. Att man på något sätt misstänker att hon dödades i ett tidigt skede, på väg ner till båten( då NO satt i bilen) eller strax efter.