2017-02-03, 14:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Känner mig numera mera tveksam.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen! Så avskyvärt och obegripligt att någon kan göra så mot en så värnlös person. Man hoppas verkligen att man kan nagla fast GM, så att han aldrig kan göra om det!

Mycket vacker dikt!

Ja, verkligen en mycket vacker och känslosam dikt.

Jag hoppas också att det går att sätta fast MGM men känner mig numera mera mer tveksam. Jag hoppas verkligen att jag har fel i hur jag känner.

Återigen så har det visat sig att det är lönsamt att ljuga och inte berätta sanningen. Åter har "Kung Alkohol" varit framme och visat sig vara "hjälpsam".

Ingen skall inbilla mig att den numera frisläppte NO har berättat vad han känner till vad som hände den 14 januari. Inte heller att hans samvete skulle vara vitt som snö.

Troligtvis är han nu tillbaka på Grönland tillsammans med familj och vänner. Glad och lycklig över att ha klarat sig.

Däremot tror jag inte att det var han som var huvudmannen men han fanns nog med under hela förloppet fram till dess han gick ombord på fartyget. Ej heller tror jag att detta skulle ha varit ett planerat mord. Antingen dråp eller vållande till annans död eller vad det nu kan heta i isländsk lagstiftning.

Vi får verkligen hoppas på någon slags rättvisa.
Citera
2017-02-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det är så sorgligt och fruktansvärt, det som skett. Ja, en underbar sång av en välfaren skald.

Citat:

Vi må se vad som kommer ut av pågående förhörsprocess och denne NO är alltjämt misstänkt. Det är inte utan grund och TMO lär reagera på frisläppandet och vad advokaten berättat om NO:s samarbetsvilja och tjänstvillighet mot den isländska polisen, för vilken en belöning i form av frisläppande nu givits.

Det är absolut inte slut.
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-03 kl. 14:58.
Citera
2017-02-03, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ingen skall inbilla mig att den numera frisläppte NO har berättat vad han känner till vad som hände den 14 januari. Inte heller att hans samvete skulle vara vitt som snö.

Troligtvis är han nu tillbaka på Grönland tillsammans med familj och vänner. Glad och lycklig över att ha klarat sig.-----

---- Vi får verkligen hoppas på någon slags rättvisa.

Jag är inte lika säker på att NO är skyldig till något, men det är svårt att veta. Tror inte att han känner sig så glad, men kanske lättad. Tyckte att jag läste någonstans att han blivit väldigt skakad av det hela (och det är ju självklart). Men jag tolkade det som att det hade det hela hade påverkat honom mer än man kan förvänta sig. Jag kanske tolkar det "fel", eftersom jag är inne på att han i alla fall är minst oskyldig till mord.

Så många människor som får livslångt lidande av detta:

För anhöriga måste det vara helt outhärdligt. Går inte att tänka på, faktiskt.

Men även för vänner som stod henne nära och de som var med henne på kvällen måste det påverka för all framtid. Ja, hela Island faktiskt på många sätt.

Och om NO är helt oskyldig blir hans liv säkert också förstört i mångt och mycket.

På det viset kan det aldrig bli någon bra rättvisa, även om MGM åker fast.
Samtidigt har det Isländska samhället visat en sådan vacker sida. Sådan uppslutning och gemenskap! Hoppas att detta inte blir förstört, utan får fortsätta till ett bra läkande.
Citera
2017-02-03, 15:54
Medlem
Citat:
Och om NO är helt oskyldig blir hans liv säkert också förstört i mångt och mycket.
Helt oskyldig tror inte jag heller att NO är. Egentligen är det spekulation att tro något nu, men det har gått en tid och många har redan lagt fram teorier.

Då kan jag göra det med och jag kan gissa att något hänt mellan kl 05.25-05.50 som lett till att BO fråntagits sin mobiltelefon (avstängningen) och kan ha fått en ordentlig smäll. Troligen redan medvetslös vid båten och svårt skadad av en GM som kan ha börjat löpa amok och totalt tappat huvudet.

