2017-02-04, 04:24
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressanta inlägg av Klippo 10-03-10, intervju med KG Svensson 1994. Har några år på nacken men tål att läsas igen. Hans Holmer sågas vid fotknölarna av den gamle åklagaren, ansågs som en läcka, frågan är vart han läckte? Även österut?

Svensson berättar om sitt tidiga telefon samtal med PG Näss på lördagsmorgonen. Men glömmer bort att berätta om attBörje Wingren ringde upp honom under lördagsmorgonen ang Walter Kirisits.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Äntligen lite intressant och relevant läsning i tråden.
Lite skraj för att den snart blir förflyttad till paranoiatråden....
Citera
2017-02-04, 10:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Äntligen lite intressant och relevant läsning i tråden.
Lite skraj för att den snart blir förflyttad till paranoiatråden....
Ja detta var synnerligen intressant. Nu förstår jag varifrån all fixering vid att HH var dum och Näss klok och ärlig i alla sina beslut kommer. Vad en lika stor hedersman som KG Svensson aldrig kunde begripa var vilka som i hemlighet styrde över både polisens och Säpos utredningar och tvingade dem mot eller från varandra i allt större utsvävningar bort från kärnfrågan i respektive förment oberoende utredningar. SPF uppgift vid denna tid var att tolka samhällsledande oro och med alla medel eliminera källan till oro hur falsk eller äkta den än kunnat vara.
Hos de mest rörliga intellekt jag lärt känna finns antingen en större tro på mänskligheten eller en paranoid rädsla för blodblandning. I kretsen runt Guillou har jag konstaterat det senare. Med alla karaktärs och avsiktsregister samlade hos SPF var det en enkel sak att få dessa till att tro att OP skulle ha aids och då själv önska sig en mer ärbar sorti från offentligheten. Frihetsrörelsen och finansskojeriet hejade på med alla sina kontakter och resurser från hela världen.
I alla dessa trådar som löpt parallellt med denna och jag fortfarande står som obesvarad opponent i är det mycket lätt att utläsa vilken total förvirring som blivit hemligt förankrad hos statsmakterna efter statskuppen.
Citera
2017-02-04, 10:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Först cirka 23.18 kunde GM veta att paret Palme skulle passera Dekorimahörnet. Han rörde sig då i den riktningen, troligen på den västra trottaren eller skjutsades till hörnet mittemot Dekorima i den bil som vittnet JW såg.

Första gången någon kunde ana att OP/LP skulle ta sig över till Sveavägens östra sida är just i ögonblicket när man började snedda.

Jag är nyfiken på hur du kommer fram till just tiden 23,18. Alltså 3,5 minuter före mordet.

Promenadsträckan från Grand till Dekorimahörnan är omkring 400 meter. Vilket tar runt 4 minuter att promenera i normal promenadtakt enligt Wall och andra. Studium av kartor visar att när man sneddade över Sveavägen hade man avverkat runt halva den sträckan. Vilket innebär att man då hade omkring 2 minuter fram till mordplatsen.

Man skildes inte åt utanför Grand. Man skildes åt runt 15 meter söder om biografen. Vilket kan kvittas mot ett stopp utanför Sari.

Alltså skiljer det runt 1,5 minuter mellan våra uträkningar. Vad är din förklaring till diskrepansen.
Citera
2017-02-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har blivit ett perspektivfel när det gäller hur MOP är skissat.Tron på GMs förhandskunskap om att paret Palme skulle passera Dekorimahörnet. Ett perspektivfel som ligger till grund för allt från mötesscenario via Lisbeth Palme och upp till en prickskytt på ett tak. Däremellan har Skandia och Stig Engström grumlat bilden

En viktig insikt. Alla som tror att Skandia och SE är inblandade har inte förstått vad det handlar om.

Som jag tidigare skrivit. Hade mordet skett utanför en annan fastighet hade det poppat upp skrönor omkring det huset. En person XX som jobbade över. Som enligt säkerhetschefen hjälpte organisationen Y. Utan att det ens idag finns några bevis för den saken. Samtidigt var han en extrem Palmehatare.

