2017-02-04, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Vilken vacker dikt
Hallgrímur är en duktig författare och poet, även far till mina kusiner

Försöker mig på översättning, utan google translate

Kan inte somna om förrän jag rättar till mitt fel...

ENDAST HON / HON ENSAM

Hon är en av oss - vi är endast hon / hon ensam

På väg ut i livet

på väg ut att roa sig

på väg ut i det som lyser om natten

Att dansa med ingen

att dansa med alla

att dansa med allt som henne givits

På väg ut från stället

på väg runt i staden

på väg upp på Laugavegur

Där som hon kommer fram till blommor på marken

ett helt hav av blommor

i cellofan

Och lite längre - lågande ljus

marken ett hav

av lågande ljus

Där som hon står

där som hon stirrar

där som hon ser sina nästa steg

i brand en januarimorgon

Citera
2017-02-04, 11:29
Medlem
Færøske KVF har et mini interview med kokken fra Polar Nanoq.
http://kvf.fo/netvarp/sv/2017/02/03/20170203lagnutururinhjapolarnanoc
Jeg ved ikke hvor meget færøsk i forstår, men jeg kan kort opsummere (dog på dansk, beklager):

Han starter med at vise de to sidste billeder han har taget af de to mistænkte. Han siger at han er lettet over at den ene er løsladt - og at denne, som har været ombord i 5-6 år, altid har været den søde dreng ombord. Sød, rar, ærlig og altid klar at hjælpe. Han må have været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, for han kan slet ikke forestille sig at NO skulle have gjort noget.

Om selve natten/morgenen:
Siger han at NO kommer ombord og går i seng (hvis man har drukket til de lyse timer er man bare træt og vil sove)
Når de har fisket 1½ døgn sejler de tilbage, og får at vide at der er noget galt med en pumpe i maskinrummet. Han oplever ingen dramatik, og det føltes ikke som at de to mistænkte opførte sig anderledes.
Inden politiet kommer ombord, får de at vide at det drejer sig om den røde kia bil. Og så holder besætningen øje med ham der har lejet bilen -kun ham. Han opførte sig ikke anderledes, han sad bare på værelset.
Når de kommer ind på Hafnafjørð står der 16 politibiler. Politiet kommer ombord og er der i nogle timer. Besætningen sidder allesammen i messen med lukkede døre, så de ved ikke hvad politiet har kigget på.
De bliver også afhørt, men oplever aldrig at være under mistanke.

Til sidst spørges der ind til hashet, og kokken siger at det kommer fuldstændig bag på dem at det var med ombord. Men at det er jo ingenting i forhold til hvad der er sket med Birna.
Citera
2017-02-04, 12:13
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Disalicious|59806677]Kan inte somna om förrän jag rättar till mitt fel...

ENDAST HON / HON ENSAM

Det tål att sägas igen;
oändligt vacker dikt
Citera
2017-02-04, 12:26
Medlem
Nrebellions avatar
Vet inte exakt hur tidsspannen löper, men vems var haschet? Tänker om BO visste , eller fick nys på något om det, och därför togs av daga. Svårt förstå motiv annars. Ung/unga kille/killar som bara plockar upp henne och har ihjäl henne på tjugo minuter...det händer säkert.
Ett underligt sammanträffande. Droger ombord..
Vem av dem hade BO kontakt med på Tinder?

Var de båda grönlänningarna ute tillsammans hela kvällen?
Citera
2017-02-04, 13:31
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrebellion
Vet inte exakt hur tidsspannen löper, men vems var haschet? Tänker om BO visste , eller fick nys på något om det, och därför togs av daga. Svårt förstå motiv annars. Ung/unga kille/killar som bara plockar upp henne och har ihjäl henne på tjugo minuter...det händer säkert.
Ett underligt sammanträffande. Droger ombord..
Vem av dem hade BO kontakt med på Tinder?

Var de båda grönlänningarna ute tillsammans hela kvällen?

