Citat:
Ursprungligen postat av
Hit0mi
Ja, det där var verkligen unikt. Det står byggår 1909 vilket - i tråden har förklarats att det kan betyda ännu äldre om jag minns rätt. Dvs att de satte 1909 på en massa hus som var äldre men inte hade exakt byggår, eller något sådant.
Exteriören är ju som en blandning av sekelskiftesvills, funkishus och hälsingegård. Som om någon tänkte "jag ska mixa det bästa av alla stilar jag älskar!" Yteffektivt och fyrkantigt som ett funkishus, träpanel och brutna tak, och så lite snickarglädje på det. Men proportionerna blir ju lustiga och man undrar om taken såg ut sådär ursprungligen. Ja, man ser att den som renoverat detta har tänkt igenom det noga. Allt ser väldigt gediget och hantverksmässigt ut. Men stilblandningen gör en yr i huvudet.
Gissar: 40-talist med rötterna i Hälsingland. Älskar antikt och allmoge men även nyare stilar. Väldigt intresserad av inredning, och byggnadsvård, men lite mer yvig smak än vanligt. Vill få med allt som h*n/de älskar i sin ögonsten. Har bra ekonomi. Kanske sålt ett framgångsrikt företag för att skapa sin dröm på landet. Går gärna på auktioner.