2016-12-11, 14:43
Medlem
Är också med i den här cirkusen... Måste lämna min studentlägenhet om 6 månader så börjar leta lite... Tyvärr så är 10 års kötid inte värt mycket idag, till skillnad från när jag skrev in mig för 10 sedan... Har kollat dagligen i en månad nu, ska på min första visning nu i veckan! Lägenheten ligger i Grimsta, inte bästa stället kanske men det är typ det man får...
Citera
2016-12-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgnusDeii
Är också med i den här cirkusen... Måste lämna min studentlägenhet om 6 månader så börjar leta lite... Tyvärr så är 10 års kötid inte värt mycket idag, till skillnad från när jag skrev in mig för 10 sedan... Har kollat dagligen i en månad nu, ska på min första visning nu i veckan! Lägenheten ligger i Grimsta, inte bästa stället kanske men det är typ det man får...

Ett hett tips är annars att söka i juni (gärna kring midsommar) och juli. Då är det absolut kortast kö.
Citera
2016-12-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Ett hett tips är annars att söka i juni (gärna kring midsommar) och juli. Då är det absolut kortast kö.

Tack för tipset! Men är det inte så att även färre lägenheter utannonseras då?
Citera
2016-12-14, 21:36
Medlem
Spaders avatar
Så efter att i princip dagligen hängt på Stockholms bostadskös webplats i säkert 2 års tid så har jag äntligen fått en lägenhet!! Det räckte med "bara" 8 år och 8 månaders kötid -_-

Lägenhet:
Nyproduktion, Stureby, 2rok, 50kv.

+Fräsch och modern lägenhet
+Öppen och smart planlösning
+Stort sovrum
+Stort badrum
+Stor balkong
+Ej bottenvåning
+Nära till Globen
+Man går till Södermalm på under halvtimmen
+Samma pendlingstid till jobbet som jag har nu
+Hyran är bestämd i förväg för 5 år frammåt, så noll överaskningar
+Slipper ta ett enormt lån och köpa lägenhet

-Ganska hög hyra (8900kr/mån - men då bredband om 100MBit, TV om 14 kanaler samt telefoni ingår så är det ju snarare närmare 8300kr/mån? Idag betalar jag liksom 400kr/mån för 100MBit)
-Jag äger inte lägenheten
-Tunnelbana ligger ca 10min bort med gång, men det finns å andra sidan bra bussförbindelser
-Inflyttning först om några månader
-Inte så mycket matställen i närheten. Det finns Coop och Ica i närheten men inget annat.

Jag funderade självklart mycket på det här med hög hyra i hyresrätt VS att låna till bostadsrätt och ärligt talat så är det i mitt fall inte fördelaktigt att satsa på det senare - även med denna höga hyra - då ett lån på 1.7M ger mig samma månadsutgift (om avgiften på bostaden är ca 3k) och då ryker allt mitt sparande liksom... och då blir det liksom en 50-60 år gammal lägenhet.

Anyway så kollade jag in statistiken för nybyggen kontra gamla lägenheter och de senaste åren så har det varit ca 1-2 års kortare kötid på nybyggen. Så om du har 10 års kötid men vill bo i ett område som i snitt kräver 12 år så satsa på ett nybyggen om du har råd med det.
Citera
2016-12-14, 22:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Spader: Får man lov att gratulera? Lycka till med lägenheten!
Citera
2016-12-15, 17:08
Medlem
Grattis till lägenheten! Stureby är fint och nära till stan!
Jag hade tänkt hyra en äldre lägenhet pga av hyran. Jag kommer jobba som frilans så vill inte behöva oroa mig för hyran samt vill lägga pengar på annat, så hade tänkt max 5000:- (har jag för höga anspråk?).
Jag var på lägenhetesvisningen i Grimsta idag . Verkade ligga i lugnare delen av Grimsta (mer mot Råckstahållet) gillade området och planlösningen. Kommer dock att tacka nej, hade inget sovrum (kök och vardagsrum) vill helst ha sovrum nämligen. Inflyttningen var ganska snart så då skulle jag åka på dubbla hyror... Sen är det här första lägenheten jag tittar på, jag har 6 månader-1 år kvar att hitta något, så det är ingen stress
Citera
2016-12-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Så efter att i princip dagligen hängt på Stockholms bostadskös webplats i säkert 2 års tid så har jag äntligen fått en lägenhet!! Det räckte med "bara" 8 år och 8 månaders kötid -_-

Lägenhet:
Nyproduktion, Stureby, 2rok, 50kv.

+Fräsch och modern lägenhet
+Öppen och smart planlösning
+Stort sovrum
+Stort badrum
+Stor balkong
+Ej bottenvåning
+Nära till Globen
+Man går till Södermalm på under halvtimmen
+Samma pendlingstid till jobbet som jag har nu
+Hyran är bestämd i förväg för 5 år frammåt, så noll överaskningar
+Slipper ta ett enormt lån och köpa lägenhet

grattis! dock vill jag gärna se dig promenera 4,5 km från Stureby till södraste Södermalm på "under halvtimmen".
Citera
2016-12-15, 22:01
Medlem
Citat:
Jag hade tänkt hyra en äldre lägenhet pga av hyran. Jag kommer jobba som frilans så vill inte behöva oroa mig för hyran samt vill lägga pengar på annat, så hade tänkt max 5000:- (har jag för höga anspråk?).

ja.
Citera
2016-12-15, 23:48
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Spader: Får man lov att gratulera? Lycka till med lägenheten!
Tackar

Citat:
Tackar!
Jag skulle säga att du har aningen höga anspråk. Visst det finns absolut säg 1.5-rummare med sovalkov för 5k i månaden. Problemet är att du ska ha en jävla massa tur för att hitta just -detta- för max 5k. Detta är Stockholm och inte landet och om du vill bo i en 1.5-rummare alternativt 2-rummare så får du räkna med iaf en 6k i månaden såvida du inte på något magiskt vänster lyckas få en väldigt gammal lägenhet på Södermalm (många gamla lägenheter där har absurt låg hyra i förhållande till hur populära dom är - tack vare bristen på marknadshyror).
Men om du har säg 15-20 års kötid (helst det senare) så kanske du kan få just en sådan med lite tur. Annars blir det till att hyra ett rum om du vill komma undan med under 5k i hyra per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
grattis! dock vill jag gärna se dig promenera 4,5 km från Stureby till södraste Södermalm på "under halvtimmen".
Tackar!
Kanske går jag fort - vad vet jag. Jag går från Hägerstensåsen till Lilejholmen på 25 minuter och jag har mätt avstånden (karta - eniro) från där jag bor nu och där jag kommer bo och de är nästintill identiska. Nya bostaden -> Skanstull är enbart någon enstaka minut längre bort än nuvarande bostad -> liljeholmen så jo, jag kommer kunna gå dit på en halvtimme
Citera
2016-12-31, 16:48
Medlem
Hur svårt är det att få tag på ungdomsbostäder? Typ om man har 5-6 års kötid.
Citera
2016-12-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sackr

Har själv aldrig sökt ungdomslägenhet men det känns som att det är lättare att få tag i en sådan jämfört med vanlig hyrerätt. Vissa lägenheter utannonseras för en specifik ålder ( tex 18 eller 24 år) andra går efter köpoäng.
Citera
2016-12-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sackr

det är ju bara att kika under statistikfliken. finns dock ingen egen kategori för dem så du får scrolla lite.
Senast redigerad av Akademian 2016-12-31 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in