2017-02-02, 16:21
Medlem
Verkar inte helt självklart tydligen att folk tvingas betala tillbaka.

http://www.hd.se/2017-02-02/inte-sakert-att-de-som-tagit-ut-pengar-maste-betala-tillbaka
"Men Bert Lehrberg, professor i civilrätt i Uppsala och tidigare i bankrätt i Lund, är inte säker på att bankens tvärsäkra besked gäller i alla lägen.
– I de flesta fall måste pengarna betalas tillbaka, men det kan finnas undantag. Om man tagit ut och genast använt pengarna i god tro blir man inte återbetalningsskyldig. Då hänger det på om banken lyckats avtala bort den möjligheten och att avtalsvillkoret inte är oskäligt säger han.
– Man kanske har tagit ut mycket pengar som man hade anledning att tro fanns på kontot, till exempel en inbetalning som var på väg, och sedan direkt betalat för något man köpt."

Vidare:
"– I en domstol, där banken för talan emot dig för att få tillbaka pengarna, handlar det om hur hederlig du är. Men om det kunde vara god tro och banken inte kan bevisa att du visste att kontot var tomt, så kan det tänkas att man får behålla pengarna, säger Bert Lehrberg."

Detta kan man ju tolka som att en person, låt säga Anders, tog ut 2000 kr. Men han hade bara 200 kr på kontot. Kan Anders då slippa återbetalning eftersom banken måste bevisa att han visste att kontot saknade täckning för det större uttaget?
Vidare kan man tycka det låter märkligt när Swedbank uttalar sig med orden att man "hoppas folk är ärliga". Varför hoppas man det? Om de nu tillämpar principen att övertrasseringar drages per automatik så fort pengar landar igen på kontot, borde detta med ärlighet sakna relevans kan man ju tycka. De får ändå tillbaka sina "utlånade" pengar oavsett personens moral.
Sist, varför mörkar man och inte går ut med hur mycket pengar som kunderna kunde övertrassera sina konton?
Citera
2017-02-02, 16:22
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
riktigt många mongon i tråden som inte inser att majoriteten av dom som gjorde kaoz igår redan har skulder hos kronan och lever på soc / sälja weed etc,

är du redan skyldig 200 lax till KF spelar det ingen roll om du blir skyldig 200 lax till, och det finns absolut inget som KF kan göra för att tvinga ut dessa 200 lax från någon som inte har tillgångar, skriven på annan adress, etc etc.

finns massor av kriminella som inte får soc utan säljer weed etc och har skulder hos KF, det är dessa personer som tjänat grovt på detta misstag från swedbank

och så vidare....
Hur många gånger ska man behöva förklara; har du -200.000:- på kontot så kommer det inte ett öre in på ditt konto från soc fören övertrasseringen är återställd. Har inget med existensminimum att göra övht, det man kan är att krypa tillbaks till soc och få matrekvisitioner.
Om man nu får något bidrag alls? ..soc ser dina pengar som är uttagna som inkomst och kan neka dig vidare bidrag.

Sen att nu då lite snabbt byta bank för att slippa övertrasseringen är bara att glömma det med för det kommer ALLA bankar att kolla i det närmaste just pga av denna incident för annars riskerar dessa själva att bli åtala för brott, nämligen främjande av brottslighet.
Citera
2017-02-02, 16:25
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Swedbank går ut idag med en vinst på 5,1 miljarder kronor... Är inte Swedbank "folkets bank", vara det inte bara tal om lite utdelning till folket?

När du "sätter in" dina pengar hos banken, så blir dessa pengar deras och de köper aktier för pengarna och kammar hem utdelningen varje år. Det är vinst på "dina" pengar, som nu är deras.
Citera
2017-02-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall

http://www.hd.se/2017-02-02/inte-sakert-att-de-som-tagit-ut-pengar-maste-betala-tillbaka
"Men Bert Lehrberg, professor i civilrätt i Uppsala och tidigare i bankrätt i Lund, är inte säker på att bankens tvärsäkra besked gäller i alla lägen.
– I de flesta fall måste pengarna betalas tillbaka, men det kan finnas undantag. Om man tagit ut och genast använt pengarna i god tro blir man inte återbetalningsskyldig. Då hänger det på om banken lyckats avtala bort den möjligheten och att avtalsvillkoret inte är oskäligt säger han.
– Man kanske har tagit ut mycket pengar som man hade anledning att tro fanns på kontot, till exempel en inbetalning som var på väg, och sedan direkt betalat för något man köpt."

Vidare:
"– I en domstol, där banken för talan emot dig för att få tillbaka pengarna, handlar det om hur hederlig du är. Men om det kunde vara god tro och banken inte kan bevisa att du visste att kontot var tomt, så kan det tänkas att man får behålla pengarna, säger Bert Lehrberg."

Detta kan man ju tolka som att en person, låt säga Anders, tog ut 2000 kr. Men han hade bara 200 kr på kontot. Kan Anders då slippa återbetalning eftersom banken måste bevisa att han visste att kontot saknade täckning för det större uttaget?
Vidare kan man tycka det låter märkligt när Swedbank uttalar sig med orden att man "hoppas folk är ärliga". Varför hoppas man det? Om de nu tillämpar principen att övertrasseringar drages per automatik så fort pengar landar igen på kontot, borde detta med ärlighet sakna relevans kan man ju tycka. De får ändå tillbaka sina "utlånade" pengar oavsett personens moral.
Sist, varför mörkar man och inte går ut med hur mycket pengar som kunderna kunde övertrassera sina konton?

