2017-02-03, 01:01
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag förstår exakt hur du menar. Men du kan inte motsäga dig att såväl lagstiftning och praxis har ett visst inslag av moral.

Viss lagstiftning och tillhörande praxis har naturligtvis inslag av moral. Min upplevelse är dock att en inte obetydlig mängd lagstiftning inte har några moraliska inslag alls. Där är det istället exempelvis minimering av transaktionskostnader, överensstämmelse med EU-rätten och praktiska och principiella överväganden som bestämmer lagstiftningens utformning.
Citera
2017-02-03, 01:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Viss lagstiftning och tillhörande praxis har naturligtvis inslag av moral. Min upplevelse är dock att en inte obetydlig mängd lagstiftning inte har några moraliska inslag alls. Där är det istället exempelvis minimering av transaktionskostnader, överensstämmelse med EU-rätten och praktiska och principiella överväganden som bestämmer lagstiftningens utformning.

Absolut.
Citera
2017-02-03, 09:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Det är inklusive PM. Det är annat kodnummer till tentan jämfört med PM, men det är ju enkelt att gå förbi det som rättande lärare.

Som jag förstått det skrivs och rättas frågorna av olika lärare. Iaf så har Bergström hand om den utpräglade EU-frågan.

Jag tror på samma teori.

.............................................

Jag fick ju just 38p, så jag är möjligen "upprättad" - det känns sådär. Jag har nästan lust att maila och kritisera kursföreståndaren. Det här rimmar illa på ett så välrenommerat program, som dessutom lär ut lagar, principer, etc sprungna ur ngn form av moral.

På SU är det olika examinatorer på varje enskild fråga; de rättar utan att veta ditt resultat på övriga frågor. Sidouppgifter som PM kan inte heller i förväg kopplas till din tenta. Det sammanlagda resultet räknas sedan ihop av amanuens/koordinator. Blir resultatet "för dåligt" överlag löser ibland kursföreståndaren detta genom att sänka betygsgränserna snarare än att snällrätta (här ansluter jag mig delvis till raynewooneys teori).

Om UU har samma system skulle det alltså krävas att examinatorerna går emot arbetsordningen, sinsemellan kommer fram till vilka som ligger en poäng under, och snällrättar upp en massa gränsfall (men inte alla tydligen). Det verkar vara onödigt merjobb. En annan tänkbar förklaring är att tentan är utformad som så att en viss typ av svar når upp till vissa platåpoäng, såsom 38.

Men jag vet inte. Vore intressant att höra från äldre UU-studenter.
Senast redigerad av Sobofied 2017-02-03 kl. 09:25.
Citera
2017-02-03, 17:08
Medlem
2.00s avatar
Behöver tips på hur jag blir bättre på skrivandet. Går för närvarande T2 på ÖU, maxade båda tentorna vi haft hittills, men när det kom till PM:et fick jag underkänt. Inte ens i närheten av vad jag på förhand trodde att jag skulle få. Finns det några generella tips man bör tänka på?

PM:et var ett antal frågor/scenarion där vi skulle göra en rättsutredning "PM uppgiften är densamma för alla, och är en mix av processrätt och statsrätt (fri- och rättigheter)". Man kunde få totalt 20 poäng varav 8 poäng för formalia och 12 poäng för innehållet. 12 poäng var gränsen för godkänt. Att jag fick under denna gräns är under all kritik.
Citera
2017-02-03, 19:40
Medlem
Hur svårt skulle ni säga att juristprogrammet är? Vad är det i så fall som är det svåra? Måste man ha väldigt lätt för sig och vara grymt smart eller räcker det med att ge pluggandet mycket tid och vara noggrann?

Berätta om era erfarenheter! Jag är inte över-smart eller super-ambitiös, men lyckas oftast med saker när jag är intresserad av det.
Citera
2017-02-03, 19:50
Medlem
Citat:
T1 Uppsala:

AB 38 p 33,7 %
Ba 33 p 33,7 %
B 25 p 23,5 %
U -24 p 9,1 %

Skumt att 9% får U när ingen enligt statistiken blankade. Jättesvagt. Själv skrev jag en medioker tenta (dock bättre än majoriteten) men räddades av ett starkt PM.
Återigen kan man se att det knappt existerar några med 32 eller 37 poäng. Absurt att räkna upp 32-or och 37-or till det högre betyget. Tankar bakom just detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
På SU är det olika examinatorer på varje enskild fråga; de rättar utan att veta ditt resultat på övriga frågor. Sidouppgifter som PM kan inte heller i förväg kopplas till din tenta. Det sammanlagda resultet räknas sedan ihop av amanuens/koordinator. Blir resultatet "för dåligt" överlag löser ibland kursföreståndaren detta genom att sänka betygsgränserna snarare än att snällrätta (här ansluter jag mig delvis till raynewooneys teori).

