Citat:
Ursprungligen postat av
nikitalord
Läser man innantill så är det inte uppgivet några 24000:- i uppvärmning utan detta är den uppskattade total driftkostnad.
Huset ser ju ut att ha stängbar del till ateljedelen, dvs då är det endast knappt 100m2 kvar att värma upp till 22-23 grader eller vad man vill ha och till detta räcker den minsta modellen av värmepump och är man smart lite elstöd i form av element som värmebegränsas och regleras så de bara puttar in med lite extra värme under avfrostningarna. Annons huset har ju även avisolerade golv enl besiktningsprotokollet samt möjlighet till vedeldning.
Bor på småländska höglandet dvs nästan norrlandzon på vintrarna, i ett 2 år äldre enplanshus med platta på mark, något större yta har ungefär samma kvadrat meter fönster värmepump samt direkt el pumpen som även går hela sommaren som AC för att bli av med värmen från de stora fönstren och uppvärmningskostnaden är inte ens hälften av vad ni spekulerat fram i tråden.
Bor i hus, 160 kvm, två luftvärmepumpar + kamin och sen direktverkande el. Uppvärmningskostnaden ligger utslaget per helår på knappt 3000:- per månad. Du menar att du har mindre än 12.000:- i uppvärmningskostnad per helår? Ursäkta, men det tror jag inte på - så pass många hus av varierande storlek, kvalitet, isolering, fönstertyper, uppvärmningssätt m.m har jag sett/upplevt och känner folk som bor i att jag avfärdar dina siffror omgående...