Vafan, du kan ju inte köpa "stöldgods" längre i "god tro" borde ju inte gå här heller och btw, exemplet han gav är simpelt: Arne vet att det är på vägg pengar, han tar it -2000:- arne ligger på minus, arne får in sina "rikiga" +2000:-. Arne är på 0:-
Citera
2017-02-02, 16:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall

Vidare:

Det där gäller bara om det är rena bankkort. Nu är det frågan om kreditkort och köper man pengar på kredit så får man betala oavsett. Att man normalt har en kreditlimit spelar egentligen ingen roll eftersom man i kortavtalet skrivit på att man bara får handla upp till kreditlimiten och att alla offline-köp däröver är på ens eget ansvar.
Citera
2017-02-02, 16:38
Medlem
Sooks avatar
Självklart blir alla återbetalningsskyldiga. Jag förstår inte riktigt snacket om god tro? Jag har många gånger övertrasserat kontot i god tro, tex jag kollar saldot, åhhh 500 kr, jag tankar bilen och när jag dan efter kollar saldot är det -400kr eftersom något dragits i efterhand, efter att bilen tankades. Tror ni jag då får behålla de 400kr? Skulle inte tro det va, självklart måste jag betala tillbaka det jag övertrasserat.

Det är ens eget ansvar att ha koll på saldot på ens konto. Alternativet är att banken skulle neka transfereringar när kontot övertrasseras men det skulle bli ohållbart och affärer skulle sluta ta emot kortbetalningar. Knappast affärens uppgift att ha koll på saldot.

Inte heller är det egentligen bankens uppgift heller eftersom pengar kan dras i efterhand, ansvaret ligger på kunden. Det är vi som har pengar på banken och borde veta hur mycket det är. Nu litar ju de flesta stenhårt på bankens saldo, jag räknar knappast själv. Men övertrasserar jag lär ju knappast banken bjussa på pengarna.

De som lever med den våta drömmen om att få behålla pengarna kan såklart glömma det. Och målvaktsupplägget gillade jag. Genomtänkt, näää, inte riktig va.

Skönt att det bland alla stolpskott på flashback finns några med hjärnan i behåll.
Citera
2017-02-02, 16:40
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det där gäller bara om det är rena bankkort. Nu är det frågan om kreditkort och köper man pengar på kredit så får man betala oavsett. Att man normalt har en kreditlimit spelar egentligen ingen roll eftersom man i kortavtalet skrivit på att man bara får handla upp till kreditlimiten och att alla offline-köp däröver är på ens eget ansvar.
Som Jag förstått så fungerade inte bankkorten alls.
Citera
2017-02-02, 16:43
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Enligt deras facebooksida under gårdagen så gällde problemen endast bankkorten, inte betal och kreditkort.
Citera
2017-02-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Folk som själva säger att de fått minus på kontot.

Tror du själv att det bara är att ta ut pengar sen komma undan med det?

Igår sa folk att de hämtat pengar utan att använda sina kort så nej, jag är inte säker på att det reggats och nej, jag litar inte på vad okända människor säger.
Senast redigerad av Sorbon 2017-02-02 kl. 16:48.
Citera
2017-02-02, 16:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjoelinder
2,4 miljoner enligt detta inlägg https://www.flashback.org/showpost.php?p=9795164&postcount=11*

Nu har jag ingen insikt i det hela men jag har svårt att tro att alla bankomater lastas fulla med 2,4miljoner varje gång det är dags för påfyllning. Tror snarare att det baseras på läge. En bankomat mitt i centrala Stockholm bör ju rimligtvis hålla mer pengar än en bankomat i Krokom.

Jag har fyllt på bankomater i min ungdom, men rutinerna var annorlunda då. På den tiden var det bankpersonalen som fyllde och man fyllde i regel kassetterna fulla till 90% (vid 100% kunde det ibland uppstå trassel om sedlarna var för hårt packade).

Idag är det väktare som sköter påfyllningen och det sker med olika intervall beroende på placering och omsättning, men normalt en gång per dag där det är hög omsättning och pengamängden man laddar är då lite över dagsnormalen. Andra automater fylls kanske mer sällan och då kan de ha lite mer. Man fyller inte mycket mer än som normalt går åt mellan varje laddning vilket gör att de fylls kanske inte mer än 60% av totalkapaciteten. Det beror också lite om om automaten även har Euro-sedlar. De vanligaste har idag fyra kassetter men det finns upp till sex kassetter.

Räkna med att en normal bankomat laddas med ungefär 1 till 1.5 miljoner kr i sedlar per tillfälle.
Citera
2017-02-02, 16:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Enligt deras facebooksida under gårdagen så gällde problemen endast bankkorten, inte betal och kreditkort.

Bankkortet funkade inte i bankomaterna, de kort som har mastercard använde kreditfunktionen istället för bankkortsfunktionen (vilket de normalt inte gör). Det finns ganska få rena bankkort idag eftersom Swedbank har slutat med dem (hade ett sådant förut men det gick inte längre att förnya när giltighetstiden gått ut utan man var tvungen att byta till ett kort med mastercard, men eftersom jag redan har två olika mastercard så sade jag upp kortet helt. )
Citera
2017-02-02, 16:51
Medlem
Citat:
Bankkortet funkade inte i bankomaterna, de kort som har mastercard använde kreditfunktionen istället för bankkortsfunktionen (vilket de normalt inte gör). Det finns ganska få rena bankkort idag eftersom Swedbank har slutat med dem (hade ett sådant förut men det gick inte längre att förnya när giltighetstiden gått ut utan man var tvungen att byta till ett kort med mastercard, men eftersom jag redan har två olika mastercard så sade jag upp kortet helt. )

Vad snackar du om? Swedbank har inte slutat med Maestro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in