2017-02-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Det kan være at T är drogberoende själv. Kanskje rör det seg inte bara om hasj. M sa at han virket nykter da han var på puben. Kanskje det var för att det var han som körde bilen.Enligt M fick han några øl av NOs vinst (vinsten var 8 öl) Det kan jo vara at T i tidsrommet mellom kl. 03.30 og 05.30 har tagit droger som tar bort känslan av samvete. Kanske han inte heller minns. Eller så har han planerat det.

Det kan vara så att B satt i bilen, trode hon skulle hem. Alt hende efter att NO var ute av bilen.

NO mins ett viktigt øyeblikk, han trode han såg två flickor i baksätet. Det var ett vendepunkt, polisen visste då at de två männen inte har samordnat sine förklaringar. Varför det? Tydligen har T berättat något annat än att det fanns två flickor i baksätet?

Allt verkar entydigt på att NO var starkt berusad och jag tror inte hans medvetandegrad var särskilt påtaglig, snarast försumbar, den kvällen (han blev utkastad från puben pga att han låg sovandes över bordet) och inte heller under bilfärden. Sedan stöp han i säng (enligt någon besättningsman).

Jag har funderat på detta som NO angett som betydelsefull vändning eller dylikt.

Jag tror att det viktiga ögonblicket var när han insåg att det var MGM som sagt vi har TVÅ tjejer i baksätet och poliserna övertygar honom att det är bevisat att den bara finns DNA från den mördade Birna och han inser att MGM ljugit och fått honom att tro att det var två. Och inser vad som hänt samt att MGM därmed försökte involvera honom i en händelse han inte medverkat i. Samt konsekvensen att MGM försökte förflytta skuldbördan på honom.

Den insikten var ett avgörande ögonblick. En av dom ljög och det var inte NO.
Citera
2017-02-05, 00:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är enig med dig där. Besättningen på båten han tydligen jobbat på i sex år intygar det också. Däremot har jag inte sett att dom uttalat sig i samma ordalag om MGM. Om jag ens sett några.

Man jobbar ganska tätt samman på en båt och under många gånger tuffa förhållanden, vilket s.a.s gör att man lätt kan se vad folk "går för".

NO är nog vit som snö, som sagt.

Jupp .. och det gör att hoppet om mänskligheten består, här.
Citera
2017-02-05, 10:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Kan inte somna om förrän jag rättar till mitt fel...

ENDAST HON / HON ENSAM

Hon är en av oss - vi är endast hon / hon ensam

På väg ut i livet

på väg ut att roa sig

på väg ut i det som lyser om natten

Att dansa med ingen

att dansa med alla

att dansa med allt som henne givits

På väg ut från stället

på väg runt i staden

på väg upp på Laugavegur

Där som hon kommer fram till blommor på marken

ett helt hav av blommor

i cellofan

Och lite längre - lågande ljus

marken ett hav

av lågande ljus

Där som hon står

där som hon stirrar

där som hon ser sina nästa steg

i brand en januarimorgon

Tack för en fantastiskt fin dikt och fin översättning! Inte för att jag kan isländska, men den kan säkert inte bli bättre. Och tack för att du har hjälpt oss här i tråden med översättning av artiklar, Disalicious.

Då var det som dom flesta av oss här i tråden trodde - att Thomas förmodligen är den skyldige. Hoppas bara att polisen kan bevisa det också, för nåt erkännande lär vi knappast få.
Citera
2017-02-05, 10:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
TM konto är iaf raderat men inte NO skulle det va polisen tycker man båda två skulle vara raderade,och att nån annan än polisen skulle raderat tror jag inte på för då skulle hans konto varit raderat för länge sen.
Jag är inte särskilt tekniskt bevandrad när det gäller internet, men varför tror du att kontot är raderat? Isländsk polis har väl bara gjort så som svensk polis brukar göra i såna här ärenden, låst kontot för utomstående medan dom går igenom innehållet?
Citera
2017-02-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag är inte särskilt tekniskt bevandrad när det gäller internet, men varför tror du att kontot är raderat? Isländsk polis har väl bara gjort så som svensk polis brukar göra i såna här ärenden, låst kontot för utomstående medan dom går igenom innehållet?

