Citat:
Ursprungligen postat av
tcfmog
Jag tycker att båda sakerna är skitsaker som man inte behöver fästa så stor vikt vid.
Okej. Presidenten har alltså sagt att högsta domstolen är "an unelected group of people",
Det är en helt korrekt iakttagelse av presidenten. Ledamöterna i USA:s högsta domstol tillsätts inte genom val (election) utan de tillsätts genom utnämning (appointment).
Uttalandet är inget ifrågasättande av högsta domstolens legitimitet på något sätt.
Du är så klart fri att uttrycka vad du vill, men eftersom frågan handlar om USA:s konstitution är USA:s president inte fri att uttrycka sig eller handla som han vill. Han har svurit presidenteden och därmed lovat att värna, upprätthålla och försvara konstitutionen:
"I do solemnly swear that I will faithfully execute the Office of President of the United States, and will to the best of my Ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States."
Citat:
Ursprungligen postat av
tcfmog
Nu handlade det väl mer om hur de båda uttrycker sig om rättsväsendet än om skillnaden mellan EO och lag. Folk var upprörda när Obama kallade SCOTUS " och de är upprörda när Trump kallar en domare "so-called judge".
Vilka var upprörda över att Obama kallade högsta domstolen för "an unelected group of people" och vad var det de sa egentligen?
Jag har svårt att se det upprörande i hans uttalande så jag vill gärna se dina källor.