Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Det du ska frukta är att den ukrainska aggressionen leder till att VP tappar tålamodet, sanktioner eller ej. Tacka honom för att han hittills inte har tappat tålamodet, trots att han kan ta Kiev på max två dagar. Be också att det som återstår av Ukraina får kloka ledare efter många dementa år.
Jag satt och lyssnade på kortvågsradio och mystiska nummermeddelanden hela natten. För det - samt kompulsivt propagandaskriveri dygnet runt - är precis vad pensionerade sadelmakare fyller tomrummet med.
Där lärde jag mig, och de potentiella miljarderna av tysta lyssnare, att det tog Ryssland betydligt längre än så att klara av lilla Georgien, för att inte tala om Tjetjenien, men ibland blir verkligheten lite suddig för oss 80+ i den sena natten, under den bergmanska vargtimmen när natt och gryning snart möts, eller hur?
Ukraina har idag en av världens mest stridserfarna styrkor, en mycket stor militär som numera är både tränad och utrustad, och från Dnipro/Zaporizhzhia/Kharkiv skulle Ryssland få vada i blod, gata för gata, by för by, bro för bro. Ryssland har noll chans att ta och ockupera Ukraina.
Möjligen, men där lär gamla hederliga BUK vara effektivt, kan man göra som i Syrien eller Grozyj och bomba sönder militär liksom småbarn helt utan diskriminering. Men de flesta kan nog förstå den reaktion som det skulle skapa internationellt. Inte heller lär det hjälpa vid en ockupation, utan snarare öka insurgenter och gerillaattacker.