Det låstes för sent för det,dagen före det försvann fick flickvännen bort namnet sitt i statusen där det stod vem han hade förhållande med,dagen efter försvann kontot ,och det samma skulle ha hänt NO konto men det stod kvar orört,och enligt medierna tror dom att han själv gett inloggningsuppgifter till sin advokat som förmedlat dem till de närmaste.
Citera
2017-02-05, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Allt verkar entydigt på att NO var starkt berusad och jag tror inte hans medvetandegrad var särskilt påtaglig, snarast försumbar, den kvällen (han blev utkastad från puben pga att han låg sovandes över bordet) och inte heller under bilfärden. Sedan stöp han i säng (enligt någon besättningsman).

Jag har funderat på detta som NO angett som betydelsefull vändning eller dylikt.

Jag tror att det viktiga ögonblicket var när han insåg att det var MGM som sagt vi harr TVÅ tjejer baksätet och poliserna övertygar honom att det är bevisat att den bara finns DNA från den mördade Birna och han inser att MGM ljugit och fått honom att tro att det var två. Och inser vad som hänt samt att MGM därmed försökte involvera honom i en händelse han inte medverkat i. Samt konsekvensen att MGM försökte förflytta skuldbördan på honom.

Den insikten var ett avgörande ögonblick. En av dom ljög och det var inte NO.

Enltigt Kamikposten 24/1-17

http://www.kamikposten.gl/2017/01/24/mistaenkt-koerer-alene-det-meste-af-natten/

Har ingen aning om vilken dignitet och trovärdighet de olika tidningarna har. Detta var ju också ganska länge sedan.

"None other than the two men seen on video recordings in the morning on January 14, and there are no indications that anyone else on the ship have been awake or have been aware of the men's chores, or their late arrival to the ship."

Angående de två tjejerna, kan det kanske vara så att TMO sagt att de inte haft några tjejer ALLS i bilen? De intervjuades separat innan de fått information om Birnas blod identifierats i bilen.
I en hyrbil måste det finnas DNA från en mängd olika personer. Det går nog inte säga att man bara hittat DNA från en person. I Birnas fall ledade man specifikt efter blod/hennes DNA.
Citera
2017-02-05, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Jussom|59810269]Jag tror NO är oskyldig och han har ju vittnat och skulle han va inblandad kommer nog TM att vittna om det,för han har inget att förlora.[/QUOTE

I mina tankar är NO helt oskyldig, på sin höjd skulle han kunna dölja något han sett/vet.
TMO är helt ensam skyldig för bortförande och mördandet av Birna.

Ett hemskt utfall skulle kunna bli:
Ingen kan dömas för mordet i brist på bindande bevis, ofullständig indiciekedja.
NO blir aldrig helt rentvådd.
TMO döms bara för narkotikabrott.

Jag ber att detta inte ska ske.
Citera
2017-02-05, 16:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett verkligen hemskt utfall.

Detta vore verkligen ett hemskt utfall.

Tyvärr finns det en risk att ingen kommer att dömas för detta mord p. g. a. det du omnämner.

Det är helt riktigt att NO lär aldrig bli helt rentvådd - om man nu tror att han är helt oskyldig.

Risken finns att TMO endast kommer att dömas för narkotikabrott.

Vi får verkligen hoppas att utfallet inte kommer att bli detta sätt!
Citera
2017-02-05, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta vore verkligen ett hemskt utfall.

Tyvärr finns det en risk att ingen kommer att dömas för detta mord p. g. a. det du omnämner.

Det är helt riktigt att NO lär aldrig bli helt rentvådd - om man nu tror att han är helt oskyldig.

Risken finns att TMO endast kommer att dömas för narkotikabrott.

Vi får verkligen hoppas att utfallet inte kommer att bli detta sätt!