Trots att det 1986 var gott om Palmehatare på alla större arbetsplatser. Palmehatet var enormt utspritt. Väldokumenterat även i riksdagen av alla ställen. Vem minns inte moderaternas hatkampanjer i valet 1985.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-04 kl. 11:28.
Citera
2017-02-04, 11:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En viktig insikt. Alla de som tror att Skandia och SE är inblandade har inte förstått vad det handlar om......
Eller också har vi råkat få insyn i en ännu större härva. Ingen har ännu offentligt vågat ge svar på någon av huvudfrågorna.
Citera
2017-02-04, 11:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Första gången någon kunde ana att OP/LP skulle ta sig över till Sveavägens östra sida är just i ögonblicket när man började snedda.

Jag är nyfiken på hur du kommer fram till just tiden 23,18. Alltså 3,5 minuter före mordet.

Promenadsträckan från Grand till Dekorimahörnan är omkring 400 meter. Vilket tar runt 4 minuter att promenera i normal promenadtakt enligt Wall och andra. Studium av kartor visar att när man sneddade över Sveavägen hade man avverkat runt halva den sträckan. Vilket innebär att man då hade omkring 2 minuter fram till mordplatsen.

Man skildes inte åt utanför Grand. Man skildes åt runt 15 meter söder om biografen. Vilket kan kvittas mot ett stopp utanför Sari.

Alltså skiljer det runt 1,5 minuter mellan våra uträkningar. Vad är din förklaring till diskrepansen.

Det är inte ett dugg komplicerat. Om de gick 23.15 och var framme 23.21 så blir halva sträckan 23.18. Om de lämnade bokhandeln söder om Grand senare, låt säga 23.17, så gick de över gatan 23.19 istället. NF mötte väl paret Palme ca 23.19 så då måste de ha hunnit över gatan dessförinnan.

Det är ju som du vet ingen som lyckats klarlägga i vilken takt paret Palme promenerade. Polisen uppgav att de började gå söderut ca 23.15 och eftersom de kom till Dekorima ca 23.21 så måste de ha korsat gatan ca 23.18.

Ja.
Senast redigerad av Basfakta 2017-02-04 kl. 12:06.
Citera
2017-02-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Såvitt jag förstått av diverse samtal jag haft över åren, så borde det funnits team på bägge sidor av Sveavägen. Och vi talar isf om team av liknande kvalitet som i försvarsfilmen Förebudet. Exempel på ett sådant team agerar mycket brutalt och effektivt i filmen. Lite spännande att just Jägar-Nisse agerar spetznazoperatör i den filmen! Men hela trion är som synes lika kompetent. En av dom liknar t o m fantombilden!

Ursäkta att jag glömde bort dig i upphetsningen. Mycket riktigt har du sedan länge drivit den insikten.

Jag personligen har svårt att se en utsedd mördare hatta från det ena stället till det andra. Som en jojo. Och att han skulle springa slalom på Sveavägen om paret Palme återvänt till den vänstra sidan efter att fönstershoppat. Den östra sidan är både en omväg och ologisk på vägen till Gamla stan.

IMs vittnesmål beskriver en person som i god tid hade säkrat alternativet Dekorima. Innan han kunde veta att OP skulle ta den vägen. Ett vägval som tidigast kunde iakttas runt 23,19,30. Eller strax dessförinnan.

Min tro är att Palmes beslut om att promenera söderut längs Sveavägen överraskade alla som eventuellt hade koll på honom. Den var både ologisk och rentav dumdristig.
Citera
2017-02-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är inte ett dugg komplicerat. Om de gick 23.15 och var framme 23.21 så blir halva sträckan 23.18. Om de lämnade bokhandeln söder om Grand senare, låt säga 23.17, så gick de över gatan 23.19 istället. NF mötte väl paret Palme ca 23.19 så då måste de ha hunnit över gatan dessförinnan.

Ja.

Oavsett starttid så ger du ger paret 3,5 minuter att nå Dekorimahörnan efter att de visat sin avsikt att gå över samma väg.

