2017-02-04, 01:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Fast någon beskjutning äver till baltikum blir det inte. De länderna är stabila som fanken jämfört med gungflyet ukraina. Ett skott i baltikum, och konsekvenserna blir stenhårda. Oavsett från vilket håll skottet kommer ifrån.
2017-02-04, 01:56
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är helt ute och cyklar. Redan i din första mening visar det sig att du inte skulle rökt på innan ditt inlägg. Den ryska juntan är en fascistisk regim som plundrar folket. Angreppet på Ukraina har kostat tusentals miljarder. Putin sitter löst om även denna våg av ryska attacker misslyckas. Hans fä till folk vill se död, inte få hem sina sönder döda hela tiden. Det har gått två år nu sedan Putin fick den katastrofalt dåliga idén att attackera sitt nu före detta brodersfolk i Ukraina, två år av lidande för det ryska folket. De har sett tredubbla priser på mat, miljontals fler har blivit fattiga, dvs hamnat under fattigdomsgränsen samtidigt som Ukraina kommer närmare den stora varma EU-famnen och känner lukten av våra köttgrytor. Det är något helt annat än stanken från öster.

Nu var det inte "Xelious" roll jag tog på mig, utan Rysslands ledare. Om jag tagit på mig rollen som dig, hade jag förstås fått säga något liknande som du sade. Nu tror jag iofs att Putin – med rätta - anser att de säkerhetspolitiska målen är helt avgörande och att hans position är stabil och inte riskerar att försvagas även om han stöder en offensiv in i Ukraina. Varför tror jag det? Därför att det är detta som historien lärt oss. Yttre fiender enar och Putins popularitet åkte upp rejält efter kuppen i Kiev 2014 och införlivandet av Krim i Ryssland. En offensiv av utbrytarrepublikerna in i Ukraina, med (”dolt”) stöd av Ryssland kommer förstås att föregås av mer strider och uppbyggandet av en förklaring där nödvändigheten av detta inpräntas i befolkningen, om detta inte redan har gjorts.
2017-02-04, 02:00
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fast någon beskjutning äver till baltikum blir det inte. De länderna är stabila som fanken jämfört med gungflyet ukraina. Ett skott i baltikum, och konsekvenserna blir stenhårda. Oavsett från vilket håll skottet kommer ifrån.

Det vet man inte. Incidenter händer ofta då militärer står rustade till tänderna på bägge sidor. Se t ex Indien-Pakistan, Syd-Nordkorea.

Konsekvenserna kan bli vittomfattande förstås. Men troligtvis stoppas det efter att de sk röda (telefon)linjerna gått heta och sedan blir det samtal och förhandlingar. Också här har vi exempel från Korea, där det efter heta duster har blivit förhandlingar – dock kanske inte så framgångsrika i det koreanska fallet.
2017-02-04, 03:28
Medlem
Trump hade ett kortare möte med Yulia Tymoshenko. Porky är ute i kylan efter att ha arbetat för Clinton under valkampanjen.

http://www.politico.com/story/2017/02/trump-ukraine-russia-sanctions-234631
2017-02-04, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikny
Trump hade ett kortare möte med Yulia Tymoshenko. Porky är ute i kylan efter att ha arbetat för Clinton under valkampanjen.

http://www.politico.com/story/2017/02/trump-ukraine-russia-sanctions-234631

Poroshenko får tala med Trump idag, efter att tidigare ha varit mer eller mindre ignorerad. Poroshenko kommer också att besöka USA och hoppas på att få tala med Trump. Det har jag från en annan källa och kan bekräfta den informationen i artikeln du länkar till.

Det här är inte klart ännu. Ingen vet vad som kommer att hända. USA kan dumpa Poroshenko och installera Timochenko. Kanske. Jag anser dock inte att det löser Ukrainas problem, förutom att kanske lite pengar flödar in - och delvis försvinner.
2017-02-04, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka ukrainska attacker? De skador som redovisas i rysk hittepåmedia är från när en rysk ammolasbil exploderade. Ryska attacker med Gradraketer har filmats upprepade gg.
Ukraina har för fram strv för att kunna svara på större mekaniserade angrepp, det UA har gjort är att efter de ryska legosoldaternas attack gå till motanfall och ta deras skyttegravar, det handlar om terrängvinster på 500-700 m. av sitt eget territorium.

Problemet för rysspacket är är att UA har fritt skottfält över den väg som förbinder området med andra delar av Donetsk. Det är de den främsta orsaken till intensiteten i de ryska anfallen.
Tydligen håller ryska armén på att sätta ihop en artilleribrigad som skall skickas in för att förstärka de ryska lego och reguljära förband som finns inne i Donetsk.

