Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
T1 Uppsala:
AB 38 p 33,7 %
Ba 33 p 33,7 %
B 25 p 23,5 %
U -24 p 9,1 %
Skumt att 9% får U när ingen enligt statistiken blankade. Jättesvagt. Själv skrev jag en medioker tenta (dock bättre än majoriteten) men räddades av ett starkt PM.
Återigen kan man se att det knappt existerar några med 32 eller 37 poäng. Absurt att räkna upp 32-or och 37-or till det högre betyget. Tankar bakom just detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
På SU är det olika examinatorer på varje enskild fråga; de rättar utan att veta ditt resultat på övriga frågor. Sidouppgifter som PM kan inte heller i förväg kopplas till din tenta. Det sammanlagda resultet räknas sedan ihop av amanuens/koordinator. Blir resultatet "för dåligt" överlag löser ibland kursföreståndaren detta genom att sänka betygsgränserna snarare än att snällrätta (här ansluter jag mig delvis till raynewooneys teori).
Om UU har samma system skulle det alltså krävas att examinatorerna går emot arbetsordningen, sinsemellan kommer fram till vilka som ligger en poäng under, och snällrättar upp en massa gränsfall (men inte alla tydligen). Det verkar vara onödigt merjobb. En annan tänkbar förklaring är att tentan är utformad som så att en viss typ av svar når upp till vissa platåpoäng, såsom 38.
Men jag vet inte. Vore intressant att höra från äldre UU-studenter.
Min erfarenhet från Uppsala är att det är väldigt ovanligt att studenter hamnar på en poäng som ligger precis under en gräns, vare sig det är gränsen till AB, Ba eller B. Det är ofta uttalat att de studenter som faktiskt gjort det har ägnats "särskild omsorg vid rättningen" eller liknande, men inte hur detta gått till. Min gissning är att kursföreståndaren går genom listan med de slutliga resultaten (PM + eventuella andra uppgifter + tenta) och därefter ber lärare att kika extra på vissa kodnummers svar och se om det går att hitta någon extra poäng.
Vet dock att det även förekommit att man sänkt betygsgränserna, men endast då tentan varit missvisande formulerad, innehållit räknefel eller på något annat sätt försvårat för tentanderna mer än det har varit tänkt. Även om vissa kvoter tycks bergfasta (
alltid en tredjedel AB på T1) har det förekommit noterbart hög respektive låg andel. Jag erinrar mig att eXtremo påstått att 8% fick AB på en tenta han skrev en gång.