2017-02-04, 22:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart de inte skulle erbjuda dig det och det har ingen sagt heller. Jag skrev att jag hade ordnat 0,79%.

Att amortering inte är en kostnad utan ett sparande besvarade Alpha ovan och vi har gått igenom det många gånger i tråden.
Det förstår jag också att det inte är en kostnad. Men det är en utgift.
2017-02-04, 23:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det förstår jag också att det inte är en kostnad. Men det är en utgift.

Du förstod inte det när du invände emot detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är rea nu, har vi någonsin haft lägre bokostnader än nu?

Men det är bra om du har lärt dig något.
2017-02-05, 02:36
Medlem
"Det fallande utbudet på bostadsrätter bidrog till att höja priserna. Samtidigt har amorteringskravet skapat en låsningseffekt på marknaden.
I takt med att politikerna pratar om sänkt vinstskatt och slopat upphovstak finns det fortsatt risk för inlåsning i avvaktan på konkreta åtgärder, skriver Fastighetsbyrån."

Någon som kan förklara hur amorteringskravet skapat en "låsningseffekt"?

Har varit med på endel budgivningar men ej köpt, skulle säga att från vad jag sett så stiger priserna fortfarande även om de kanske stannat av ett litet tag under 2016.

Någon som vet hur vanligt det är att hyresrätter görs om till bostadsrätter idag?
2017-02-05, 09:19
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
"Det fallande utbudet på bostadsrätter bidrog till att höja priserna. Samtidigt har amorteringskravet skapat en låsningseffekt på marknaden.
I takt med att politikerna pratar om sänkt vinstskatt och slopat upphovstak finns det fortsatt risk för inlåsning i avvaktan på konkreta åtgärder, skriver Fastighetsbyrån."

Någon som kan förklara hur amorteringskravet skapat en "låsningseffekt"?
Amorteringskravet gäller inte befintliga lån. Det gäller nya lån eller om du flyttar. Då undviker folk att flytta för att slippa amortera. Amorteringskravet borde ju gälla för alla självfallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Någon som vet hur vanligt det är att hyresrätter görs om till bostadsrätter idag?
I Stockholm har det minskat rejält nu, särskilt när Stockholms stad har stoppat alla ombildningar.
2017-02-05, 10:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Amorteringskravet gäller inte befintliga lån. Det gäller nya lån eller om du flyttar. Då undviker folk att flytta för att slippa amortera. Amorteringskravet borde ju gälla för alla självfallet.

I Stockholm har det minskat rejält nu, särskilt när Stockholms stad har stoppat alla ombildningar.

Amorteringskravet är i praktiken frivilligt eftersom inget hindrar att man höjer upp lånet till den ursprungliga nivån när man känner för det. Dvs. amortera ett år och hämta sedan tillbaks dina pengar som du har sparat/amorterat om du vill det.

Det är bra för det finns bättre sparformer än amortering och staten bör inte lägga sig i detta.
2017-02-05, 12:14
Medlem
74209821290s avatar
SBAB ser mörka moln på horisonten. http://www.di.se/nyheter/tre-morka-moln-over-boratten/

"Den senaste prognosen från SBAB spår en rörlig boränta på 3,1 procent i december 2019. Tvåårsräntan beräknas ligga på 3,9 procent och den femåriga räntan på 5 procent."

Jag sålde av till ett ungt par i veckan. Tre miljoner har dom nu i lån och tyckte att det var det värt för den fina BR dom fick, dom hade visserligen inte så mycket pengar kvar efter att alla månadens utgifter var betalade, men dom var helt på det klara med att det är en bra investering. Unga par har inte alls dom lönerna ni drar upp här emellanåt.
2017-02-05, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 74209821290
SBAB ser mörka moln på horisonten. http://www.di.se/nyheter/tre-morka-moln-over-boratten/

"Den senaste prognosen från SBAB spår en rörlig boränta på 3,1 procent i december 2019. Tvåårsräntan beräknas ligga på 3,9 procent och den femåriga räntan på 5 procent."

