2017-02-05, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag har missat det fetstilta. Källa?

Jag är nog slarvig med vad jag skriver.

Tror att jag läst att hon inte ville vittna på Grönland, så det kom aldrig till domstol där. Att hon sedan blev efterfrågad av den isländska polisen för att berätta sin historia i Birnas utredning. Men har därefter inte hört något om det. Det ingår förmodligen i det utredningsarbete som inte offentliggjorts.
Citera
2017-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Tror att jag läst att hon inte ville vittna på Grönland, så det kom aldrig till domstol där. Att hon sedan blev efterfrågad av den isländska polisen för att berätta sin historia i Birnas utredning. Men har därefter inte hört något om det. Det ingår förmodligen i det utredningsarbete som inte offentliggjorts.

Tror jag läst att utredningen på Grönland lades ner p.g.a brist på bevis.

Har inte läst något om att inte vilja vittna. Källa?
Citera
2017-02-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kanske inte så konstigt om hon inte vill vittna på Grønland?

Citat:
http://www.kamikposten.gl/2017/02/04/debat-paa-island-om-vold-ogsaa-om-groenland/
Over 42 % af kvinderne på Island over 16 år har oplevet vold, sammenlignet med 62,4 % af kvinder på Grønland over 17 år.

Tallene ovenfor kan sagtens være højere, da der ved tabu-emner oftest findes mørketal, altså sager der ikke ryger i nogen statistikker, ikke anmeldes m.v. Når kvinder bliver udsat for vold på Grønland, er voldsudøveren oftest en nuværende eller tidligere partner.

Politiet på Grønland blev i 2015 kaldt ud til omkring 1.827 tilfælde af husspektakler i et land med knap 55.000 indbyggere, dertil blev politiet tilkaldt til 125 tilfælde af særligt grov vold.

-------------
Det gentages også ofte af politiet, der engagerer sig i sociale aspekter af samfundet i samråd med det kriminalpræventive råd samt alkohol,- og narkotikarådet på Grønland, at alkohol er involveret i næsten alle sager om vold og krænkelser på Grønland.

Hashmisbrug er også et stort problem for Grønland, og ofte sker der blandingsmisbrug mellem hash og alkohol.
Der er endnu ikke udformet en “stalker-lov”, men der kan nu gives tilhold mod forfølgende partnere, som udelukker de voldelige, fra at nærme sig deres ofre i op til 5 år.

-------------

Andelen af vold mod kvinder, altså kønsbestemt vold, er rigtigt, rigtigt høj på Grønland.

Anmeldelser kan være svære at optage og forfølge for politiet, da lovgivningen ikke er særligt opdateret på områder som omhandler vold.
Der er slet ingen stalking-lovgivning.
Grønland vedtog en ligestillingslov i 2013.

Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-05 kl. 19:31.
Citera
2017-02-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte så svårt att tycka på telefonsymbolen och därefter trycka det senast slagna numret.
Du kan alltså göra dessa moment som stupfull och däckad?
Citera
2017-02-05, 19:59
Medlem
Gällande kvinnan på Grönland så lades åtalet ner i brist på bevis, och nu i efterhand har hon uppmuntrats göra om anmälningen eller något sånt. Vet inte om hon gjorde något av det, men hon ville inte kommentera i alla fall.

Gällande de upprepade samtalen till Maria bartendern, han har ringt via facebook messenger. Där behöver du bara trycka på telefonknappen.
Citera
2017-02-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa

Har NO uppgett att han var däckad = att han sov under bilresan?

Jag har fått för mig att vissa medier fått om bakfoten att NO har flickvän, den de egentligen har skrivit om är tjejen som NO ringde när B försvann, vilket inte är hans flickvän. Har du någon källa som reder ut det?
Citera
2017-02-05, 20:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror jag läst att utredningen på Grönland lades ner p.g.a brist på bevis.

Har inte läst något om att inte vilja vittna. Källa?

Antar du har rätt. Jag minns nog / tolkade det fel.