För mig är det uppenbart att du inte förstår konsekvensen av ditt eget resonemang.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-04 kl. 12:30.
Citera
2017-02-04, 12:43
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
En viktig insikt. Alla som tror att Skandia och SE är inblandade har inte förstått vad det handlar om.

Som jag tidigare skrivit. Hade mordet skett utanför en annan fastighet hade det poppat upp skrönor omkring det huset. En person XX som jobbade över. Som enligt säkerhetschefen hjälpte organisationen Y. Utan att det ens idag finns några bevis för den saken. Samtidigt var han en extrem Palmehatare.

Trots att det 1986 var gott om Palmehatare på alla större arbetsplatser. Palmehatet var enormt utspritt. Väldokumenterat även i riksdagen av alla ställen. Vem minns inte moderaternas hatkampanjer i valet 1985.

Att du kan vara så säker! Om du tar bort fastigheten och organisationen, då har du en medelålders man med signalementet, som av en händelse råkar komma ut exakt före skotten.

Det orimliga stället, som PG Näss säger, blir med ens rimligt.

Dessutom bekymrar mig polisens officiella förklaring till varför det inte är SE. Jag har nämligen besvärat utredarna att förklara den för mig i samband med en artikel i min fackliga tidning som jag tänkte skriva, men som jag tagit förnuft att hålla utanför offentligheten. Polisen sammanblandar SE med ett annat vittne i lång kappa, som beter sig tvärsäkert och uttalar "Jag såg allt hur det gick till".

Det bekymmersamma blir att mordet inte alls får den lösning jag och du hoppas, men hur kan du vara så säker?

Jag skulle föredra tre skuggande Säpomän, alla gånger. Men underlaget finns inte på Sveavägen-Tunnelgatan på samma påtagliga sätt. Vi har förvisso informationen om att övervakning sker, så långt är allt väl. Men redan när skribenter här på flashback skriver om Lisbeths två gärningsmän blir jag modstulen. Det placeras in en spotter och ibland beväpnade mördare på båda sidorna, understundom även norr om Grand.

Jag kan också fantisera, men inte i min vildaste fantasi förstår jag varför mannen i beige jacka, som avvärjande kliver förbi efter skotten, skulle vara gärningsman nummer två. Han blir ju egentligen nummer tre, eller fem, beroende på hur många skyttar man tänker sig. För mig skulle det vara lättare att begripa ett mänskligare scenario, utan spotters och revolvermän (du som är så säker, hade samtliga en magnum 357 lättillgänglig på sig?!).

Ett enklare och mänskligare Säpotrioscenario skulle kunna vara följande: man bevakar förvisso Olof Palme fram till bion. Där inser man att han inte ämnar skjuta landets säkerhetspolitik i sank, och man går hem, för man hade varken biobiljetter eller lust att gå på bio, och ute var det lite halvkyligt.

Men en av dom har varit på bio förr, och vet hur länge man brukar sitta på ett ungefär. Han umgås dessutom med den ofattbara tanken att han skulle kunna avlägsna statsministern med en revolver som han har hemma, så han går hem efter den.

Inga täta skott i form av Stay Behind-förband, ingen WT-trafik med relevans. Inte ens dom två övriga i trion begriper. En kortslutningsreaktion i offrets närhet.

Det enda vittnesmål jag har att anföra mot ett dylikt förfarande är Magnus Prims, det är lite märkligt att det hastar förbi en kille i snygg grå jacka och WT utanför bingohallen. Möjligen, möjligen, skulle det kunna vara den beiga kortjackan vid mordplatsen, eventuellt inte alls.

Men du är säker på allt, och det fascinerar mig storligen. Att du inte bara lutar dig tillbaka i soffan och göttar dig med att ha lösningen, jag rekommenderar jordnötter, försåvitt du inte är allergisk, och en kall Schneider weisse tap. 4, den är rätt bra. Själv sitter jag i filmjölken och tycker att inte allt för många bör veta hur det ligger till. Försåvida inte polisen har sjabblat rejält kring en galen SE.
Citera
2017-02-04, 13:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Oavsett starttid så ger du ger paret 3,5 minuter att nå Dekorimahörnan efter att de visat sin avsikt att gå över samma väg.