NO har ballat ur, drabbats av panik och inte velat vara med längre, därför skjutsades han till båten. Men tydligen fortsatt medverka genom städning och tvätt. Man kan tro att NO haft helt andra planer, vilket försöken att telefonledes få tag i M tyder på.

Efter 06.10 är TMO ensam i saken med BO i bilen.

Men som sagt, det är förundersökningen som ska påvisa vad man anser hänt tillsammans med det underlag man har för en rättsprövning. Och den är inte klar ännu.
Citera
2017-02-03, 16:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Helt oskyldig tror inte jag heller att NO är. Egentligen är det spekulation att tro något nu, men det har gått en tid och många har redan lagt fram teorier.

Då kan jag göra det med och jag kan gissa att något hänt mellan kl 05.25-05.50 som lett till att BO fråntagits sin mobiltelefon (avstängningen) och kan ha fått en ordentlig smäll. Troligen redan medvetslös vid båten och svårt skadad av en GM som kan ha börjat löpa amok och totalt tappat huvudet.

NO har ballat ur, drabbats av panik och inte velat vara med längre, därför skjutsades han till båten. Men tydligen fortsatt medverka genom städning och tvätt. Man kan tro att NO haft helt andra planer, vilket försöken att telefonledes få tag i M tyder på.

Efter 06.10 är TMO ensam i saken med BO i bilen.

Men som sagt, det är förundersökningen som ska påvisa vad man anser hänt tillsammans med det underlag man har för en rättsprövning. Och den är inte klar ännu.

Förlåt, jag uttryckte mig lite fel, genom att fetstila OCH OM NO är helt oskyldig....

Jag tror att NO kan vara helt oskyldig, men han är ju fortfarande misstänkt i någon grad, som jag förstod det. Skulle ju kunna vara skyddande av brottsling, som någon nämnde.
Citera
2017-02-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Vilken vacker dikt
Hallgrímur är en duktig författare och poet, även far till mina kusiner

Försöker mig på översättning, utan google translate

ENDAST HON / HON ENSAM

Hon är en av oss - vi är endast hon / hon ensam

På väg ut i livet

på väg ut att roa sig

på väg ut i det som lyser om natten

Att dansa med ingen

att dansa med alla

att dansa med allt som henne givits

På väg ut från stället

på väg runt i staden

på väg upp på Laugavegur

Där som hon går fram på blommor på marken

ett helt hav av blommor

i cellofan

Och lite längre - lågande ljus

marken ett hav

av lågande ljus

Där som hon står

där som hon stirrar

där som hon ser sina nästa steg

i brand en januarimorgon

HÚN EIN

Hún er ein af okkur – við erum hún ein

Á leið út í lífið

á leið út á lífið

á leið út í það sem logar um nótt

Að dansa við engan

að dansa við alla

að dansa við allt sem henni var gefið

Á leið út af staðnum

á leið um bæinn

á leiðinni upp á Laugaveg

Þar sem hún gengur fram á blóm á stétt

heilt haf af blómum

í sellófani

Og örlítið lengra – logandi kerti

stéttin eitt haf

af logandi kertum

Þar sem hún stendur

þar sem hún starir

þar sem hún sér sín næstu skref

í ljósum logum á janúarmorgni

Takk for översättningen av ett mycket vackert dikt, Disalicious.
Citera
2017-02-03, 17:27
Medlem
Citat:

Jag hoppas också att det går att sätta fast MGM men känner mig numera mera mer tveksam. Jag hoppas verkligen att jag har fel i hur jag känner.

Återigen så har det visat sig att det är lönsamt att ljuga och inte berätta sanningen. Åter har "Kung Alkohol" varit framme och visat sig vara "hjälpsam".

Troligtvis är han nu tillbaka på Grönland tillsammans med familj och vänner. Glad och lycklig över att ha klarat sig.

Däremot tror jag inte att det var han som var huvudmannen men han fanns nog med under hela förloppet fram till dess han gick ombord på fartyget. Ej heller tror jag att detta skulle ha varit ett planerat mord. Antingen dråp eller vållande till annans död eller vad det nu kan heta i isländsk lagstiftning.

