2017-02-04, 17:20
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1 Islam dödar inte människor, människor dödar människor.

2 Om man är rädd för ett fåtal terrorister, och sen har skjutningar/masskjutningar som överstiger de som dör av terror i USA med tusentals procent.
Eftersom du tar upp Sverige,berätta gärna hur många dödade per capita det är mot USA.
Sen dödar man varandra även utan vapen i USA, så då har du ett gäng till.
OCh denna senare siffra överstiger antagligen Sveriges siffror med par hundra procent.
1. Islam är en psykisk sjukdom, ett skjutvapen är ett redskap. Muslimer måste hållas i sin del av värden, annars kommer vi alla leva under sharia inom en snar framtid.

2. Berätta du först hur många som dödas per capita i de regioner i USA som har stränga vapenlagar, kontra de som har liberala vapenlagar.
2017-02-04, 17:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
1. Islam är en psykisk sjukdom, ett skjutvapen är ett redskap. Muslimer måste hållas i sin del av värden, annars kommer vi alla leva under sharia inom en snar framtid.

2. Berätta du först hur många som dödas per capita i de regioner i USA som har stränga vapenlagar, kontra de som har liberala vapenlagar.

1. Det är lika mycket en psykisk sjukdom som kristendomen, judendomen eller någon annan valfri religion.

2. Du kan börja med att jämföra skillnaden mellan att ställa krav på utbildning kring vapenhantering och sedan utebliven sådan så kommer du att se att det är fler som lyckas skjuta sig själva av misstag när de inte är rätt utbildade
2017-02-04, 17:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så vad är det du gnäller om?

Och det innebär att han ska låta de andra bestämma...?

Trump har pratat om det, alltså sitt beteende. Han brukar ju säga att han kan vara mer presidential än alla (utom abe inkun) men att han valt att vara effektiv istället. Det är svårt att vara både och. Man kan inte stryka alla (media, liberaler, globalister, andra länders ledare, skribenter på Flashback) medhårs och vara ödmjuk och omtyckt, i alla fall inte om man vill få något bra gjort, för många av dessa personer vill inte att bra saker ska ske, tvärt om faktiskt.

Det återstår att se. Vi kan väl återkomma till det när man har prövat det i högre instans? Vad ska hända om de går på Vita Husets linje? Vad tycker du att konsekvenserna för domaren ska bli i så fall? Hans lilla stunt har nog kostat åtskilliga miljoner dollar.

Kan du sammanfatta det i korthet för oss som inte är tillräckligt kunniga för att nå samma slutsatser som du?

Nej, det tänker jag inte göra. Du verkar vara som de flesta Trumpvurmare, dvs känslomässigt involverad gentemot Trump oavsett topic och du har dessutom svårt att avhålla dig från osakligheter och tillmälen.

Så jag vill inte lägga ned mer tid på att förklara för dig, eftersom du pga ovanstående förmodligen inte kan eller vill ta till dig mina resonemang.

Inget personligt menat. Jag förstår att ni tycker det är jobbigt nu när fasaden rasar ihop mitt framför ögonen på er, tro mig.
2017-02-04, 17:35
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Och att de blockerar detta betyder att det är olagligt, hur dum får man bli egentligen, läs på lite amerikansk samhällskunskap i stället för att vara sån Fanboy till Trump.
Det här är inte något som Trump har startat. Du som gillar att läsa kanske borde lägga ett par minuter på att läsa good old Bo Inges analys från 2014.

Inledning:
"ANALYS · Om Obama fortsätter på den inslagna vägen betyder det att en ensam president styr utan att bry sig om den folkvalda kongressen. Det är en ny politisk situation i USA. Det kan ses som ett slags desperation hos Obama hur han ska styra landet de närmaste två åren"
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-ny-era-obama-gar-sina-egna-vagar
2017-02-04, 17:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Vad jag förstår så kommer de lyssna på domaren tills hans order är skrotad av Trump.

Något sånt.
Nästan rätt. Tills ordern är skrotad av en domare med högre rang.
2017-02-04, 17:39
Medlem
tcfmogs avatar
Beslutet av domaren i Washington känns helt och hållet som ett politiskt beslut, verkar inte finnas något hållbart juridiskt resonemang bakom. Dock är det ju ändå så att Trumpadministrationen måste följa det vilket de också verkar göra.
2017-02-04, 17:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Beslutet av domaren i Washington känns helt och hållet som ett politiskt beslut, verkar inte finnas något hållbart juridiskt resonemang bakom.

Jaså? Kan du utveckla din tanke bakom detta ställningstagande (min fetning)?
2017-02-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nästan rätt. Tills ordern är skrotad av en domare med högre rang.

Mmm verkar som DHS inte gjort som domaren ville innan men de kommer nu tills högre domare kollar på saken.
2017-02-04, 17:49
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogberry
Kan du redogöra för de juridiska resonemangen så får vi titta på det då?
https://www.documentcloud.org/documents/3446398-Robart-TRO.html

Läs här och gör din egen analys.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jaså? Kan du utveckla din tanke bakom detta ställningstagande (min fetning)?
Som sagt, läs själv.
2017-02-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Mmm verkar som DHS inte gjort som domaren ville innan men de kommer nu tills högre domare kollar på saken.

Vilka högre domare tänker du på då?
2017-02-04, 17:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Nu börjar det riktigt snurra till sig. Tror faktiskt att han snart kommer att befinna sig någonstans för vård för något som inte kommer att uttalas klart men för de flesta kommer att vara helt klart vad orsaken är. Hans sinnessjukdom ökar för varje minut.

Trump minner i allt detta om en fotbollshuligan vars lag fått storstryk, och som i ett försök att undfly känslorna av förnedring drar med sina likasinnade i en mobb genom stan, skrikande lagets namn för att återvinna den "respekt" han tror sig ha rätt till.

Det var magkänslan jag fick när jag läste nämnda Tweet mot bakgrund av händelseutvecklingen den senaste veckan.
2017-02-04, 17:54
Medlem
Citat:
Vilka högre domare tänker du på då?

Scotus om det ens kommer upp så långt vilket det inte borde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in