2016-12-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgnusDeii
Har själv aldrig sökt ungdomslägenhet men det känns som att det är lättare att få tag i en sådan jämfört med vanlig hyrerätt. Vissa lägenheter utannonseras för en specifik ålder ( tex 18 eller 24 år) andra går efter köpoäng.

alla går efter köpoäng, även ungdomslägenheter.
Citera
2016-12-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
alla går efter köpoäng, även ungdomslägenheter.

Ja, formulerade mig fel.
Citera
2017-01-05, 23:12
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sackr
Hur svårt är det att få tag på ungdomsbostäder? Typ om man har 5-6 års kötid.
Det handlar ju om att registrera sig den månaden man fyller arton och sen ha jävligt tur.
tex
Man fyller år den 21/11 registrerar sig 01/11 och sen finns det lägenheter som endast 19 åringar kan söka.
Då gäller det att bostaden kommer ut precis innan den 21/11 eftersom nästan alla i november har fyllt 20 då.
Så då gäller det ju att ha kötid från 01 och anmäla sig först.

Sen nått år i internkön så har man gått förbi 10 års kötid.
Citera
2017-01-18, 19:34
Medlem
auglons avatar
För någon dag sedan dök ett gäng undomsbostäder upp på bostadsförmedlingen i stockholm, sju stycken nybyggda ettor i Flemingsberg. När man anmäler intresse anmäler man sig alltså på hela denna grupp lägenheter.

Min fundering är om dessa lägenheter släpps för hela åldersgruppen 18-25 år (vilket resulterar i att alla lägenheter går till tjugofemåringar), eller om dem släpps åldersspecifikt (dvs en till varje åldersgrupp... minus en(?)).

Någon som har koll? Hittar ingen info utöver "dessa lägenheter är öronmärkta för ungdomar".
Citera
2017-01-18, 19:37
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auglon
För någon dag sedan dök ett gäng undomsbostäder upp på bostadsförmedlingen i stockholm, sju stycken nybyggda ettor i Flemingsberg. När man anmäler intresse anmäler man sig alltså på hela denna grupp lägenheter.

Min fundering är om dessa lägenheter släpps för hela åldersgruppen 18-25 år (vilket resulterar i att alla lägenheter går till tjugofemåringar), eller om dem släpps åldersspecifikt (dvs en till varje åldersgrupp... minus en(?)).

Någon som har koll? Hittar ingen info utöver "dessa lägenheter är öronmärkta för ungdomar".
Det borde väl vara kötid som avgör, utöver att man måste räknas som "ungdom" för att alls komma i fråga.

Edit: Jag hittade följande info på bostadsförmedlingens webbplats om förmedlingen av ungdomsbostäder:

Citat:
Fördelning av bostäder mellan olika åldrar

För att få en rättvis fördelning av bostäder till sökande i olika åldrar så fördelas de kommunala bolagens ungdomsbostäder enligt ett rullande schema. Den första lägenheten förmedlas till en 18-åring, nästa till en 19-åring osv. På så sätt reserveras lika många ungdomsbostäder till 18-åringar som till 25-åringar.

Som jag förstår det gäller alltså det "rullande schemat" vid fördelningens av ungdomsbostäder för de kommunala bolagen. Dit hör nog inte HEBA, som är det aktuella bostadsbolaget.
Senast redigerad av Clayton80 2017-01-18 kl. 19:44.
Citera
2017-01-18, 19:49
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Det borde väl vara kötid som avgör, utöver att man måste räknas som "ungdom" för att alls komma i fråga.

Jo, du har antagligen rätt. Tycker dock att det känns underligt att släppa 7 stycken "ungdomslägenheter" till sju 25-åringar.

Dem kommunalt ägda bolagen släpper majoriteten av sina ungdomslägenheter åldersspecifikt för att förhindra att 25-åringarna rekar hem varenda ungdomslägenhet, men jag kanske bara tror på enhörningar, vad vet jag.

Edit:

Precis som du säger är HEBA ej kommunalt.
Senast redigerad av auglon 2017-01-18 kl. 19:53.
Citera
2017-01-18, 19:51
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auglon
Jo, du har antagligen rätt. Tycker dock att det känns underligt att släppa 7 stycken "ungdomslägenheter" till sju 25-åringar.

Dem kommunalt ägda bolagen släpper majoriteten av sina ungdomslägenheter åldersspecifikt för att förhindra att 25-åringarna rekar hem varenda ungdomslägenhet, men jag kanske bara tror på enhörningar, vad vet jag.
Mitt tips är att du kollar efter info på HEBA:s webbplats eller kontaktar dem. De kanske också kör något rullande schema när det kommer till ungdomslägenheter.
Citera
2017-01-18, 19:54
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Mitt tips är att du kollar efter info på HEBA:s webbplats eller kontaktar dem. De kanske också kör något rullande schema när det kommer till ungdomslägenheter.

Jag har läst hela deras hemsida med förstoringsglas, hittar inget om ungdomslägenheter.
Ska dra iväg ett mejl och se vad dem säger.

Tack för hjälpen!
Citera
2017-02-03, 17:27
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Har någon koll på hur länge den här interna byteskön egentligen har funnits? Jag tycker att det är jättebra att den finns, annars hade man ju varit fullständigt handikappad på åtminstone hyresmarknaden när man har gjort av med alla sina köpoäng på nytt boende och köplatsen startar på noll. Det finns ingen risk för att de tar bort den va?
Senast redigerad av CoralinesGhost 2017-02-03 kl. 17:31.
Citera
2017-02-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Har någon koll på hur länge den här interna byteskön egentligen har funnits? Jag tycker att det är jättebra att den finns, annars hade man ju varit fullständigt handikappad på åtminstone hyresmarknaden när man har gjort av med alla sina köpoäng på nytt boende och köplatsen startar på noll. Det finns ingen risk för att de tar bort den va?

I denna tappning (via Bostad Stockholm) har den funnits max ett par år. Innan tror jag att varje enskilt bolag i allmännyttan hade någon form av intern förmedling, det nya är att man nu alltså kan söka alla allmännyttans lägenheter (även hos andra värdar än ens egen).

Hjälper inte dem som bor hos privatvärd, men det är absolut en bra grej.
Citera
2017-02-13, 09:17
Medlem
Bump.

Vad hade ni för könummer från början på den lägenheten ni fick tillgång till (interna kön eller vanliga)
?
Jag är nummer 46 av 200 och de säger till mig att det är stor chans att du får den lägenheten pga att många som står i kön redan har boende.
Citera
2017-02-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitbetan
Bump.

Vad hade ni för könummer från början på den lägenheten ni fick tillgång till (interna kön eller vanliga)
?
Jag är nummer 46 av 200 och de säger till mig att det är stor chans att du får den lägenheten pga att många som står i kön redan har boende.
Idiotiskt att anmäla sig på en lägenhet om man inte är intresserad av den. Blir man inte avstängd efter för många Nej-svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in