Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
En viktig insikt. Alla som tror att Skandia och SE är inblandade har inte förstått vad det handlar om.
Som jag tidigare skrivit. Hade mordet skett utanför en annan fastighet hade det poppat upp skrönor omkring det huset. En person XX som jobbade över. Som enligt säkerhetschefen hjälpte organisationen Y. Utan att det ens idag finns några bevis för den saken. Samtidigt var han en extrem Palmehatare.
Trots att det 1986 var gott om Palmehatare på alla större arbetsplatser. Palmehatet var enormt utspritt. Väldokumenterat även i riksdagen av alla ställen. Vem minns inte moderaternas hatkampanjer i valet 1985.
Att du kan vara så säker! Om du tar bort fastigheten och organisationen, då har du en medelålders man med signalementet, som av en händelse råkar komma ut exakt före skotten.
Det orimliga stället, som PG Näss säger, blir med ens rimligt.
Dessutom bekymrar mig polisens officiella förklaring till varför det inte är SE. Jag har nämligen besvärat utredarna att förklara den för mig i samband med en artikel i min fackliga tidning som jag tänkte skriva, men som jag tagit förnuft att hålla utanför offentligheten. Polisen sammanblandar SE med ett annat vittne i lång kappa, som beter sig tvärsäkert och uttalar "Jag såg allt hur det gick till".
Det bekymmersamma blir att mordet inte alls får den lösning jag och du hoppas, men hur kan du vara så säker?
Jag skulle föredra tre skuggande Säpomän, alla gånger. Men underlaget finns inte på Sveavägen-Tunnelgatan på samma påtagliga sätt. Vi har förvisso informationen om att övervakning sker, så långt är allt väl. Men redan när skribenter här på flashback skriver om Lisbeths två gärningsmän blir jag modstulen. Det placeras in en spotter och ibland beväpnade mördare på båda sidorna, understundom även norr om Grand.
Jag kan också fantisera, men inte i min vildaste fantasi förstår jag varför mannen i beige jacka, som avvärjande kliver förbi efter skotten, skulle vara gärningsman nummer två. Han blir ju egentligen nummer tre, eller fem, beroende på hur många skyttar man tänker sig. För mig skulle det vara lättare att begripa ett mänskligare scenario, utan spotters och revolvermän (du som är så säker, hade samtliga en magnum 357 lättillgänglig på sig?!).
Ett enklare och mänskligare Säpotrioscenario skulle kunna vara följande: man bevakar förvisso Olof Palme fram till bion. Där inser man att han inte ämnar skjuta landets säkerhetspolitik i sank, och man går hem, för man hade varken biobiljetter eller lust att gå på bio, och ute var det lite halvkyligt.
Men en av dom har varit på bio förr, och vet hur länge man brukar sitta på ett ungefär. Han umgås dessutom med den ofattbara tanken att han skulle kunna avlägsna statsministern med en revolver som han har hemma, så han går hem efter den.
Inga täta skott i form av Stay Behind-förband, ingen WT-trafik med relevans. Inte ens dom två övriga i trion begriper. En kortslutningsreaktion i offrets närhet.
Det enda vittnesmål jag har att anföra mot ett dylikt förfarande är Magnus Prims, det är lite märkligt att det hastar förbi en kille i snygg grå jacka och WT utanför bingohallen. Möjligen, möjligen, skulle det kunna vara den beiga kortjackan vid mordplatsen, eventuellt inte alls.
Men du är säker på allt, och det fascinerar mig storligen. Att du inte bara lutar dig tillbaka i soffan och göttar dig med att ha lösningen, jag rekommenderar jordnötter, försåvitt du inte är allergisk, och en kall Schneider weisse tap. 4, den är rätt bra. Själv sitter jag i filmjölken och tycker att inte allt för många bör veta hur det ligger till. Försåvida inte polisen har sjabblat rejält kring en galen SE.