Du och jag kanske inte har olika åsikter om allt, men definitivt om krisen i Ukraina. Du lyssnar för mycket på ukrainska propaganda-medier, nog för att du vill tro det du hör. Jag fick börja från nästan noll efter kuppen i Kiev och har förståelse för folken på båda sidor.

Vad som verkligen händer börjar gå in i väst. När Haley talade i UNSC om ryska aggression i Ukraina, så skrev DN eller SVD rysk "aggression". Lögnen börjar bli uppenbar. Churkin visade i UNSC att den ukrainska krigsuppbyggnaden började ganska tidigt i januari och sådant kan politiker och journalister kontrollera.

Kiev skrev på Minsk-avtalet och bryter nu mot det. Faktum. Ryssland är inte delaktigt i Minsk-avtalet. Faktum. Ryssland är dock del av Normandie-fyran, en helt annan sak. Det är inte den som ska mötas i Minsk.

Det du ska frukta är att den ukrainska aggressionen leder till att VP tappar tålamodet, sanktioner eller ej. Tacka honom för att han hittills inte har tappat tålamodet, trots att han kan ta Kiev på max två dagar. Be också att det som återstår av Ukraina får kloka ledare efter många dementa år.
2017-02-04, 07:28
Medlem
Xeliouss avatar
Påhittade yttre fiender, som blivit fiender eftersom du attackerar dom i deras land, enar ett folk av fän. Det ryska folket har inget ord för krig. De tror inte ww2 är över. Det är ett ständigt krig för detta mongolfolk. De ska ta över världen tror dom. Hade vi lyssnat på de som känner ryssen väl, folken i östra Europa, som Ukraina, hade vi förstått vad ryssen är och hur de tänker. Ryssen är kvar i 1800-talets imperialism och fascism. Det vill säga förutom de miljontals ryssar som tröttnat på det efterblivna Ryssland och flytt till USA, EU.

Det har inte skett en kupp i Kiev, det var det ukrainska folket som enligt konstitutionen hjälpte Putins hantlangare att bege sig hem till Ryssland, där denne Janukovitj sitter och ljuger sig blå fortfarande som en Ceausescu som överlevde, tyvärr.

Ni ryssar får acceptera att det är över. Ryssland kommer inte klara av Ukraina. Det är ett envist och starkt folk. Enat genom motståndet mot det fascistiska Rysslands angrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Nu var det inte "Xelious" roll jag tog på mig, utan Rysslands ledare. Om jag tagit på mig rollen som dig, hade jag förstås fått säga något liknande som du sade. Nu tror jag iofs att Putin – med rätta - anser att de säkerhetspolitiska målen är helt avgörande och att hans position är stabil och inte riskerar att försvagas även om han stöder en offensiv in i Ukraina. Varför tror jag det? Därför att det är detta som historien lärt oss. Yttre fiender enar och Putins popularitet åkte upp rejält efter kuppen i Kiev 2014 och införlivandet av Krim i Ryssland. En offensiv av utbrytarrepublikerna in i Ukraina, med (”dolt”) stöd av Ryssland kommer förstås att föregås av mer strider och uppbyggandet av en förklaring där nödvändigheten av detta inpräntas i befolkningen, om detta inte redan har gjorts.
2017-02-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du och jag kanske inte har olika åsikter om allt, men definitivt om krisen i Ukraina. Du lyssnar för mycket på ukrainska propaganda-medier, nog för att du vill tro det du hör. Jag fick börja från nästan noll efter kuppen i Kiev och har förståelse för folken på båda sidor.

Vad som verkligen händer börjar gå in i väst. När Haley talade i UNSC om ryska aggression i Ukraina, så skrev DN eller SVD rysk "aggression". Lögnen börjar bli uppenbar. Churkin visade i UNSC att den ukrainska krigsuppbyggnaden började ganska tidigt i januari och sådant kan politiker och journalister kontrollera.

Kiev skrev på Minsk-avtalet och bryter nu mot det. Faktum. Ryssland är inte delaktigt i Minsk-avtalet. Faktum. Ryssland är dock del av Normandie-fyran, en helt annan sak. Det är inte den som ska mötas i Minsk.