Ingen av dem hade kontakt med henne på Tinder.
Citera
2017-02-04, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

"Ingen skall inbilla mig att den numera frisläppte NO har berättat vad han känner till vad som hände den 14 januari. Inte heller att hans samvete skulle vara vitt som snö."

"Vi får verkligen hoppas på någon slags rättvisa.
"

Citat från Visirs sammanfattning tidigare i veckan (vad som hände i utredningen på tisdagen kl 16.00 veckan efter mordet):

"At 16 analyzes the indicator so that the police were in possession of the recording of a red car, probably a red Kia Rio, which was reached on surveillance tool shed Club and School, Garðabæjar at 5:53 Saturday morning bears disappeared.

According to sources Vísir appears from the video that the driver of the vehicle is startled when he notices that a light on the surveillance camera when it detects movement. You can mark it in driving the vehicle driven hastily away."

Återigen blir man fundersam över vad som hände på golfklubben. En sådan reaktion tyder på att någon antingen har gjort något, eller tänker göra något. En oskyldig har inget att dölja.

Har det hänt något redan? I så fall förstås märkligt om NO inte skulle märka något alls.

Eller tänkte GM göra något, men upptäckte kameran? Tänkte göra något där eller senare. I så fall väldigt våghalsigt. NO var ju med i bilen, även om han var mer eller mindre utslagen.

Kan finnas flera scenarior. Att någon skulle kräkas, ville ur bilen?
Citera
2017-02-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrawrawra
Færøske KVF har et mini interview med kokken fra Polar Nanoq.
http://kvf.fo/netvarp/sv/2017/02/03/20170203lagnutururinhjapolarnanoc
Jeg ved ikke hvor meget færøsk i forstår, men jeg kan kort opsummere (dog på dansk, beklager):

Om selve natten/morgenen:
Siger han at NO kommer ombord og går i seng (hvis man har drukket til de lyse timer er man bare træt og vil sove)
De bliver også afhørt, men oplever aldrig at være under mistanke.

Til sidst spørges der ind til hashet, og kokken siger at det kommer fuldstændig bag på dem at det var med ombord. Men at det er jo ingenting i forhold til hvad der er sket med Birna.

Takk for oversettelsen wrawrawra.
Jeg forstår ikke så godt færøsk...
Hva er det kokken viser trem på datoren i begynnelsen av intervjuet/ opptaket, hva sier han?

Jeg tenker på tidspunktene NO ringer M.

03.55
03:56
Han er kastet ut av baren og sitter utenfor. Han ønsket å snakke med M, men hun hadde så mye å gjøre + hun visste att han var veldig full. Kanskje opplever hun at han legger an på henne, at det er ubehagelig. M slutter på jobben ca 05.10. Han ringer igjen

05:16
05:18
05:19
Han vet M er ferdig på jobb. Kanskje ønsker han å sitte på hjem. Eller følge henne hjem. Har han på dette tidspunktet kommet inn i den røde KIAen? 00.25 blir snnsynligvis BB plukket opp i bilen.

06:03
06:04
Den røde Kiaen er nesten fremme på havnen. NO ringer M igjen. Kanskje vil han til henne. Han er jo i en bil så kanskje den kan kjøre ham til henne. Om hun svarer...

06:44
Han er kommet ombord på båten. Han sovner ikke med en gang. Kanskje tenker han på M.Kanskje har han sagt noe til henne som han angrer på, han vil si unnskyld? Han skal jo reise fra øya dagen etter.

11.55
Citera
2017-02-04, 14:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"

Citat från Visirs sammanfattning tidigare i veckan (vad som hände i utredningen på tisdagen kl 16.00 veckan efter mordet):

"At 16 analyzes the indicator so that the police were in possession of the recording of a red car, probably a red Kia Rio, which was reached on surveillance tool shed Club and School, Garðabæjar at 5:53 Saturday morning bears disappeared.

According to sources Vísir appears from the video that the driver of the vehicle is startled when he notices that a light on the surveillance camera when it detects movement. You can mark it in driving the vehicle driven hastily away."

