Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är du som inte fattar skillnaden mellan att inte tolerera något och att komma fram till att det fanns omständigheter som gjorde att det inte låg skuld bakom.
För att göra det lite enklare. Det kan fortfarande råda »nolltolerans« även om man vid förekomster som bryter mot normen, att det inte för förekomma, konstaterar att utövaren saknade skuld. Sedan är det en annan sak hur man kan bevisa detta. Begreppet »nolltolerans« är mer en mjukvara än en hårdvara, alltså mer förhållningssätt än domskäl.
Jag har dock återkommande kritiserat systemet som ska hantera dopningsärenden. Jag tycker att det finns alldeles för många kryphål och otydligheter. En sak som jag skulle önska var att den som fälls för dopning alltid blev livstidsavstängd. Inte för att jag tror att straffets stränghet i sig avskräcker. Däremot bör var och en som använder dopning förpassas från sporten för alltid. Det är inte bra som det är nu. En annan förbättring måste bli att det strävas mer efter att uppnå likartad bedömning och därmed undvika att man kan komma undan för att det nationella förbundets sätt att hantera fallet är partiskt, till utövarens fördel.
Då måste du blanda ihop mig med någon annan. Jag har överhuvudtaget inte diskuterat astmabruket.
Det blir helt meninglöst och motarbetande om det skulle finnas ständiga undantag när det skall råda nolltolerans.
Nu sitter Johaug där tack vare slafsigt naiva skrivna dokument och tror sig kunna bli fri från skuld och därmed ytterligare chans till ett OS.
Det råder ingen nolltolerans för i så fall hade skådespelet mellan Johaug och läkare och övrigt lätt iscensatta skådespel som att någon lägger något i maten, råkar tappa bort provröret osv inte ens varit ett alternativ eller ens en tanke på att ödsla energi på skuldfrågor. Paradoxalt nog sitter Johaug där med de flestas stöd för att de tycker hon är ett offer medan ryssar är avstängda och dömda på förhand för att det finns repor på provrören som de inte ens har kontroll på.
Denna soppa göder juridiken och de pampar som vill bestämma får det serverat med dessa regelverk som kan bedömas lite hur man vill utifrån hur man vill att det ska sluta.
Men vi kommer säkert inte få genuin nolltolerans för då skulle väl sabotagen eskalera istället. Man kanske ska släppa all medicinering och doping fri ändå, till ett visst gränsvärde. För som det är nu kommer väl en hel del undan med mikrodoping ändå samt utövare med diverse fejkade diagnoser för att få ta de mediciner som kan tros ha prestationshöjande effekter.
Nej det vore heller inte bra, bättre att förbjuda all medicin. Fast då kan inte alla tävla och då skulle det även leda till fler sabotage för andra då utbudet av förbjudna substanser ökar markant.
Det är nog bra som vi har det, så länge Johaug får minst två år.