Det du ska frukta är att den ukrainska aggressionen leder till att VP tappar tålamodet, sanktioner eller ej. Tacka honom för att han hittills inte har tappat tålamodet, trots att han kan ta Kiev på max två dagar. Be också att det som återstår av Ukraina får kloka ledare efter många dementa år.
Har lite svårt att tro att din ståndpunkt verkligen är genuin. Den är trots allt så befläckad av rysk propaganda att hälften hade räckt. Varför inte komma med genuina argument i stället för att tala angriparens propagandspråk, ett språk där ju lögnen blivit sanningen och sanningen tillsammans med dess journalister förvisats till lublijankafängelset på obestämd tid. Blir lite Quisslingagerande över det hela i all sin naivitet. Blir dessutom lite pinsamt med dessa återkommande ohållbara argument som ingen ändå tror på.
2017-02-04, 11:07
Medlem
Citat:

Jag satt och lyssnade på kortvågsradio och mystiska nummermeddelanden hela natten. För det - samt kompulsivt propagandaskriveri dygnet runt - är precis vad pensionerade sadelmakare fyller tomrummet med.

Där lärde jag mig, och de potentiella miljarderna av tysta lyssnare, att det tog Ryssland betydligt längre än så att klara av lilla Georgien, för att inte tala om Tjetjenien, men ibland blir verkligheten lite suddig för oss 80+ i den sena natten, under den bergmanska vargtimmen när natt och gryning snart möts, eller hur?

Ukraina har idag en av världens mest stridserfarna styrkor, en mycket stor militär som numera är både tränad och utrustad, och från Dnipro/Zaporizhzhia/Kharkiv skulle Ryssland få vada i blod, gata för gata, by för by, bro för bro. Ryssland har noll chans att ta och ockupera Ukraina.

Möjligen, men där lär gamla hederliga BUK vara effektivt, kan man göra som i Syrien eller Grozyj och bomba sönder militär liksom småbarn helt utan diskriminering. Men de flesta kan nog förstå den reaktion som det skulle skapa internationellt. Inte heller lär det hjälpa vid en ockupation, utan snarare öka insurgenter och gerillaattacker.
2017-02-04, 11:48
Medlem
Paul0s avatar
Från och med idag börjar en ny epok i Ukrainas historia. Ukrainska separatister som sedan 1991 blivit oberoende av Sovjetunionen har ett misslyckande. Allt tar slut. Dessa fascistoida politiker har gått i konkurs. De kan inte umgås med egna "separatister" (Krim, DNR och LNR) pga politisk omogenhet. Ryssland erhåller igen ett nytt sydområde som alltid hette "Ukraina" (ry. "en kant av något stort och helt nämligen Ryssland"). Införlivning med Ryssland ska pågå 5-6 år. Punkt slut.
2017-02-04, 11:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

UA skrev på Minsk i ett försök att inte eskalera konflkten, de ryska legostyrkorna har konternueligt brutit mot avtalet. Anledningen till de senaste striderna är att Putler vill testa USA's beslutsamhet och vilja.
Visar USA fortsatt stöd för UA kommer striderna minska i styrka garanterat.
UA vet att man inte klarar ett öppet krig med Ryssland, dock har UA blivit betydligt starkare sedan 2013 och är inget lätt byte för Ryssland längre.
Putler trodde att han kunde få landet att kollapsa genom ockupationen av Krim och låta trupper kriga i Donbass.
Tvärtom har UA stärkt sammanhållningen och sakta blivit allt bättre rustat, ekonomin har även den börjat förbättrats.
Så Putler sitter i saxen, antingen storkrig nu eller så kommer UA kunna trycka bort de ryska trupperna när UA blivit tillräckligt starkt.
2017-02-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
UA skrev på Minsk i ett försök att inte eskalera konflkten, de ryska legostyrkorna har konternueligt brutit mot avtalet. Anledningen till de senaste striderna är att Putler vill testa USA's beslutsamhet och vilja.
Visar USA fortsatt stöd för UA kommer striderna minska i styrka garanterat.
UA vet att man inte klarar ett öppet krig med Ryssland, dock har UA blivit betydligt starkare sedan 2013 och är inget lätt byte för Ryssland längre.
Putler trodde att han kunde få landet att kollapsa genom ockupationen av Krim och låta trupper kriga i Donbass.
Tvärtom har UA stärkt sammanhållningen och sakta blivit allt bättre rustat, ekonomin har även den börjat förbättrats.
Så Putler sitter i saxen, antingen storkrig nu eller så kommer UA kunna trycka bort de ryska trupperna när UA blivit tillräckligt starkt.

Orcher fr RU har hittat ett förråd med öl..."Tradirionella värderingar"...

https://www.youtube.com/watch?v=qcAYYyjuw0k

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in