2017-02-05, 13:34
  #17725
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Så kan det nog vara. Precis som du säger så räcker inte 24.000:- till för att värma upp ett större hus, iaf om man ska ha det någorlunda ombonat (typ minst 18-19 grader). Visserligen ger luftvärmepumpen rätt bra effekt men den är ju begränsad till en viss del av huset. Så det vete fan hur de pallrat sig igenom vintrarna om de nu faktiskt bott där då, kanske har de kört med väldigt varma kläder...? Lite märkligt är det faktiskt.

I energirapporten står att det inte gått att få fram faktiska siffror utan man haft gjort en uppskattning... Dvs troligtvis en rätt dålig uppskattning baserad på liknande hus och att man inte vill skrämma iväg spekulanter
Citera
2017-02-05, 13:39
  #17726
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Så kan det nog vara. Precis som du säger så räcker inte 24.000:- till för att värma upp ett större hus, iaf om man ska ha det någorlunda ombonat (typ minst 18-19 grader). Visserligen ger luftvärmepumpen rätt bra effekt men den är ju begränsad till en viss del av huset. Så det vete fan hur de pallrat sig igenom vintrarna om de nu faktiskt bott där då, kanske har de kört med väldigt varma kläder...? Lite märkligt är det faktiskt.

Kan man ha delat av huset och bara värmt upp en mindre del som man bott i, och låtit resten stå relativt kallt? Vanligt förr i tiden.
Citera
2017-02-05, 15:06
  #17727
Medlem
Läser man innantill så är det inte uppgivet några 24000:- i uppvärmning utan detta är den uppskattade total driftkostnad.

Huset ser ju ut att ha stängbar del till ateljedelen, dvs då är det endast knappt 100m2 kvar att värma upp till 22-23 grader eller vad man vill ha och till detta räcker den minsta modellen av värmepump och är man smart lite elstöd i form av element som värmebegränsas och regleras så de bara puttar in med lite extra värme under avfrostningarna. Annons huset har ju även avisolerade golv enl besiktningsprotokollet samt möjlighet till vedeldning.

Bor på småländska höglandet dvs nästan norrlandzon på vintrarna, i ett 2 år äldre enplanshus med platta på mark, något större yta har ungefär samma kvadrat meter fönster värmepump samt direkt el pumpen som även går hela sommaren som AC för att bli av med värmen från de stora fönstren och uppvärmningskostnaden är inte ens hälften av vad ni spekulerat fram i tråden.
Citera
2017-02-05, 15:17
  #17728
Medlem
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1652029

genomgående tegel tema, ser t.om ut att inte vara dekortegel utan blankt plastfusktegel?
__________________
Senast redigerad av nikitalord 2017-02-05 kl. 15:20.
Citera
2017-02-05, 15:24
  #17729
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1652029

genomgående tegel tema, ser t.om ut att inte vara dekortegel utan blankt plastfusktegel?

Wow, där fick jag mitt lystmäte av fusktegel för dagen! Måste vara någon med bakgrund i Mellanöstern som bor där.
Citera
2017-02-05, 15:26
  #17730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1652029

genomgående tegel tema, ser t.om ut att inte vara dekortegel utan blankt plastfusktegel?
Det råder ingen tvekan angående vilken del av världen nuvarande ägarna kommer ifrån iaf!
Citera
2017-02-05, 19:12
  #17731
Moderator
rotadents avatar
Vet inte om denna har varit uppe förut, men det är en fantastisk lägenhet. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den på studs och renoverat varsamt. Kärlek vid första ögonkastet.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-6rum-kungsholmen-stockholms-kommun-garvargatan-7,-5-tr-10839975
Citera
2017-02-05, 19:30
  #17732
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vet inte om denna har varit uppe förut, men det är en fantastisk lägenhet. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den på studs och renoverat varsamt. Kärlek vid första ögonkastet.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-6rum-kungsholmen-stockholms-kommun-garvargatan-7,-5-tr-10839975

Den kan man få mycket snygg om man gör det rätt! Underbar lägenhet verkligen!
Citera
2017-02-05, 20:40
  #17733
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Wow, där fick jag mitt lystmäte av fusktegel för dagen! Måste vara någon med bakgrund i Mellanöstern som bor där.
Det är t.o.m. en minaret målad på väggen.
Citera
2017-02-05, 20:44
  #17734
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vet inte om denna har varit uppe förut, men det är en fantastisk lägenhet. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den på studs och renoverat varsamt. Kärlek vid första ögonkastet.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-6rum-kungsholmen-stockholms-kommun-garvargatan-7,-5-tr-10839975

Mnja. Carolyn tar på sina aristokratiska glasögon. För det första ligger lägenheten högst upp, med takfönster i en hel del rum. Inte så fint.

Att kalla piskbalkongen för balkong/terrass får Carolyn att le lite...

Varför särskilt fota tjänstefolkets ringsignal-låda?

Och varför fota pigans sängalkov, som är sisådär 60 cm?
Citera
2017-02-05, 22:16
  #17735
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Läser man innantill så är det inte uppgivet några 24000:- i uppvärmning utan detta är den uppskattade total driftkostnad.

Huset ser ju ut att ha stängbar del till ateljedelen, dvs då är det endast knappt 100m2 kvar att värma upp till 22-23 grader eller vad man vill ha och till detta räcker den minsta modellen av värmepump och är man smart lite elstöd i form av element som värmebegränsas och regleras så de bara puttar in med lite extra värme under avfrostningarna. Annons huset har ju även avisolerade golv enl besiktningsprotokollet samt möjlighet till vedeldning.

Bor på småländska höglandet dvs nästan norrlandzon på vintrarna, i ett 2 år äldre enplanshus med platta på mark, något större yta har ungefär samma kvadrat meter fönster värmepump samt direkt el pumpen som även går hela sommaren som AC för att bli av med värmen från de stora fönstren och uppvärmningskostnaden är inte ens hälften av vad ni spekulerat fram i tråden.

Bor i hus, 160 kvm, två luftvärmepumpar + kamin och sen direktverkande el. Uppvärmningskostnaden ligger utslaget per helår på knappt 3000:- per månad. Du menar att du har mindre än 12.000:- i uppvärmningskostnad per helår? Ursäkta, men det tror jag inte på - så pass många hus av varierande storlek, kvalitet, isolering, fönstertyper, uppvärmningssätt m.m har jag sett/upplevt och känner folk som bor i att jag avfärdar dina siffror omgående...
Citera
2017-02-06, 02:11
  #17736
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vet inte om denna har varit uppe förut, men det är en fantastisk lägenhet. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den på studs och renoverat varsamt. Kärlek vid första ögonkastet.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-6rum-kungsholmen-stockholms-kommun-garvargatan-7,-5-tr-10839975
Den var vacker.
Gillade örnen ovan dörren.
Takfönstren och takmålningarna var mkt fina och utsikten var helt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in