Återigen blir man fundersam över vad som hände på golfklubben. En sådan reaktion tyder på att någon antingen har gjort något, eller tänker göra något. En oskyldig har inget att dölja.

Har det hänt något redan? I så fall förstås märkligt om NO inte skulle märka något alls.

Eller tänkte GM göra något, men upptäckte kameran? Tänkte göra något där eller senare. I så fall väldigt våghalsigt. NO var ju med i bilen, även om han var mer eller mindre utslagen.

Jag tror att T planerade att vara intim med B. Att det var det enda skälet till att hon fanns i bilen. Alla är inte blyga av sej så T kanske inte tyckte det var ett problem att NO samtidigt fanns i bilen när han närmade sej B. NO kanske också försökte vara med på en hörna. Kanske upptäckte dom kameran, avbröt och åkte därifrån. Mordet tror jag skedde senare, frågan är då om NO bevittnade det eller ej.
Citera
2017-02-04, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
I glada vänners lag hemma i Nuuk?

Citat:
"

Det har du helt rätt i. En oskyldig skulle inte ha haft något att dölja.

Jag tror att detta redan har hänt. Åtminstone är Birna redan svårt skadad och medvetslös vid golfklubben. I samma veva stängs hennes mobil av. Även om det mot förmodan inte hade hänt något innan 5.53 fanns NO med i bilen.

Mycket märkligt att NO inte hade märkt ett enda dugg. Jag tror inte att han var så utslagen som han har velat göra gällande. Även om han inte skulle ha haft något alls med mordet att göra på henne så skulle han ha kommit ihåg detta. Ett mord alternativt en svår misshandel hade han naturligtvis kommit ihåg. Tänk t. ex. vilket liv det blev när hon attackerades! Hon satte sig säkert ordentligt till motvärn i det inledande skedet.

När NO förstod i vilken trängd situation han befann sig i och om han skulle ha varit helt oskyldig så tycker man att han borde ha kommit ihåg något mera än enbart "två tjejer" i bilen. I s f vart tog den andra tjejen vägen?

NO ljuger som en häst travar. Han fanns själv med som inblandad på något sätt i BO:s försvinnande och död.

Nu är NO fri som fågeln. Glad över att ha lurat "den dumma isländska snuten". Han kanske redan ha firat detta tillsammans med släkt och vänner hemma i Nuuk?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-04 kl. 14:57.
Citera
2017-02-04, 15:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
" /.../

Parkeringen vid golfbanan ligger lagom avskilt för den som vill försöka sig på intimt närmande, vilket jag tror var avsikten med det ”besöket”. Däremot har jag väldigt svårt att se att någon skulle söka sig till den platsen med ett lik i bilen.

Det styrker mig i tesen att övergreppet / mordet skedde skedde i hamnområdet. Likaså höjer det oddsen för att NO skulle vara delaktig, vilket känns bra för mig personligen, då jag har mycket svårt för se NO som en simpel kvinnomördare.
Citera
2017-02-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Parkeringen vid golfbanan ligger lagom avskilt för den som vill försöka sig på intimt närmande, vilket jag tror var avsikten med det ”besöket”. Däremot har jag väldigt svårt att se att någon skulle söka sig till den platsen med ett lik i bilen.

Det styrker mig i tesen att övergreppet / mordet skedde skedde i hamnområdet. Likaså höjer det oddsen för att NO skulle vara delaktig, vilket känns bra för mig personligen, då jag har mycket svårt för se NO som en simpel kvinnomördare.

Jag tror NO är oskyldig och han har ju vittnat och skulle han va inblandad kommer nog TM att vittna om det,för han har inget att förlora.
Citera
2017-02-04, 15:53
Medlem
Funderade för flera dagar sen hur kontot försvann

"
Møller Olsen farorna med Facebook och flickvän loggar onåbara"

https://www.dv.is/frettir/2017/2/4/moller-olsen-haettur-facebook-og-kaerastan-skrair-sig-ur-sambandi/

Flickvännens konto finns kvar men är svårt att hitta ,hittade det när jag gick via släktingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in