Jag sålde av till ett ungt par i veckan. Tre miljoner har dom nu i lån och tyckte att det var det värt för den fina BR dom fick, dom hade visserligen inte så mycket pengar kvar efter att alla månadens utgifter var betalade, men dom var helt på det klara med att det är en bra investering. Unga par har inte alls dom lönerna ni drar upp här emellanåt.

Oj en säljare säger köp vår produkt nu för det kommer bli dyrare snart

SBAB har i flera år kommit med regelbundna prognoser av det här slaget, bind räntan nu för snart är det för sent brukar det låta.
2017-02-05, 13:05
Medlem
Citat:

Låter som dom har en annan uppfattning än KI. Har för mig att högre räntor låg längre bort där.

Men rörlig ränta på 3.1% om två år skulle nog innebära över 2% KPI-ändring. Och en referensränta på 2%. Det är stor skillnad mot dagen -0.5%. Även om det inte är omöjligt så är det väl lite långsökt med en så snabb serie av höjningar från RB.
Även om dom ändrar sitt inflationsmål så tvivlar jag på att dom höjer så snabbt.

EDIT:
Kollade hos KI. December 2019 har dom 0.5% för såväl RB som ECB.
Och det skulle indikera en bolåneränta på 2% snarare.
Troligen är det så att SBAB räknar med en snabbare återhämtning än KI. Vem som får rätt för vi väl se.

Jag tror inte RB kan avvika så mycket från ECB. Och vad tror folk om ECB's styrränta. Hur snabbt kommer den att höjas?
Citat:
Rimligen är ränteutgiften mindre än 9% av deras disponibla inkomst. Dom bör nog ha minst 50K/mån brutto tillsammans.
Sedan åker dom på lite tvångssparande i form av amortering. Och det är väl inte så tokigt att dom sparar. (Men som svenne pekar på ovan. Det kan dom låna upp till efteråt. Så tvånget är mer temporärt. Men dom kan ju vilja spara ihop till en större kontantinsats).

Huruvida det är en bra investering eller inte får väl framtiden utvisa. Men är den bra belägen i en storstad så är det sannolikt något som på sikt stiger i pris. Sedan kan det komma dippar på vägen.
Senast redigerad av Alpha101 2017-02-05 kl. 13:16.
2017-02-05, 13:56
Medlem
Citat:

Precis så är det!

Man belånad sig upp till halsen, det är ju inga problem idag!

Det är precis det folk har uppgett tidigare. 25 procent av alla bolånetorskar klarar inte av en ökad boendekostnad motsvarande ynka 1000kr.

Men så är ju inte fallet enligt Svenne-i-Banan med pojkvänner!
2017-02-05, 14:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Precis så är det!

Man belånad sig upp till halsen, det är ju inga problem idag!

Det är precis det folk har uppgett tidigare. 25 procent av alla bolånetorskar klarar inte av en ökad boendekostnad motsvarande ynka 1000kr.

Men så är ju inte fallet enligt Svenne-i-Banan med pojkvänner!

Det är klart det inte är så och det har vi visat för dig tidigare flera gånger.

Citat:
Käften på dig. Det luktar illa

Starkt argumenterat, det är på den här nivån du ligger. Din desperation lyser så starkt igenom.
2017-02-05, 20:31
Avslutad
Citat:
Hej pucko!

Snart så. Det blir dock ingen rea för dig..

Det bästa du kan göra är att sälja din kåk innan du konkar.

Passa även på att övertala barnen att göra detsamma!

Bättre tips får du inte

Rövhål
"Snart"? Det har ni sagt i tio år
2017-02-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
"Snart"? Det har ni sagt i tio år

Japp. Priserna på öl, sallad bacon och spannmål bara för att nämna något, kommer stiga kraftigt och med det din värsta mardröm, räntan.

Snart vännen, snart!
Senast redigerad av Pompripossan 2017-02-05 kl. 21:33. Anledning: Yaus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in