2017-02-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Så det kan bara bli fel på ett sätt?

Kan mycket väl ha varit så genom ett systemfel så spottar bara bankomaten ur maxbelopp oavsett vad du själv slår in för summa. Nu var det väl inte det just denna gång men det kunde ha varit

Klart att det kan hända.... men just det felet på en bankomat, att den ger dig en
helt annan summa än den du slog in, det vet jag inte om jag läst om någon gång.
Jag tar tacksamt emot en länk till en sådan händelse, det hade varit kul att läsa om.
Har säkert hänt någon gång i världshistorien sedan världen fick bankomater.
Citera
2017-02-02, 17:11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall
Verkar inte helt självklart tydligen att folk tvingas betala tillbaka.

http://www.hd.se/2017-02-02/inte-sakert-att-de-som-tagit-ut-pengar-maste-betala-tillbaka
"Men Bert Lehrberg, professor i civilrätt i Uppsala och tidigare i bankrätt i Lund, är inte säker på att bankens tvärsäkra besked gäller i alla lägen.
– I de flesta fall måste pengarna betalas tillbaka, men det kan finnas undantag. Om man tagit ut och genast använt pengarna i god tro blir man inte återbetalningsskyldig. Då hänger det på om banken lyckats avtala bort den möjligheten och att avtalsvillkoret inte är oskäligt säger han.
– Man kanske har tagit ut mycket pengar som man hade anledning att tro fanns på kontot, till exempel en inbetalning som var på väg, och sedan direkt betalat för något man köpt."

Vidare:
"– I en domstol, där banken för talan emot dig för att få tillbaka pengarna, handlar det om hur hederlig du är. Men om det kunde vara god tro och banken inte kan bevisa att du visste att kontot var tomt, så kan det tänkas att man får behålla pengarna, säger Bert Lehrberg."

Detta kan man ju tolka som att en person, låt säga Anders, tog ut 2000 kr. Men han hade bara 200 kr på kontot. Kan Anders då slippa återbetalning eftersom banken måste bevisa att han visste att kontot saknade täckning för det större uttaget?
Vidare kan man tycka det låter märkligt när Swedbank uttalar sig med orden att man "hoppas folk är ärliga". Varför hoppas man det? Om de nu tillämpar principen att övertrasseringar drages per automatik så fort pengar landar igen på kontot, borde detta med ärlighet sakna relevans kan man ju tycka. De får ändå tillbaka sina "utlånade" pengar oavsett personens moral.
Sist, varför mörkar man och inte går ut med hur mycket pengar som kunderna kunde övertrassera sina konton?

Visst, det finns folk som lyckats hävda god tro när de fått pengar felaktigt insatta på sitt konto som de hunnit spendera. Lycka till att hävda god tro när du just i samband med ett datafel som rapporterats i media gått och tagit ut tjugotusen när du normalt bara har socialbidragsnormen på kontot normalt.

Detta är heller inget straffrättsligt där någon skall bevisa "bortom rimligt tvivel" att man inte varit i god tro. Det blir en civilrättslig tvist där domstolen mer skall avgöra "vem man tror mest på".
Citera
2017-02-02, 17:12
Medlem
Ja.. för det går ju inte att spåra vilka som har tagit ut ofantligt mycket pengar.
Citera
2017-02-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjoelinder
2,4 miljoner enligt detta inlägg https://www.flashback.org/showpost.php?p=9795164&postcount=11*

Nu har jag ingen insikt i det hela men jag har svårt att tro att alla bankomater lastas fulla med 2,4miljoner varje gång det är dags för påfyllning. Tror snarare att det baseras på läge. En bankomat mitt i centrala Stockholm bör ju rimligtvis hålla mer pengar än en bankomat i Krokom.

Den innehåller inga 2,4miljoner bombsäker.

Mer säger jag dock inte pga av tystnadsplikt.
Citera
2017-02-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag bara påpekade att livet inte blir enklare om du blir av med möjligheten att betala med kort.
Detta för att lyckas övertrassera sitt konto med 5000:-. Snacka om svagbegåvade losers.

Var ca 5-7 år sedan bankerna nekade mig att skaffa ett VISA, Mastercard eller något annat kreditkort.

& NEJ det är inte svårt idag att få en polare eller en familjevän att låna ut ett kort & ett konto som är kopplat till det.
Citera
2017-02-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Igår sa folk att de hämtat pengar utan att använda sina kort så nej, jag är inte säker på att det reggats och nej, jag litar inte på vad okända människor säger.

Vem har sagt det?
Citera
2017-02-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Vem har sagt det?

Skrevs i denna tråden.
Citera
2017-02-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid

fan man skulle ha vart i malmö.

Det var i hela landet. Men ryktet spreds fortast hos malmös alla djungeltrummor.
Citera
2017-02-02, 17:41
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossigagubben
Den innehåller inga 2,4miljoner bombsäker.

Mer säger jag dock inte pga av tystnadsplikt.
Olika uppfattningar https://www.flashback.org/showpost.php?p=9795164&postcount=11
Citera
2017-02-02, 17:50
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag tror inte att du har rätt här. Eftersom du är personligt ansvarig för ditt korts pin-kod,
så är banken inte skyldig att betala tillbaka pengarna till dig.

Jag har läst många fall där ett brottsoffer blivit bestulet på pin-kod plus tillhörande bankkort,
och då har banken inte betalat tillbaka ett skit.

Det stämmer! Ditt bankkort är en värdehandling och det beror helt på omständigheterna kring hur du blev av med det. Har du exempelvis varit oaktsam genom att lagt det på bardisken och gått där ifrån, för att sedan hävda att det blivit stulet. Det gäller alltså att vara konkret i sin bevisning och verkligen visa att det faktiskt är sant, vilket kan bli svårt med tanke på att 100 andra gjort likadant, samma dag på samma plats.

Mvh Rollerblades
Senast redigerad av rollerblades 2017-02-02 kl. 17:55.
Citera
2017-02-02, 18:16
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Det här är garanterat ett trollinlägg på swedbanks facebooksida men dom svarar på det:

Citat:
Hej! Jag tog ut 17.000kr igår när ni hade problem, måste jag betala tillbaka det? Syns inget på mitt kontoutdrag mvh

Citat:
Swedbank Sverige Hej! Om du inte har 17000 kronor på kontot blir ditt konto övertrasserat och då behöver du betala tillbaka. Om du har 17000 kronor kommer det dras från kontot utan problem. /Anders

Citat:
Okej, nej jag hade inte dom pengarna på kontot. Men då vill jag avsluta mitt konto hos er mvh

Citat:
Swedbank Sverige Om du har ett minussaldo på kontot kan du inte avsluta kontot, då behöver du istället vänta tills du inte har en skuld. /Anders

Man kan alltså inte ens avsluta kontot om man ligger på minus.
Citera
2017-02-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Det här är garanterat ett trollinlägg på swedbanks facebooksida men dom svarar på det:

Man kan alltså inte ens avsluta kontot om man ligger på minus.

Nej, men man kan strunta i att använda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in