Citat:
Både Barbro/Leon liknande grupper och en irreguljär SÄPO-grupp pekas ut som hemliga övervakare av Olof Palmes rörelser i Stockholm före MOP. SÄPO-männen som Sten Andersson fick info om anser jag idag vara bekräftade. Uppgifterna var preciserade och aldrig dementerade.
Jag tror att det snarare var regel än undantag att OP var övervakad när han avsagt sig livvakterna. Att han skulle vara övervakad när livvakterna var med innebär att gruppen som övervakar utsätter sig för en onödig risk. Att övervaka någon som har ”ögon i nacken” är idiotiskt och därmed närmast uteslutet.
De som övervakar OP kan övervakningens ABC har en viss utbildning och erfarenhet. livvakterna debriefades med all säkerhet för att skapa en bild av ev. otillbörliga kontakter under deras pass. Där ville inte övervakarna riskera att synas.
Det behöver heller inte vara så att GM gruppen visste att han var utan livvakt, det kan man ha säkerställt under ”resans gång”. Om han skulle klippas fanns det bra tillfällen från bostaden till bion. Jag tror att man väntar för att man vet inte om han har skydd och det lyckas man fastställa för sent för att hinna med ”jobbet” innan bion. OP kan ju trots allt ta en taxi hem, han kan följa med Mårten Palme hem, det finns en räcka möjligheter som skulle omöjliggöra "jobbet".
Man agerar när det är säkerställt att skyddet inte finns och första bästa läge dyker upp. Annars kan man lika gärna vänta tills dess att man kommer till Gamla Stan. Det måste ske där och då om det ska ske,när "fönstret" är öppet så att säga. Dom bör isf blivit säkra i när makarna Palme går hem från bion och lämnat Mårten/Ingrid Klering.
Jag tror att det snarare var regel än undantag att OP var övervakad när han avsagt sig livvakterna. Att han skulle vara övervakad när livvakterna var med innebär att gruppen som övervakar utsätter sig för en onödig risk. Att övervaka någon som har ”ögon i nacken” är idiotiskt och därmed närmast uteslutet.
De som övervakar OP kan övervakningens ABC har en viss utbildning och erfarenhet. livvakterna debriefades med all säkerhet för att skapa en bild av ev. otillbörliga kontakter under deras pass. Där ville inte övervakarna riskera att synas.
Det behöver heller inte vara så att GM gruppen visste att han var utan livvakt, det kan man ha säkerställt under ”resans gång”. Om han skulle klippas fanns det bra tillfällen från bostaden till bion. Jag tror att man väntar för att man vet inte om han har skydd och det lyckas man fastställa för sent för att hinna med ”jobbet” innan bion. OP kan ju trots allt ta en taxi hem, han kan följa med Mårten Palme hem, det finns en räcka möjligheter som skulle omöjliggöra "jobbet".
Man agerar när det är säkerställt att skyddet inte finns och första bästa läge dyker upp. Annars kan man lika gärna vänta tills dess att man kommer till Gamla Stan. Det måste ske där och då om det ska ske,när "fönstret" är öppet så att säga. Dom bör isf blivit säkra i när makarna Palme går hem från bion och lämnat Mårten/Ingrid Klering.
Ansluter helt till denna analys och särskilt det fetade. Det var därför mordet skedde där det skedde. Det fanns ingen förutbestämd mordplats och ingen GM som väntade "på chans" vid Tunnelgatan. Paret Palmes rörelser styrde händelseutvecklingen.
Först cirka 23.18 kunde GM veta att paret Palme skulle passera Dekorimahörnet. Han rörde sig då i den riktningen, troligen på den västra trottaren eller skjutsades till hörnet mittemot Dekorima i den bil som vittnet JW såg.
Mannen med stor mustasch som spanade norrut från det hörnet ca 23.17 var alltså en "spotter".
När paret Palme närmade sig Dekorima gick GM helt enkelt över gatan, det skedde (bedömer jag utifrån vittnesuppgifterna) först cirka 23.20. Att han kunde göra det obemärkt är naturligtvis konstigt med tanke på att IM satt där han satt. Men IM tittade uppenbarligen runt i omgivningarna och kan ha missat de sekunderna.
Attentatsgruppen bör även ha haft en inte alltför sofistikerad plan för var GM skulle plockas upp av en flyktbil. Snickarbacken?
) den 1 juni -86. Anställningsförfarandet var dessutom inte enl. de vanliga rutinerna. För mig luktar det täckanställning lång väg, det var en uppgift som skulle utföras. Det skulle vara intressant att få veta om han och CGÖ verkligen finns i några gamla personalliggare hos Televerket Radio?