Letat och det enda jag hittar är denna artikel från Visir 30/1-17

http://www.visir.is/endurtekid-hvott-til-ad-leggja-aftur-fram-kaeru-a-hendur-skipverjanum-fyrir-kynferdisbrot/article/2017170128944

"Greenland woman says she repeatedly encouraged by their countries to challenge again crew of Greenland trawler Polar Nanoq for sexual offenses. The case never went to court at the time the alleged perpetrator of the matter is one of the crews has been remanded on suspicion of murder in the case Birnu Brian's daughter. "

"The woman, who commented on the incident on Facebook, says he will not report the case back to the moment and hope to people to stop sending her a message of this. She wants a little comment further on the matter told indicator. The bears disappeared and discussion of the case have affected itself but the issue has been widely discussed in Greenland because the crew of two, who are in custody, are Greenland. "
Citera
2017-02-05, 21:53
Medlem
Citat:
Har NO uppgett att han var däckad = att han sov under bilresan?

Jag har fått för mig att vissa medier fått om bakfoten att NO har flickvän, den de egentligen har skrivit om är tjejen som NO ringde när B försvann, vilket inte är hans flickvän. Har du någon källa som reder ut det?
Det är här i tråden jag läst att NO har en flickvän.
Citera
2017-02-05, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa

Inte som däckad, men som stupfull så skulle jag sannolikt kunna göra ett par säkra knapptryckningar, absolut.
Citera
2017-02-05, 22:21
Medlem
Om NO og T var sammen om gjerningen ville de sikkert ha pratet ihop om hva de skulle säga om de blev gripna.

No säger han minns inte, men att trodde han hade sett två flickor i bilen på ett punkt. T har troligen gett en helt annan förklaring av kvällen.

Om det var så att B trode hon skulle bli körd hem och därför satt lugn i bilen i hamnen, ville kanske också No tro att flickan (flickorna) skulle bli körd hem. Kanske var han för berusad till att reflektera över att det satt någon andre i bilen, eller hur de såg ut. Om T mördade henne ensam efter att NO var ute av bilen, ville han troligen dölja det när han kom tillbaka, också för NO.

NO har enligt medier inte ändrat sin förklaring, så troligen har T ändrat på sin.

Om NO hade blackout, betyder det kanske inte att han har sovit hela tiden. Blackout är en kortvarig förlamelse av hippocanmpus som drabbar kortidsminnet. Det finns också något som heter brown out, att man minns vissa fragment.
Citera
2017-02-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Om NO og T var sammen om gjerningen ville de sikkert ha pratet ihop om hva de skulle säga om de blev gripna.

No säger han minns inte, men att trodde han hade sett två flickor i bilen på ett punkt. T har troligen gett en helt annan förklaring av kvällen.

Om det var så att B trode hon skulle bli körd hem och därför satt lugn i bilen i hamnen, ville kanske också No tro att flickan (flickorna) skulle bli körd hem. Kanske var han för berusad till att reflektera över att det satt någon andre i bilen, eller hur de såg ut. Om T mördade henne ensam efter att NO var ute av bilen, ville han troligen dölja det när han kom tillbaka, också för NO.

NO har enligt medier inte ändrat sin förklaring, så troligen har T ändrat på sin.

Om NO hade blackout, betyder det kanske inte att han har sovit hela tiden. Blackout är en kortvarig förlamelse av hippocanmpus som drabbar kortidsminnet. Det finns också något som heter brown out, att man minns vissa fragment.

Ja, jag tror som du. NO har vidhålligt berättat sin minnesbild och aldrig ändrat den. Till skillnad från T sannorligen. Men det måste finnas mer som binder T till detta. Efterarbetet. Att rengöra och tvätta bilen.
Citera
2017-02-05, 23:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag tror som du. NO har vidhålligt berättat sin minnesbild och aldrig ändrat den. Till skillnad från T sannorligen. Men det måste finnas mer som binder T till detta. Efterarbetet. Att rengöra och tvätta bilen.

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/05/kaerufresturinn_12_vikur_fra_handtoku/

"Prosecution period of 12 weeks from arrest"

Man fortsätter förstås att leta efter telefonen och kläder.
Tänker att även rengöringsgrejorna behövde han ju också göra sig av med, förutom att han måste varit och gjort dessa inköp. Det går väl lätt för polisen att hitta ställen där detta sålts denna morgon.

Men på vilka grunder kan de hålla kvar TMO, men inte NO? Räcker det med att man misstänker att TMO gjort sig av med kroppen efter att han lämnat av NO vid båten, rengjort bilen mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in