Vi får hoppas på något av det här:

http://www.islandsbloggen.com/2017/02/fullt-i-hallgrimskirkja-pa-birna.html

"I nästa vecka räknar polisen med att både få obduktionsrapporten och svar på flera dna-prover som skickats till Sverige för analys. Det handlar bland annat om prover från den misstänkta gärningsmannens kläder, från hyrbilens klädsel både på passagerarplatsen och från baksätet samt från bagageutrymmet."
Citera
2017-02-05, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mannen har överklagat häktningsbeslutet."

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får hoppas på något av det här:

http://www.islandsbloggen.com/2017/02/fullt-i-hallgrimskirkja-pa-birna.html

"I nästa vecka räknar polisen med att både få obduktionsrapporten och svar på flera dna-prover som skickats till Sverige för analys. Det handlar bland annat om prover från den misstänkta gärningsmannens kläder, från hyrbilens klädsel både på passagerarplatsen och från baksätet samt från bagageutrymmet."

Citat från Islandsbloggen:

"Mannen har överklagat häktningsbeslutet. Det kommer att prövas av Hæstiréttur Íslands inom de närmaste dagarna."

Denne man kommer aldrig att erkänna något - precis som GM i LH-mordet. Spelar nog ingen roll vad som ev. framkommer. Ett "skambrott" är inget man gärna erkänner.

Vi får verkligen hoppas att obduktionsrapporten samt svar på ett antal DNA-prover kommer att ge något.
Citera
2017-02-05, 18:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Citat från Islandsbloggen:

"Mannen har överklagat häktningsbeslutet. Det kommer att prövas av Hæstiréttur Íslands inom de närmaste dagarna."

Denne man kommer aldrig att erkänna något - precis som GM i LH-mordet. Spelar nog ingen roll vad som ev. framkommer. Ett "skambrott" är inget man gärna erkänner.

Vi får verkligen hoppas att obduktionsrapporten samt svar på ett antal DNA-prover kommer att ge något.

Håller med dig. Är övertygad att denna man är en våghalsig typ, som tar risker och tror att han ska komma undan.

Att lura in en kvinna i sin bil, mitt bland folk, ha med sig vittne i bilen, kanske vara medveten om att han synts i en övervakningskamera på golfbanan och ändå skrida till verket. Att sedan mitt på morgonen köra fram och tillbaka i hamnen ( vem gör det en söndag morgon???), plantera skor ( hade han handskar på sig när han tog av skorna eller var han så säker att han skulle komma undan?) och tro att ingen skulle upptäcka något är väldigt fräckt.
På det tro att eftersom man kommer undan med mord, kommer ingen att undersöka fartyget efter varken id-kort, knark eller besudlade kläder.

Vad hände med det grönländska kvinnliga vittnet som utpekats som våldtäktsoffer för TMO? Hon är med stor säkerhet inte det enda. Varför vill hon inte vittna????

Om TMO inte fälls, är han en mycket farlig man att släppa ut.
Citera
2017-02-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med dig. Är övertygad att denna man är en våghalsig typ, som tar risker och tror att han ska komma undan.

Att lura in en kvinna i sin bil, mitt bland folk, ha med sig vittne i bilen, kanske vara medveten om att han synts i en övervakningskamera på golfbanan och ändå skrida till verket. Att sedan mitt på morgonen köra fram och tillbaka i hamnen ( vem gör det en söndag morgon???), plantera skor ( hade han handskar på sig när han tog av skorna eller var han så säker att han skulle komma undan?) och tro att ingen skulle upptäcka något är väldigt fräckt.
På det tro att eftersom man kommer undan med mord, kommer ingen att undersöka fartyget efter varken id-kort, knark eller besudlade kläder.

Vad hände med det grönländska kvinnliga vittnet som utpekats som våldtäktsoffer för TMO? Hon är med stor säkerhet inte det enda. Varför vill hon inte vittna????

Om TMO inte fälls, är han en mycket farlig man att släppa ut.

Jag har missat det fetstilta. Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in