2017-02-04, 11:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det kan omöjligt räcka med luftvärmepumpen med tanke på att huset har väldigt stora glaspartier och bara 2-glasfönster, sen verkar det finnas en kamin och en öppen spis - men det senare är ju att elda för kråkorna.

Gissar att de haft fristående elradiatorer på strategiska ställen, annars lär det vara djävulskt kallt där om vintern...

Ja, man får nog räkna med att hitta en ny värmelösning och räkna in det i priset på huset. Fjärrvärme eller berg/jordvärme kanske. Det finns förstås massor av hus byggda på den tiden som är anpassade för direktverkande el, på den tiden vi hade elen nästan gratis. Det var dock ett tag sen, så man kan undra lite hur nuvarande ägare löste det under övergångsperioden... Som du säger lär det vara svinkallt där inne.
Citera
2017-02-04, 11:58
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vet inte om detta objekt varit uppe tidigare, ber om ursäkt i så fall. Hur som helst rena drömmen.
https://www.perjansson.se/till-salu/saltsjobaden-solsidan-havsstigen-4/

man vet att det är dyrt när det inte är pris utsatt .
Detta är väl ett sånt objekt som man använder devisen

"Måste du fråga vad det kostar har du inte råd"

nån som kan komma med en gissning vad det kostar?
Citera
2017-02-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
man vet att det är dyrt när det inte är pris utsatt .
Detta är väl ett sånt objekt som man använder devisen

"Måste du fråga vad det kostar har du inte råd"

nån som kan komma med en gissning vad det kostar?
Skulle gissa på mellan 35-40 milj.
Citera
2017-02-04, 13:14
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, man får nog räkna med att hitta en ny värmelösning och räkna in det i priset på huset. Fjärrvärme eller berg/jordvärme kanske. Det finns förstås massor av hus byggda på den tiden som är anpassade för direktverkande el, på den tiden vi hade elen nästan gratis. Det var dock ett tag sen, så man kan undra lite hur nuvarande ägare löste det under övergångsperioden... Som du säger lär det vara svinkallt där inne.

Det är ju inte så enkelt att bygga in den typen av värme som du nämner, det kräver ju ett slutet system som är vattenburet. Har man haft t.ex oljepanna innan så funkar det perfekt att övergå till bergvärme (mina föräldrar gjorde det med en hiskelig besparing per år) men annars som i det här husets fall så måste en massa metallrör dras mellan rummen och elementen - sånt som normalt dras dolt i väggar och liknande. Det här huset skulle mer se ut som en stor jävla hembränningsapparat om man eftermonterar bergvärme...
Citera
2017-02-04, 14:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Skulle gissa på mellan 35-40 milj.
Tror jag också. Rekordet på Solsidan är 38 milj.
Citera
2017-02-04, 17:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det är ju inte så enkelt att bygga in den typen av värme som du nämner, det kräver ju ett slutet system som är vattenburet. Har man haft t.ex oljepanna innan så funkar det perfekt att övergå till bergvärme (mina föräldrar gjorde det med en hiskelig besparing per år) men annars som i det här husets fall så måste en massa metallrör dras mellan rummen och elementen - sånt som normalt dras dolt i väggar och liknande. Det här huset skulle mer se ut som en stor jävla hembränningsapparat om man eftermonterar bergvärme...

Haha, sant i och för sig. Men något måste man nog göra... Helst utan att paja utseendet på ett fint hus.
Citera
2017-02-04, 17:17
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Det kan omöjligt räcka med luftvärmepumpen med tanke på att huset har väldigt stora glaspartier och bara 2-glasfönster, sen verkar det finnas en kamin och en öppen spis - men det senare är ju att elda för kråkorna.

Gissar att de haft fristående elradiatorer på strategiska ställen, annars lär det vara djävulskt kallt där om vintern...
På planritningen står det "panna" angivet i tvättstugan. På bilden av tvättstugan ser man spår av någon installation i hörnet som är närmast öppna spisen på andra sidan väggen, och där finns också ett sotigt hål i väggen högst upp. I huset syns inga som helst spår av vattenradiatorer, och inte heller någon ventilation. Jag tror att huset haft en oljepanna, utvändig nedgrävd oljetank, samt vattenburen golvvärme. Av någon anledning har detta tagits ur bruk utan att ersättas av något vettig ny lösning. Har de kört lösa el-element så är tycker jag driftkostnaden 24 000 kr per år bara känns rimlig om huset stått obebott vintertid och endast snåluppvärmts för att förhindra frysskador.
Citera
2017-02-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
På planritningen står det "panna" angivet i tvättstugan. På bilden av tvättstugan ser man spår av någon installation i hörnet som är närmast öppna spisen på andra sidan väggen, och där finns också ett sotigt hål i väggen högst upp. I huset syns inga som helst spår av vattenradiatorer, och inte heller någon ventilation. Jag tror att huset haft en oljepanna, utvändig nedgrävd oljetank, samt vattenburen golvvärme. Av någon anledning har detta tagits ur bruk utan att ersättas av något vettig ny lösning. Har de kört lösa el-element så är tycker jag driftkostnaden 24 000 kr per år bara känns rimlig om huset stått obebott vintertid och endast snåluppvärmts för att förhindra frysskador.

Vad är det som står till vänster om torktumlaren?
Är det en varmvattenberedare?
Citera
2017-02-04, 18:40
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Tror också på teorin om vattenburen golvvärme, men hur den drivits vågar jag inte gissa på. Golvvärme är ovanligt på så gamla hus, och då det ser ut som ett dödsbo tror jag ingen upplyst mäklaren som i sin tur inte har riktig koll.
Citera
2017-02-04, 19:04
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det som står till vänster om torktumlaren?
Är det en varmvattenberedare?
Ja, enligt planritningen ska det vara det. Och det är ju logiskt att den hamnar där ifall där tidigare stått en värmepanna, med tanke på anslutningar o dyl.
Senast redigerad av Evaristo 2017-02-04 kl. 19:07.
Citera
2017-02-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vet inte om detta objekt varit uppe tidigare, ber om ursäkt i så fall. Hur som helst rena drömmen.
https://www.perjansson.se/till-salu/saltsjobaden-solsidan-havsstigen-4/

Ja, det har varit uppe innan.
Citera
2017-02-05, 02:03
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Så kan det nog vara. Precis som du säger så räcker inte 24.000:- till för att värma upp ett större hus, iaf om man ska ha det någorlunda ombonat (typ minst 18-19 grader). Visserligen ger luftvärmepumpen rätt bra effekt men den är ju begränsad till en viss del av huset. Så det vete fan hur de pallrat sig igenom vintrarna om de nu faktiskt bott där då, kanske har de kört med väldigt varma kläder...? Lite märkligt är det faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in