Jag tycker lite som dig också att NO faktiskt kan vara skyldig till mer än han sagt.

Man vet ju aldrig, Man kan inte utesluta det helt.

Dessutom tänker jag att när TM får reda på att NO faktiskt blivit frisläppt så kanske han börjar prata i ren frustration och orättvisa!?
Citera
2017-02-03, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Från Islandsbloggen idag om den frisläppte mannen:

"Han reste redan i går hem till Grönland med ett flyg som lyfte från Reykjavík mot Nuuk klockan 19.49."

Han säger sig vara villig att återvända för förhör.

"Polisen har möjlighet att med hjälp av grönländska myndigheter genomföra förhör med honom i hemlandet. Det finns också möjlighet att begära honom utlämnad om brottsmisstankarna inte avskrivs."

"Mannen är inte längre misstänkt för inblandning i Birna Brjánsdóttirs död. Han är dock inte formellt avförd från utredningen och han har fortfarande status som misstänkt. Polisen tror att han kan veta mer om hur det gick till när Birna Brjánsdóttir dödades än vad han hittills berättat i förhör."

Flera anställda på baren vittnat om att han druckit stora mängder alkohol och det styrker polisens teori om att han därför inte kunnat ha en aktiv roll när Birna dödades.
Citera
2017-02-03, 21:27
Medlem
Citat:
Han säger sig vara villig att återvända för förhör.

Det räcker med största säkerhet förutsatt att man har dokumenterat det.

Det finns något som heter Nordisk Arresteringsorder och i den summariska informationen från 2015 som den svenska regeringen gett står det så här om det:

Till skillnad från vad som gäller för en europeisk arresteringsorder får en åklagare dock själv besluta om överlämnande om den eftersökte har samtyckt till att överlämnas. Det innebär att vissa ärenden aldrig prövas av domstol.

Då är saken klar även om han skulle finnas på t ex Grönland som man kan förstå det. Färöarna, Grönland och Åland ingår i regel i såna här internordiska samarbetsöverenskommelser med automatik som grundprincip.
Citera
2017-02-03, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det räcker med största säkerhet förutsatt att man har dokumenterat det.

Då är saken klar även om han skulle finnas på t ex Grönland som man kan förstå det. Färöarna, Grönland och Åland ingår i regel i såna här internordiska samarbetsöverenskommelser med automatik som grundprincip.

Det är ju ännu DNA bevis mm och slutrapporten från obduktionen kvar att vänta på. Man kan kanske dra den slutsatsen att man ändå är ganska säker på att inga graverande teknisk bevisning kommer in mot honom. Annars skulle de väl inte släppt honom.

Antar att det är som vittne han kommer att kallas. Då har han inte så mycket att frukta.

Kan tänka mig att han inte skulle göra det lätt för sig heller, om han inte återvänder om man önskar det. Det skulle öka misstänksamheten mot honom.
Citera
2017-02-03, 22:28
Medlem
Citat:
Antar att det är som vittne han kommer att kallas. Då har han inte så mycket att frukta.

Nja.... det räcker med att han medgett sej villig att återvända "för förhör".

Då har åklagaren möjlighet att hämta in honom var som helst i Norden av vilket skäl som helst och behöver ingen motivering, domstolsbeslut eller liknande för det.

Det handlar om vilken räckvidd en nordisk arresteringsorder från en åklagare har när det gäller ett överlämnande under ett givet samtycke.

I detta sammanhang är det kanske bara en petiss utan praktisk betydelse, åtminstone får man det intrycket. Men möjligheten är öppnad genom medgivandet.
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-03 kl. 22:32.
Citera
2017-02-03, 22:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Birna begraves i dag. Familjen har bett om ro.

Poeten Hallgrimur Helgason publiserte et dikt til Birna denne morgenen
Oj! Hallgrímur är en av Islands allra främsta författare och poeter. Det är som om Kristina Lugn eller Katarina Frostenson skulle ha skrivit en dikt till Lisa Holm.

Det är lite skillnad på Island och Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in