Om UU har samma system skulle det alltså krävas att examinatorerna går emot arbetsordningen, sinsemellan kommer fram till vilka som ligger en poäng under, och snällrättar upp en massa gränsfall (men inte alla tydligen). Det verkar vara onödigt merjobb. En annan tänkbar förklaring är att tentan är utformad som så att en viss typ av svar når upp till vissa platåpoäng, såsom 38.

Men jag vet inte. Vore intressant att höra från äldre UU-studenter.

Min erfarenhet från Uppsala är att det är väldigt ovanligt att studenter hamnar på en poäng som ligger precis under en gräns, vare sig det är gränsen till AB, Ba eller B. Det är ofta uttalat att de studenter som faktiskt gjort det har ägnats "särskild omsorg vid rättningen" eller liknande, men inte hur detta gått till. Min gissning är att kursföreståndaren går genom listan med de slutliga resultaten (PM + eventuella andra uppgifter + tenta) och därefter ber lärare att kika extra på vissa kodnummers svar och se om det går att hitta någon extra poäng.

Vet dock att det även förekommit att man sänkt betygsgränserna, men endast då tentan varit missvisande formulerad, innehållit räknefel eller på något annat sätt försvårat för tentanderna mer än det har varit tänkt. Även om vissa kvoter tycks bergfasta (alltid en tredjedel AB på T1) har det förekommit noterbart hög respektive låg andel. Jag erinrar mig att eXtremo påstått att 8% fick AB på en tenta han skrev en gång.
Citera
2017-02-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Hur svårt skulle ni säga att juristprogrammet är? Vad är det i så fall som är det svåra? Måste man ha väldigt lätt för sig och vara grymt smart eller räcker det med att ge pluggandet mycket tid och vara noggrann?

Berätta om era erfarenheter! Jag är inte över-smart eller super-ambitiös, men lyckas oftast med saker när jag är intresserad av det.

om jag säger såhär, läsa, läsa, läsa, läsa och sen lite mer läsa....
det svåra är att hinna läsa det man ska. i och med detta så behöver man sovra ut det som är relevant och ibland gör man felbedömningar.

du behöver ha lite innanför pannbenet för att förstå vad du läser självklart men det är därför du går en utbildning för att lära dig
Citera
2017-02-03, 20:01
Medlem
at95s avatar
Citat:

Har ingenting att jämföra med men jag skulle inte säga att juristprogrammet är särskilt svårt överlag. Det enda jag ser som krävande är att kurslitteraturen är ganska omfattande. Du kommer att klara av utbildningen med goda betyg om du är normalbegåvad och lägger ner tid på dina studier.
Citera
2017-02-03, 20:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Studiedisciplin är mycket viktigare än begåvning. Det svåraste var att hålla en hög nivå på sina studier över lång tid.

Betongröv > Brains.
Citera
2017-02-03, 20:18
Medlem
anteri17s avatar
Fast det är klart mer behagligt att lösa övervägande AB:n med 30h studier i veckan än med 45 h.
Citera
2017-02-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Studiedisciplin är mycket viktigare än begåvning. Det svåraste var att hålla en hög nivå på sina studier över lång tid.

Betongröv > Brains.

Håller med, juristprogrammet kan vara det program som premierar hårt plugg mest.
Däremot bör väl tilläggas det självklara i att hårt jobb inte garanterar bra betyg, eller att mycket plugg är en förutsättning för bra betyg. Har under programmets gång noterat studenter av båda extremerna. Majoriteten plugghästar utan brains försvann dock efter CA:n och CC:n, blev nog en liten reality-check där för många. Lär för övrigt vara förkrossande att sitta 9-21 i bibblan varje dag och ändå kugga en tenta, så förstår avhoppen.
Jag själv är väl ett hyfsat exempel på någon som haft lite flyt och fått bra betyg utan att plugga ijhäl mig. Vissa kurser har jag inte ens köpt litteraturen utan lånat böcker av vänner inför tentan. Brukar räcka gott för mig med att gå på alla föreläsningar, seminarier och göra lite gamla tentor. Med det sagt så är jag en lat jävel som önskade att jag också orkade plugga 40h i veckan.
Citera
2017-02-03, 20:48
Medlem
Citat:
T1 Uppsala:

AB 38 p 33,7 %
Ba 33 p 33,7 %
B 25 p 23,5 %
U -24 p 9,1 %

Skumt att 9% får U när ingen enligt statistiken blankade. Jättesvagt. Själv skrev jag en medioker tenta (dock bättre än majoriteten) men räddades av ett starkt PM.
Återigen kan man se att det knappt existerar några med 32 eller 37 poäng. Absurt att räkna upp 32-or och 37-or till det högre betyget. Tankar bakom just detta?

Jag fick AB på tentan med 40 poäng. (förövrigt så är 33,7% väldigt många - var t1 tentan lättare iår?) Har lite ångest över T2 nu - då jag känner att 40 poäng inte alls är bra nog för att sätta AB på T2. Är det någon som har något tips för att effektivisera plugget på T2? (går UU)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in