2017-02-02, 19:41
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Så många frågor man vill ställa till den som påbörjat detta projekt:

https://www.erasweden.com/kontor/helsingborg/bostad/607729/bilder

Absolut men tror det skulle bli grymt fint med lite tid och framförallt pengar.
Citera
2017-02-02, 20:19
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Absolut men tror det skulle bli grymt fint med lite tid och framförallt pengar.

Nej. Läs min kommentar när jag upptäckt var det ligger
Citera
2017-02-02, 20:38
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Efter att ha utfört litet kartrek insåg jag att det där bygget har jag kört förbi närapå dagligen i flera år

Det ligger riktigt tråkigt invid en rondell på väg 110 som är ganska tungt trafikerad. Husen runt om är riktiga ruckel också. Platsen är så själadödande tråkig att den som startat projektet (i spekulation?) sannolikt fått psykiska problem och gett upp hela grejen.

Kudos till mäklaren som måste ansträngt sej ordentligt för att ta acceptabla bilder av omgivningarna.

Det måste han verkligen ha gjort för mitt första intryck var att det låg mitt i spenaten och var en riktig sommaridyll utan något alls som störde.
Citera
2017-02-02, 20:44
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Så många frågor man vill ställa till den som påbörjat detta projekt:

https://www.erasweden.com/kontor/helsingborg/bostad/607729/bilder

Jag känner mig inte helt bekväm med hur de har byggt? Är det inte lite udda? Brukar man exempelvis konstruera innerväggar på det sätt som är gjort på vån2? Och om man kikar närmareär verkar det vara lite abrovinker här och var, lyckade eller ej vill jag inte uttala mig om. Men jag skulle vilja att de verkligen förklarade hur huset var konstruerat med hänsyn till laster och så.
Citera
2017-02-02, 23:58
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hit0mi
Shabby chic-lantlig förvirring med en touch av rik excentriker?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-galto-tanums-kommun-galto-norra-139-10797756?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_cam paign=tipsa
Ja, det där var verkligen unikt. Det står byggår 1909 vilket - i tråden har förklarats att det kan betyda ännu äldre om jag minns rätt. Dvs att de satte 1909 på en massa hus som var äldre men inte hade exakt byggår, eller något sådant.

Exteriören är ju som en blandning av sekelskiftesvills, funkishus och hälsingegård. Som om någon tänkte "jag ska mixa det bästa av alla stilar jag älskar!" Yteffektivt och fyrkantigt som ett funkishus, träpanel och brutna tak, och så lite snickarglädje på det. Men proportionerna blir ju lustiga och man undrar om taken såg ut sådär ursprungligen. Ja, man ser att den som renoverat detta har tänkt igenom det noga. Allt ser väldigt gediget och hantverksmässigt ut. Men stilblandningen gör en yr i huvudet.

Gissar: 40-talist med rötterna i Hälsingland. Älskar antikt och allmoge men även nyare stilar. Väldigt intresserad av inredning, och byggnadsvård, men lite mer yvig smak än vanligt. Vill få med allt som h*n/de älskar i sin ögonsten. Har bra ekonomi. Kanske sålt ett framgångsrikt företag för att skapa sin dröm på landet. Går gärna på auktioner.
Citera
2017-02-03, 02:41
Medlem
Hit0mis avatar
Arkitektritat från -73 som ger en viss skräckblandad förtjusning?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-stocksund-danderyds-kommun-varvagen-2-10865755?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_cam paign=tipsa
Citera
2017-02-03, 07:57
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ja, det där var verkligen unikt. Det står byggår 1909 vilket - i tråden har förklarats att det kan betyda ännu äldre om jag minns rätt. Dvs att de satte 1909 på en massa hus som var äldre men inte hade exakt byggår, eller något sådant.

Stämmer! Jag fick förklarat för mig att man när man drog i gång någon form av register satte 1909 som taxeringsår på allt byggt före 1909 även om man vet att huset är byggt tidigare.
Citera
2017-02-03, 10:38
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hit0mi
Arkitektritat från -73 som ger en viss skräckblandad förtjusning?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-stocksund-danderyds-kommun-varvagen-2-10865755?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_cam paign=tipsa

Jag gillar det. Med varsam renovering/modernisering så kan det bli riktigt läckert. (vissa saker från 70talet är grymt underskattade, design är ett exempel)
Citera
2017-02-03, 11:10
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Jag känner mig inte helt bekväm med hur de har byggt? Är det inte lite udda? Brukar man exempelvis konstruera innerväggar på det sätt som är gjort på vån2? Och om man kikar närmareär verkar det vara lite abrovinker här och var, lyckade eller ej vill jag inte uttala mig om. Men jag skulle vilja att de verkligen förklarade hur huset var konstruerat med hänsyn till laster och så.

Som sagt: så många frågor man skulle vilja ställa till den som drog igång projektet 2008!
Citera
2017-02-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjoft
Ser ut som att någon blivit gripen när han hämtade några skivor på platsen. Hur många nybyggen kan det finnas på den gatan menar jag?

http://www.sydsvenskan.se/2007-09-13/polis-ingrep-mot-rattmatig-agare

jag hänger inte med på hur du kopplar ihop ett hus i tanum med en gipstransport vid turning torso i malmö?
Citera
2017-02-03, 11:31
Medlem
Citat:
Som sagt: så många frågor man skulle vilja ställa till den som drog igång projektet 2008!

vad är det för glipa mellan taket och burspråket?
och varför ser yttertkaket på bilden med burspråket ut som det bågnar?
Citera
2017-02-03, 11:33
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
vad är det för glipa mellan taket och burspråket?
och varför ser yttertkaket på bilden med burspråket ut som det bågnar?

Är det fuktfläckar i kökstaket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in