För mig är det uppenbart att du inte förstår konsekvensen av ditt eget resonemang.

Hur räknar du nu? Om de gick över gatan ca 23.19 och kom till reklampelaren strax norr om Dekorima 23.21 så blir väl det 2 minuter, inte 3,5?

Notera gärna att det gick 20-30 sek mellan ankomsten och skotten. GM sköt inte så fort han såg dem vid reklampelaren, han lät dem passera och gå ut på Tunnelgatan innan han sköt.
Citera
2017-02-04, 13:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
PG Näss sade att de inte har outtömliga resurser att hela tiden producera skandinavisk-talande, välutbildade och erfarna spioner.
Eftersom utvisningarna tycks ökat sedan Palme återinträdde som statsminister, funderar jag på om de egentligen var ämnade för att kringskära Palmes internationella kontaktnät österut? Han strävade ju hela tiden för att öka dialogen med Sovjet.
Var det Arbatov eller någon annan som ersatte Neijland som Palmes öst-kontakt?
[b]Utvisningarna skulle kunna vara ett exempel på "mjuka metoder" som inte gav full effekt?[

Palmes Öst-dialog gick tvärsemot USA´s Containment-politik och raserade de militära rustningskostnaderna. Detta var inte tillräckligt för ett statsministermord under Carter-eran. Med skjutgladare president och med korridorförslaget, var eran för de mjuka metoderna kanske slut?
För mycket stod kanske på spel för att en enda människa skulle få stjälpa hela lasset?

PG Näss hade till uppgift att skydda Sveriges säkerhet från hot mot rikets säkerhet. Därför ville han få så många agenter som möjligt utvisade. Det är en klassisk metod för att skada en motståndares spioneri. Utvecklad till fulländning av MI5 chefen Martin Furnival-Jones 1971 när han fick sin regering att utvisa 105 diplomater/spioner från Storbrittanien.

Olof Palme kritiserade via sin statssekreterare Ulf Larsson författaren till boken "Industrispionage" för att den pekade ut sovjetiska agenter och visade på vidden av det sovjetiska spionaget i sverige. När muren fallit erkände den dåvarande ambassadören Boris Pankin att uppgifterna i "Industrispionage" var riktiga.

Det är närmast ofattbart att en svensk statsminister går ut och kritiserar en författare för att denne påvisar att en mordisk diktatur bedriver ett omfattande spionage i Sverige. Om OP trodde sig kunna skapa avspänning genom att ge fribrev åt sovjetagenter så är naiviteten minst sagt hårresande. Hade Sovjet verkligen velat visa på avspänning kunde man slutat ockupera baltikum och släppt greppet om satellitstaterna i östeuropa. Detta skedde när muren föll och då blev det under ett tag verklig ävspänning i vår del av världen.
Citera
2017-02-04, 13:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Att du kan vara så säker! Om du tar bort fastigheten och organisationen, då har du en medelålders man med signalementet, som av en händelse råkar komma ut exakt före skotten.
Det orimliga stället, som PG Näss säger, blir med ens rimligt. .......
Inga täta skott i form av Stay Behind-förband, ingen WT-trafik med relevans. Inte ens dom två övriga i trion begriper. En kortslutningsreaktion i offrets närhet.....
Ensamma galningen måste ha varit kalkylerad risk i samtliga scenarior som presenterades för SPF inför gängse övning även denna gång. Vilka förhandsbesked olika slag av medverkande fått, mutats eller tvingats till under samtidigt livslångt tystnadslöfte kan enbart övningsledningen hos SPF veta. Vilka som innerst inne också kunde hoppas på att få vara och agera ensam galning på riktigt kunde man säkert också veta fast ingen kunde vara kompetent nog eller alltför galen att också kunna avslöja anstiftaren vilket ännu mindre fick ske. Därför gavs Kramm alibi samtidigt med Baresic som SPF absolut inte ville ha utredning på då man istället skyllde på Holmérs beslut. SE, VG och andra stollar kunde man dock gärna fortsätta med precis som Svarten eller Ausonius som Säpo gjorde allt för att koka ihop någon historia kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in